۰ نفر
۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۹

در دنیای دیجیتالی که هر روز پیچیده تر به نظر می رسد، حفظ حریم شخصی چندان هم ساده نیست. برای حفظ این حریم به ایمیل هایی که با امضای دوستان قدیمی تان می رسد هم اعتماد نکنید.

صبح یک روز بارانی، سارا امامی ایمیلی دریافت کرد که موجب حیرت او شد. فرستنده ایمیل، امیر تدین آشنایی از دوران دانشجویی بود که عنوان ایمیل را چنین انتخاب کرده بود: «بالاخره پیدات کردم!» امیر، در متن ایمیل اشاره کرده بود که آدرس ایمیل را از آشنای مشترکی به نام فریبا صادقی در فیس بوک  گرفته است. اما سارا می دانست که فریبا صادقی، نمی توانست آدرس حقیقی باشد زیرا او چنین دوستی نداشت. ایمیل امیر تدین با فایلی به نام «تبریک سال نو» همراه بود. باز کردن این ایمیل، موجب نصب نرم افزاری بر کامپیوتر شخصی وی شد که کپی اطلاعات او را به مقصدی نامعلوم می فرستاد.

محمود تجلی مهر کارشناس اینترنت در این خصوص می گوید: «یکی از ضعف های استاندارد کنونی در اینترنت این است که با اندکی اطلاعات، در این زمینه می توان ایمیلی فرستاد که نام فرستنده  آن تغییر داده شده است. در نتیجه شما اسم فرستنده را نگاه می کنید و فکر می کنید از دوستان شماست و ایمیل را باز می کنید در حالی که دوست شما از چنین ایمیلی هیچ خبری ندارد. این یکی از روش هایی است که از آن برای هک کردن کامپیوترهای شخصی استفاده می شود.»

شبکه های خطرناک
باز کردن ایمیل های مشکوک خطرناک است چنین ایمیل های مشکوکی اغلب با یک فایل همراهند. این فایل حاوی برنامه ی ویروسی است که به سرعت روی کامپیوتر نصب می شود و شروع به جمع آوری اطلاعات شخصی می کند. محمود تجلی مهر می گوید: «اگر برنامه ضدویروسی که روی کامپیوتر نصب است به روز باشد و تاز ه ترین اطلاعات را داشته باشد می تواند مانع نصب برنامه ویروسی شود. اما آن هم به شرطی است که این ویروس جدید نباشد.»

از چنین برنامه های ویروسی در ابعاد وسیع تر برای کنترل جمعی و تشکیل شبکه های که به  «بوت نت» معروفند استفاده می شود. تیلمن  ورنر که با پژوهشکده اینفورماتیک شهر بن در آلمان همکاری دارد می گوید: «بوت  نت شبکه ای است که از یک مجموعه کامپیوترهای ویروسی شده تشکیل شده است. این مجموعه از راه دور هدایت می شود. یک مرکز فرماندهی وجود دارد که این سیستم و اطلاعات آن را کنترل می کند. این مرکز فرماندهی می تواند هر چه را که دوست دارد با این کامپیوترهای شخصی ویروسی شده انجام دهد.» بدین ترتیب، یک سهل انگاری ساده می تواند شما را به عضوی از یک ارتش سایبرناتیک با اهداف و رفتاری پیچیده تبدیل کند.

محمود تجلی مهر توصیه می کند روی کامپیوترهای شخص خود حتمأ برنامه ضدویرس نصب کنید، ایمل های مشکوک را باز نکنید و در انتها اضافه می کند: «بسیاری از هکرها از سیستم کنترل از راه دور وارد کامپیوتری می شوند که آن لاین است. در این حالت پنجره ای روی صفحه باز می شود که از شما می پرسد آیا با ورود به کامپیوترتان موافق هستید یا خیر؟ مشکل این جاست که خیلی ها عادت دارند بدون اینکه متن را بخوانند روی OK کلیک می کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 55498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =