۰ نفر
۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰

ایرنا نوشت: با طلوع خورشید روز شنبه، ترکیه از درون امواج سهمگین کودتا بیرون آمد ورجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور در سخنانی که از نافرجامی کودتا حکایت داشت تاکید کرد: 'ترکیه یک دولت و یک رئیس جمهور دارد'.

اردوغان که دربازگشت سراسیمه ازتعطیلات و در برابر هزاران تن از طرفداران خود در فرودگاه استانبول سخنرانی می کرد با اشاره به کودتاچیان گفت : کسانی که سوار تانک هستند باید دستگیر شوند زیرا این تانک ها به آنان تعلق ندارد.

ازسوی دیگر 'بینالی ایلدیریم' نخست وزیر ترکیه نیز در سخنانی تاکید کرد : همه چیز در ترکیه تحت کنترل است و دولت بر تمامی امور تسلط دارد.

براساس گزارش های دریافتی تا کنون 60 تن دردرگیری با عوامل کودتا کشته شده اند واین درحالی است که 1563 تن از نظامیان و عوامل کودتا نیزتوسط نیروهای امنیتی دستگیر شده اند.

گزارش های دریافتی حاکیست، ساعات پایانی روز جمعه ، گروهی از نظامیان ترکیه که عمدتا از نیروی هوایی و ژاندارمری این کشور بودند با اعلام یک کودتای نظامی ، کنترل برخی فرودگاه ها و مراکز حساس را در دست گرفتند.

تعدادی ازجنگنده های نیروی هوایی ترکیه نیز با انجام پروازهای شبانه وبمباران برخی مناطق ازجمله محل اقامت ریاست جمهوری وشکستن دیوار صوتی تلاش کردند کنترل اوضاع را به دست گیرند.

همچنین عوامل کودتا ساعات اولیه بامداد شنبه بسوی مردمی که به خیابان های استانبول آمده بودند آتش گشودند و تعدادی را کشتند.

در حالی که برخی گزارش های اولیه حکایت ازسقوط مراکز رسانه ای و رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه داشت، ولی دولت اردوغان عملا قادر به اطلاع رسانی به مردم بود.

متعاقب اعلام کودتا، «عبدالله گل» رئیس جمهوری پیشین ترکیه و« اردوغان» رییس جمهوری کنونی این کشور از مردم خواستند با حضور میلیونی در خیابانها به مقابله با کودتا برخیزند.

حضور میلیونی مردم در خیابانهای استانبول ، آنکارا و ازمیر و نیز حمایت گسترده تمامی احزاب از دولت اردوغان که بلافاصله پس از اعلام کودتا صورت گرفت، عملا حکومت نظامی را به شکست کشاند و عوامل کودتا را در همان ساعات اولیه در تنگنا قرار داد.

اردوغان همچنین برای مقابله با عوامل کودتا ، یک فرمانده جدید برای ارتش این کشور انتخاب کرد و به نیروهای نظامی دستور داد تا با مشاهده جنگنده ها و بالگردهای تحت کنترل کودتاگران به سوی آنها شلیک کنند.

ازسوی دیگر با اعلام کودتا در ترکیه بسیاری از شخصیتهای سیاسی و کشورهای جهان نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به حوادث اخیر ترکیه به شدت از بحران بوجود آمده در این کشور ابراز نگرانی کرد.

ظریف بامداد روز شنبه در پیامی در این خصوص با بیان اینکه ثبات، دموکراسی و امنیت مردم ترکیه امری حیاتی است، نوشت: در این خصوص اتحاد و خویشتنداری امری بسیار مهم و اجتناب ناپذیر است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز در پیامی خواستار حمایت از دولت اردوغان شد و این دولت را منتخب مردم توصیف کرد.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به کودتا در ترکیه خواستار حفظ صلح و ثبات این کشور شد.

فدریکو موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز خواستارخویشتنداری و احترام به نهادهای دمکراتیک در ترکیه شد.
سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز خواستار رعایت اصول دمکراسی در ترکیه گردید.

سرگی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در واکنش به کودتا در ترکیه خواستار اجتناب از درگیری و کشتار در این کشور شد وتاکید کرد مشکلات ترکیه باید در چارچوب قانون اساسی این کشور حل و فصل شود.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به کودتا با انتشار بیانیه ای مداخله نظامیان در امور دولت را امری غیرقابل قبول توصیف کرد.

براساس گزارش های دریافتی به نظر می رسد که عوامل کودتا همزمان با مقابله مردم این کشور و واکنش منفی جهانی مواجه شده اند و این تلاش عوامل کودتا عملا نافرجام مانده و به سرانجامی نرسیده وترکیه از امواج سهمگین کودتا به سلامت بیرون آمده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    22 7
    کودتا برای مصر است و نه برای ترکیه....
    • حمید زنجان اوغلی IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      12 5
      احسنت ♥