«کارپول» روشی که ترافیک و آلودگی‌هوا را کاهش می دهد/ ماشینم را شریک شو، باهم برویم مسافرت!

در سال 1943 ایالت متحده آمریکا قانونی تصویب شد که مردم را مجبور می کرد برای تردد به محل کار خود، خودروهایشان را شریک شوند. در آن زمان افراد از طریق اعلاناتی که روی تابلوهای محل کارشان بود همدیگر را پیدا می کردند.

نیو صدر- در طول سال های اخیر در کشور های مختلف تلاش‌های مختلفی برای کاهش آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها انجام شده اما یکی از روش های مفید برای اینکار در سال های جنگ جهانی در بحران اقتصادی ایالت متحده به وجود آمد، این روش آرام آرام توسعه داده شد و هم اکنون در بسیاری از کشورها اجرا شده.

در طول جنگ جهانی دوم بک بحران اقتصادی گریبان گیر ایالات متحده آمریکا شد و مردم این کشور برای خروج از این بحران روش های مختلفی را دنبال می کردند. برای مثال به مردم آمریکا گفته می شد تا منابعشان را به خصوص منابع انرژی را ذخیره کنند.

در همین راستا، در سال 1943 ایالت متحده آمریکا قانونی تصویب شد که مردم را مجبور می کرد برای تردد به محل کار خود، خودروهایشان را شریک شوند. در آن زمان افراد از طریق اعلاناتی که روی تابلوهای محل کارشان بود همدیگر را پیدا می کردند.

این برنامه که در آن زمان جهت حفظ انرژی برای ایالت متحده آمریکا بسیار مهم بود، برای مدتی در ایالت متحده کاربرد زیادی داشت و حتی تبلیغات زیادی برای آن می شد.

با اتمام جنگ جهانی دیگر به اشتراک گذاشتن خودرو ها کاهش پیدا کرد تا اینکه در سال 1970 آمریکا وارد بحران دیگری شد؛ بحران نفت و انرژی. این اتفاق باعث شد باری دیگر دولت از به اشتراک گذاشتن خودرو توسط افراد مختلف حمایت کنند.

این برنامه آرام آرام تقویت شد و هم اکنون تقریبا بخشی از برنامه بسیاری از کشورها برای مقابله با بحران های انرژی، محیط زیستی و اقتصادی شد.

اکنون به این اشتراک گذاشتن خودروها «کارپول» می گویند؛ افراد به جای تابلوها در سایت ها و برنامه های مختلف هم دیگر را پیدا می کنند و با به اشتراک گذاشتن هزینه حمل و نقل با هم به مسافرت، محل کار و ... می روند.

«کارپول» چیست؟

به طور کلی به اشتراک گذاشتن یک خودرو به این هدف که مسیری را با بیش از یک نفر باهم سوار خودرو باشند «کارپول» می گویند.
در سیستم «کارپول» راننده مسیری را که می خواهد برود مشخص می کند و افرادی هم که می خواهند به آن مسیر بروند او را پیدا می کنند. این کار معمولا توسط وبسایت ها و یا اپلیکیشن‌های موبایل انجام می شود.

برای اینکه راننده و مسافر بتوانند با هم کنار بیایند باید برخی از مشخصات خود را در سایت وارد کنند تا افراد با دیدن آنها قبول کنند هم سفر هم باشند یا نه.

مشخصات پرسیده شده از مسافر

سوالات پرسیده شده از راننده

-

نوع خودرو شما چیست؟

آیا سیگار می کشید؟

خودرو شما به چه میزان تمیز شده است؟

به چه موسیقی علاقه دارید؟

به چه موسیقی علاقه دارید؟

آیا با سیگار کشیدن دیگر مسافران مشکل دارید؟

آیا با سیگار کشیدن مسافر مشکل دارید؟

دوست دارید راننده و دیگر مسافران از چه گروه سنی باشد؟

دوست دارید مسافر از چه گروه سنی باشد ؟

فقط می خواهید راننده و دیگر مسافران همجنس شما باشد؟

فقط می خواهید مسافر همجنس شما باشد؟

آیا اشکالی دارد حیوانات خانگی هم در خودرو شما باشن ؟

آیا اشکالی دارد حیوانات خانگی هم به خودرو شما بیاورند؟

نحوه تقسیم هزینه ها

یکی از تفاوت های اصلی «کارپول» با تاکسی این است که راننده در آن به دنبال این نیست که درآمدی داشته باشد، بلکه به دنبال این است که هزینه هایش تقسیم شود. اما این هزینه ها به چه روشی تقسیم می شود؟

برای تقسیم هزینه ها دو روش وجود دارد، یکی تقسیم بنزین و عوارض احتمالی مسیر میان افراد و پرداخت یک مبلغ توافق شده (معمولا هر مایل 1 دلار) به راننده به ازای استهلاک خودرو.

روش دوم استفاده از یک برنامه «کارپول» در تلفن های همراه است که علاوه بر اینکه کمک می کند افراد هم را پیدا کنند، هزینه ها را هم حساب می کند.

خوبی ها و بدی های «کارپول»

اما کارپول چه مزیت ها و معایبی دارد که بر انتخاب تاثیر می‌گذارد؟

معایب

مزایا

نیاز به سر وقت بودن دارد

کاهش استهلاک خودرو خود

به این علت که افراد زیادی در خورو هستند امکان بیمار شدن وجود دارد.

کمتر مصرف کردن سوخت و در نتیجه سود مالی

اگر یک یا دو نفر از شرکت در «کارپول» انصراف دهند، کار راننده سخت می شود.

رانندگی نکردن و استراحت در خودرو

عادت کردن به همراه های دیگر ممکن است سخت باشد

ارتباط کردن با دیگر انسان ها و پیدا کردن دوست های جدید

همچنین ممکن است اینکار در بعضی از شهر های جهان نا امن باشد

کمک به کاهش ترافیک

دیر کردن یکی از افراد ممکن است باعث شد دیگران هم دیر کنند

کمک به کاهش آلودگی هوا و تولید گاز های گلخانه ای

-

افرادی که خودرو ندارند از این طریق در جا های دور هم می توانند کار کنند

لاین های مخصوص

اما کارپول ها در بعضی از کشورها یک مزیت بسیار مفیدی هم دارند؛ در کشورهای آمریکا، کانادا، نیوزلند، استرالیا چین و همه اتحادیه اروپا اتوبان هایی با لاین های مخصوص برای خودرو هایی که بیش از یک سرنشین دارند، وجود دارد.

خودروهای تک نشین اجازه ندارند از ویژگی استفاده کنند و این یک تبلیغ برای «کارپول» است. البته انتقادهایی هم بر این طرح وجود دارد گفته می شود از این لاین ها کم استفاده می شود.

گفتنی است اولین کشوری که برای تبلیغ به چند سرنشینی از این لاین ها استفاده کرد ایالت متحده آمریکا بود. برای اولین بار اینکار در دهه 1980 انجام شد.

نکته دیگر اینکه در بسیاری از کشورها، برای مسافرت‌های بین شهری هم از «کارپول» استفاده می کنند. البته بیشتر افرادی که با همدیگر آشنایی دور یا نزدیک دارند.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دات کام RO ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    7 1
    خداییش حقشون پیشرفت بوده که بهش رسیدن. چه فکر جالبی داشتن که یه لاین برای ماشین های چند سرنشین گذاشتن.و همچنین چقدر امنیت دارن که مثلا ماشیناشون رو با هم شریک میشن
  • بی نام RO ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    من چند وقت قبل همچین طرحی رو نوشتم و زنگ زدم شهرداری بد برخورد کردند بیخیال شدم یک راه عملیاتی استفاده از از کارپول یا همراه بری استفاده از اپلیکیشن های موبایلی مثل اوبردر کاناداست که ما استفاده میکردیم و نمونه ایرانیش هم اومده وخیلی کارآمده البته شهرداری باید همراهی کنه و خطوطی رو به این خودروها اختصاص بده