رییس سازمان مدیریت برنامه ریزی با بیان اینکه برجام شرایط کشور را از تحریم و اقتصاد ریاضتی به اقتصاد مقاومتی تغییر داد، گفت: با توجه به تزریق اعتبارات دولتی 130 تا 150 هزار فرصت شغلی جدید تا شهریور ماه در کشور ایجاد می شود.

به گزارش خبرآنلاین محمدباقر نوبخت روز پنجشنبه در نشست مشترک اعضای شورهای برنامه ریزی و توسعه استان های شمال غرب کشور در تبریز اظهار کرد: در سه سال گذشته ریل گذاری مناسبی برای توسعه کشور صورت گرفت و سیاست های تدوین شده در سال های 95 تا 99 در چهارچوب برنامه ششم عملیاتی می شود.

وی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته کشور با شرایط تحریم مواجه بود ، گفت: بر اساس استمرار رویکرد غیر منطقی و مردود دولت گذشته کشور همچنان در جهت تضعیف بیشتر پیش می رفت تا به نفت در برابر غذا و صادرات صفر برسد.

اهم اظهارات سخنگوی دولت را در ادامه به نقل از ایرنا بخوانید؛

*در دولت قبل صادرات بیش از دو میلیون بشکه نفت در روز به یک میلیون کاهش یافت که همین رقم نیز به سمت صفر پیش می رفت.

*در سه سال گذشته مقرر شد که شرایط را برای احقاق حقمان از طریق مذاکرات آغاز کنیم و هویت دولتی ما تصمیم داشت جلوی مضیقه های بیشتر را بگیرد و این رویکرد موجب شد رشد اقتصای ما از منفی 6.8 درصد به مثبت تغییر یابد و تورم بالای 40 درصدی، تک رقمی شود.

*آن روز عده ای تردید داشتند که این دولت، قدرت و ظرفیت مذاکره برای تقلیل فشارها و تغییر متغیرهای اقتصادی را داشته باشد تا بتواند وضعیت نابسامان حاکم بر کشور را اصلاح کند. تلاش مجلس و قوه قضاییه و نیک اندیشی مقام معظم رهبری همراه با مدیریت عالی دولت و شخص دکتر روحانی موجب شد امروز غلط بودن نگاه کسانی که فکر می کردند نمی توانیم به موفقیت های بزرگی دست یابیم، برای همه روشن و اثبات شود.

*امروز نخستین روزی است که یکسال از توافق برجام می گذرد و اکنون به صادرات روزانه بیش از دو میلیون و 667 هزار بشکه نفت دست یافته ایم. وقتی ما با شش کشور بزرگ جهان بر سر مذاکره نشستیم باید پذیرفت دستاورد آن اگر حداکثری نباشد در حد خوشبینانه است.

*اکنون بحثی مطرح است که دولت در اصلاح قانون بودجه، بودجه پنح هزار و صد میلیارد تومانی دفاع را تقلیل می دهد و این در حالی است که یک میلیارد و 700 میلیون دلار دارایی های ارزی بلوکه شده ما در آمریکا در سایه مذاکرات هسته ای احیا شد و ما توانستیم علاوه بر اصل پول، سود آن را نیز از آمریکا پس بگیریم و در بودجه استفاده کنیم.

*در این مدت موفق شدیم شرایط تحریمی را به شرایطی سرمایه گذاری تبدیل کنیم و جایگاه سیاسی ایران را در روابط بین المللی ارتقا دهیم به گونه ای که قبل از آن مقامی بالاتر ازمدیر کل سیاسی را نه دعوات می کردند و نه به ایران می آمدند.

*هر چند ملت ایران ثابت کرده است در برابر هیچ فشاری کوتاه نمی آید، اما واقعیت این است که اگر برجام نبود، امروز باید نفت در برابر غذا را تحمل می کردیم و امروز باید اقتصاد ریاضتی را به جای اقتصاد مقاومتی در کشور تحمل می کردیم.

*منتقدان، رشد اقتصادی را از منفی به مثبت و تقلیل تورم بالای 40 به زیر 10 درصد را نمی بینند، اما اگر این تورم فقط یک درصد بالا رود، هیاهو به راه خواهند انداخت. توسعه ملی که در برنامه ششم تدارک دیده شده است، زمانی اتفاق می افتد که استان ها همزمان توسعه پیدا کنند.

*با توجه به محدودیت اعتبارات سال های گذشته ناشی از کاهش قیمت نفت به زیر 30 دلار در دولت تدبیر و امید، در بخشی از پروژه های عمرانی نتوانسته ایم 100 درصد اعتبارات را تخصیص دهیم اما همه این اعتباراتی که تخصیص داده نشده است، امسال تخصیص می یابد.

*از هشتم تیر ماه امسال هر هفته 15 هزار میلیارد ریال تخصیص انجام شده و 45 هزار میلیارد ریال ابلاغ و آماده کار است. امسال 17 هزار و 160 میلیارد ریال هم برای آب های مرزی تخصیص یافته است و مصمم هستیم تا ماه آینده 50 درصد اعتبارات استانی را که پرداخت نشده پرداخت کنیم، ضمن اینکه باید حداقل بیش از نیمی از اعتبارات تملک دارایی استانی چهار استان شمال غرب را تا پایان نیمه نخست امسال بپردازیم.

*با توجه به تعدد طرح ها، سیاست ما این است که بخشی از طرح ها از طریق مشارکت مردم و بخش غیردولتی را جذب کنیم و اعتبارات دولتی را متمرکز به طرح های باقی مانده کنیم تا به اتمام برسن ، زیرا عزم جدی داریم حرکت محسوس برای مردم در تولید و اشتغال ایجاد کنیم.
2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =