«استیضاح»؛ واژه ای که این روزها از سوی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب مجلس مطرح می‌شود و گویی قرار است وزیر کار دولت روحانی اولین کسی باشد که زیر تیغ این ابزار نظارتی می‌رود.

فائزه انیسی نیا: مجلس دهم هنوز عمرش به دو ماه نرسیده است، مجلسی که چندوجهی بودنش آن را متفاوت و خاص کرده است، نه اصولگرایان دیگر ادعای اکثریت مطلق بودن را دارند نه اصلاح طلبان که در این بهارستان تعداد کرسی هایشان از عدد 50 بالاتر رفته است. در کنار این دو چپ و راست سیاسی، مستقلینی هم هستند که گویی قرار است در این مجلس یک روی سکه قدرت نمایی باشند.

گرچه حال و هوای بهارستان هنوز چندان سیاسی و دسته بندی نشده است اما در همین آغاز زنگ استیضاح وزرا به صدا در آمده است. تیر اصلی این ابزار نظارتی به سمت ربیعی وزیر کار روانه شده است. گرچه طیب نیا هم با زمزمه ای آهسته تر در لیست استیضاح قرار داد. با این وجود اما فضا چندان موافق استیضاح وزرای دولت آنهم در مقطع فعلی آغاز به کار مجلس از یک سو و اهمیت داشتن سال اخر فعالیت دولت از سوی دیگر نیست. برخی اعضای فراکسیون امید اما این روزها در بین صندلی های صحن می چرخند ودر حال جمع آوری امضا برای استیضاح هستند.

محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح طلب تهران که پیشگام جمع آوری امضا برای استیضاح وزیرکار دولت شده بود و از 60 امضا پای طرح سخن می گوید تاکید دارد«با مردم عهد بسته ایم که برسرحقوقشان با هیچکس عهد اخوت نبندیم.» طرح استيضاح ربيعي آنگونه كه از سخنان محمدعلي وكيلي نماينده تهران بر مي‌آيد دست كم چهار محور دارد. «كوتاهي در ارايه ساختار وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي» ، «معطل گذاشتن بنگاه‌هاي اقتصادي از جمله شستا و به زيان رساندن اين بنگاه‌ها»،
«عدم ارايه برنامه براي ادارات كل استان‌ها» و «وضعيت داخلي شركت‌هاي تامين اجتماعي»

اما این به اصطلاح عهد اخوت بستن چندان به مذاق هم نشینان فراکسیونی وکیلی خوش نیامده است. آنچنان که اعضای فراکسیون امید و در راس آن محمدرضا عارف اصلی ترین چهره فراکسیون، از همان ابتدا با استیضاح وزیر کار مخالفت کردند. عارف روش کار فراکسیون را تعامل با دولت برشمرد و تاکید کرد که استیضاح ربیعی به هیچ وجه در دستور کار فراکسیون امید نیست.(اینجا)

محمدرضا تابش عضو هیات رییسه فراکسیون نیز طرح این موضوع  از سوی وکیلی را ناشی از انگیزه های شخصی وی دانست.

همین«انگیزه شخصی» هم از سوی مصطفی کواکبیان عضو دیگر فراکسیون امید مورد تاکید قرار می گیرد و جمع آوری 60 امضا برای استیضاح علی ربیعی وزیر کار را در صورت واقعی بودن مخفیانه برشمرده و می گوید: درصورتی که این ۶۰ امضا واقعاً وجود دارد، چرا اسناد آن در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌گیرد؟ (اینجا) وی البته صراحتا به هم مسلک سیاسی خود می گوید که در این مسیر دچار اشتباه شده است.

اما فقط اصلاح طلبان مجلس نیستند که مخالف استیضاح هستند بلکه برخی اصولگرایان نیز مقطع فعلی را زمان مناسبی برای به صحن کشاندن وزرا برای استیضاح کردن نمی دانند.

با این وجود اما استیضاح ربیعی به میدان اختلافی بین اعضای فراکسیون امید تبدیل شده است و به نظر می رسد عدم انسجام در فراکسیون منتسب به اصلاح طلبان در ابتدای کار آنها را با چالش روبرو کرده است.

در جدول زیر چکیده برخی از اظهارات مطرح شده پیرامون استیضاح وزاری کار و اقتصاد را بخوانید:

اسامی

چکیده اظهار نظر

محمدرضا عارف/ نماینده مردم تهران/رییس فراکسیون امید

استیضاح آقای ربیعی به هیچ وجه در دستور کار فراکسیون امید نیست.هرگونه اقدام برای استیضاح وزرا از سوی فراکسیون امید ابتدا با هماهنگی با دولت انجام می شود و منش و روش ما این است که برخی مشکلات را با همراهی با دولت حل و فصل کنیم.

محمدرضا تابش/ نماینده مردم اردکان

طرح استیضاح وزیر کار صلاحدید شخصی برخی نمایندگان است نه موضوع فراکسیون امید. به نظر فراکسیون استیضاح در شرایط فعلی درست نیست

محمود صادقی/نماینده مردم تهران

آقای وکیلی سعی کرد در بیانیه ای که منتشر کرده است اظهاراتش را به هیات رییسه فراکسیون امید، آن هم به اتفاق نظر هیأت رییسه، تعمیم دهد. طرح استیضاح نظر شخصی آقای وکیلی بود و هیچ اتفاق نظری در فراکسیون وجود ندارد و دکتر عارف نیز این مسئله را تایید کرده است.

شهیندخت مولاوردی/ معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور

آن‌چنان که آقای عارف به‌عنوان رئیس فراکسیون امید اعلام کردند، استیضاح در دستور کار فراکسیون نیست و در این شرایط باید از آقای وکیلی بپرسید که دلیل اصرارش بر این استیضاح چیست و احتمالاً شنیدن دلائل‌ ایشان جالب خواهد بود. قاعدتاً هنگامی که تعدادی از نمایندگان با رای لیستی مردم به مجلس می‌روند، باید به تفکر گروهی پایبند باشند و اصول کار تشکیلاتی نیز بر این اصل استوار است که همه باید به خواست فراکسیون پایبند باشند و در قبال اقداماتی که انجام می‌دهند، پاسخگو باشند.

معصومه ابتکار/رییس سازمان محیط زیست

برای مجلسی که تازه بر سر کار آمده است، بهترین کار تعامل و شناخت شرایط و فضای دولت و مجلس است. به‌خصوص که تعداد زیادی از نمایندگان فعلی، برای اولین بار است که پارلمان را تجربه می‌کنند. طرح سوال و استیضاح را در دستور کار خود قرار دهد اما بی‌شک انجام استیضاح نیاز به مقدمات و الزاماتی دارد.

مصطفی کواکبیان/ نماینده مردم تهران

آقای وکیلی مرتکب اشتباه شده‌اند و گویا به‌خاطر یک مسئله شخصی این استیضاح را مطرح کرده است.{در خصوص مباحث مطرح شده مبنی بر جمع شدن بیش از ۶۰ امضا برای این استیضاح} درصورتی که این ۶۰ امضا واقعاً وجود دارد، چرا اسناد آن در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌گیرد؟حتی اگر این امضا‌ها واقعی باشد، مخفیانه جمع‌آوری شده و فراکسیون امید در جریان آن قرار نداشته است.

علی بختیاری/نماینده مردم گلپایگان و عضو فراکسیون امید

استیضاح بنا به خواست فراکسیون امید مطرح نشده و باید برای ساماندهی یک دوره طولانی بی‌نظمی در شستا که در دولت قبل رقم خورد، زمان بیشتری به آقای ربیعی داده شود. در سه سال اخیر وضعیت این شرکت‌ها بسیار منظم‌تر از قبل شده و بسیاری از این بنگاه‌های اقتصادی به وضعیت سابق خود بازگشته‌اند. بنابر این استیضاح وزیر کار را از این جهت بجا نمی‌دانیم و عملکرد آقای ربیعی که در راستای سر و سامان دادن به شستا اقدام‌های خوبی داشته، مثبت می‌دانیم و معتقد هستیم باید به آقای ربیعی فرصت داده شود.

سید فرید موسوی/نماینده مرم تهران و عضو فراکسیون امید

موضوع استیضاح وزرای اقتصاد و کار به‌ هیچ عنوان تصمیم فراکسیون امید نیست و صرفاً در گعده‌های نمایندگان در صحن مجلس مسائلی مطرح شد که بیشتر درباره وزیر اقتصاد بود و درباره استیضاح آقای ربیعی چیزی نشنیده‌ام و فکر می‌کنم این مسئله به هیچ عنوان جدی نیست. در شرایط خاص اقتصادی کشور این‌که بخواهیم به جای تقدیر از اقدامات صورت‌گرفته و دولت برنامه‌ریزی خوبی برای بهره‌برداری از فضای پس از برجام انجام داده، به دنبال استیضاح وزرا باشیم درست نیست.

قاسم میرزایی نکو/نماینده مردم دماوند وعضو فراکسیون امید

فراکسیون امید هیچ مصوبه و برنامه‌ای در ارتباط با استیضاح هیچ یک از وزرای دولت ندارد. ممکن است برخی از این افراد منتسب به فراکسیون امید نیز باشند، ولی این بحث‌ها شخصی است

محسن مهرعلیزاه/ چهره سیاسی اصلاح طلب

فراکسیون امید استیضاح وزیر کار را در مجلس پیگیری نمی‌کند چراکه این استیضاح وقت تلف کردن است.

محمدرضا خاتمی/چهره سیاسی اصلاح طلب 

استیضاح آقای ربیعی از سوی فراکسیون امید تکذیب شد و در دستور کار نیست. فکر می‌کنم برای اینکه فراکسیون جا بیفتد و بتواند درست عمل کند، نیاز به کار بیشتری دارد. بسیاری از این دوستان برای نخستین بار است که وارد مجلس می‌شوند. 

محمد کیانوش‌راد/عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت 

بعضی مسائلی که درباره استیضاح ربیعی مطرح می‌شود ارتباطی با وزیر کار ندارد، طرح چنین مسئله‌ای ناشی از بی‌دقت بودن در طرح مطالبه‌هاست. نمایندگان وابسته به طیف امید باید توجه داشته باشند ورود به مسائل با نگاه شخصی و بدون نگاه کار‌شناسی و بدون توجه به قانون می‌تواند به فراکسیون آسیب وارد کند و هواداران این طیف را نا‌امید کند. 

علی صوفی/عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت

استیضاح وزیر دولتی که مورد حمایت فراکسیون امید است، در بدو امر و بدون کارِ کار‌شناسی منطقی نیست و مشخص است که روی این مسئله بررسی کافی نشده است. نشانه آن هم این است که اعضای فراکسیون از این مسئله بی‌اطلاع بودند. با این حال ضعف در ساختار فراکسیون امید آشکار است اما علل و عوامل آن باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد. 

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =