روزنامه دنیای اقتصاد به بررسی شاخص بازار سهام، نرخ دلار و قیمت سکه پرداخت که روز گذشته نوسانات اندکی را تجربه کردند.

دیروز شاخص کل بورس با افت 81 واحدی (1/ 0 درصدی) همراه شد. با تداوم شرایط انتظاری در سه هفته اخیر روند کم نوسان شاخص در بازه 74 هزار و 200 و 73 هزار و 600 واحدی رقم خورده است. با وجود کمرنگ شدن حمایت حقوقی‌ها نسبت به روزهای اخیر، همچنان حضور پررنگ این سهامداران در برخی نمادها به چشم می‌خورد (دیروز «فارس» و «وغدیر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند). روز گذشته ادامه فضای هیجانی در گروه خودرویی فضای منفی بازار را تشدید کرد. با این وجود، بسته بودن نماد «خودرو» و قفل معاملاتی در نماد «خساپا» با توجه به صف‌های فروش طولانی این نماد، سهم این گروه از ارزش کل معاملات را کمتر کرد. در شرایط کنونی غلبه فضای انتظاری و ابهامات موجود در بازار با ادامه فصل مجامع و توقف نمادهای مهم می‌تواند روند کم‌نوسان بازار را تداوم بخشد.

بازار ارز

رشد تدریجی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک 4 تومانی همراه شد. رشد نرخ درهم بالاتر از سطح 960 تومانی، با توجه به برابری دلار و درهم، روز گذشته عامل حمایت از دلار شد. به این ترتیب نرخ دلار تا سطح 3520‌دلاری بالا رفت. اما در ادامه همانند روزهای پیشین، با توجه به احتیاط معامله‌گران (با تقویت انتظارات برای افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها در سطوح بالاتر از 3500 تومانی) شناسایی سود معامله‌گران و افزایش عرضه، روند دلار را از میانه معاملات تغییر داد. همچنین رئیس اتاق بازرگانی و صنایع معادن و کشاورزی تهران از احتمال تک‌نرخی شدن ارز در ماه آینده خبر داد. با وجود تاکید بر تک‌نرخی شدن ارز در ماه‌های اخیر، همچنان اطمینان کامل از روند و زمان آن در دسترس نیست. اما احتمال تک‌نرخی شدن ارز، در ماه‌های اخیر یکی دیگر از عوامل احتیاط معامله‌گران بوده است.

بازار سکه

تداوم تخلیه حباب منفی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 115 هزار تومان معامله شد. با وجود رشد اندک نرخ دلار، افت اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران و رشد بازارهای سهام روز گذشته عامل فشار بر طلای جهانی بود و حمایت سطح 1350 دلاری را شکست. اما همچنان ابهامات موجود در بازارهای جهانی می‌تواند عامل حمایت از اونس باشد. در بازار ارز نیز با وجود احتیاط معامله‌گران، شاهد حرکت دلار برای سومین روز متوالی بالاتر از سطح 3500 تومانی بودیم. خوش‌بینی‌ها به دلار و بازگشت تقاضای سکه پس از اتمام ماه رمضان روز گذشته کم‌واکنشی سکه نسبت به افت اونس را رقم زد و حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) که بیش از یک ماه تداوم یافته است، مجددا تا حدی تخلیه شد.

 

 

بازار طلای جهانی

فشار ریسک‌پذیری بر طلای جهانی

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1348 دلار معامله شد. حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر با احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی و تا حدی بازگشت آرامش به بازارها با مشخص شدن نخست‌وزیر جدید انگلیس (رشد پوند و افت شاخص دلار) عامل فشار بر اونس شد. به این ترتیب کاهش تقاضای محافظه‌کارانه، اثر مثبت افت شاخص دلار بر اونس را تا حدی خنثی کرد. احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی ژاپن (با موفقیت ائتلاف شینزو آبه و احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی) بازارهای سهام آسیا را به بیشترین سطح در 2 ماه و نیم رساند. با وجود آمار مناسب اشتغال آمریکا همچنین تردیدها نسبت به اثرات خروج بریتانیا و چشم‌انداز مبهم رشد اقتصاد جهانی روند افزایش نرخ بهره آمریکا نامشخص است. آمارهای نرخ تورم و آمار خرده‌فروشی می‌تواند تصویر مشخصی از این روند ارائه دهد.

 

 

بازار اوراق مسکن

غلبه احتیاط بر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت یک درصدی به قیمت 88 هزار و 551 تومان معامله شد. پس از عبور قیمت «تسه»ها از سطح 90 هزار تومان، روز گذشته برای دومین روز متوالی شاهد روند نزولی قیمت اوراق بودیم. به نظر می‌رسد احتیاط معامله‌گران برای خرید اوراق در قیمت‌های کنونی عامل فشار بر «تسه»ها است. افزایش قیمت اوراق، نرخ سود وام را با افزایش همراه می‌کند. بنابراین در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام 7/ 22 درصد است. در هفته‌های اخیر نرخ سود اسمی وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) به 11‌درصد رسید. امری که انتظارات برای کاهش نرخ سود اوراق را نیز تقویت کرد. این عامل در کنار رشد غیرتورمی مسکن، احتیاط معامله‌گران را تشدید کرده است. با این وجود، همچنان نشانه‌های خروج تدریجی مسکن از رکود و رشد تقاضا از «تسه»ها حمایت می‌کنند.

 

 

بازار نفت

رشد با احتیاط نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 45/ 9 دلار معامله شد. افت شاخص دلار (با رشد پوند با تعیین نخست‌وزیر جدید انگلیس) و پیش‌بینی نظرسنجی‌ها از کاهش ذخیره نفت تجاری آمریکا برای هشتمین هفته متوالی، همچنین احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی عوامل حمایت از نفت شدند. با این وجود، عوامل فشار در کوتاه‌مدت رشد نفت را محدود کرد. حجم بالای ذخیره نفت تجاری در کنار نگرانی‌ها از کاهش تقاضای پالایشگاه‌ها (با کاهش تقاضای بنزین کمتر از پیش‌بینی‌ها و با پایان فصل تابستان) همچنین چشم‌انداز مبهم اقتصاد جهانی با اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و کاهش اختلالات عرضه عوامل فشار بر نفت هستند. با وجود اینکه همچنان خوش‌بینی‌ها نسبت به بازگشت تعادل به نفت در میان‌مدت وجود دارد، اما در کوتاه‌مدت عوامل فشار مذکور، اختلاف قیمت معاملات آتی کوتاه‌مدت و بلندمدت نفت را به دو برابر افزایش داده است.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =