این روزها پروژه ملی احیای دریاچه ارومیه در مراحل انتهایی بررسی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است تا طرح های پیش بینی شده آن در سال جاری هم پیش برود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ستاد احیای دریاچه ارومیه امسال 199 طرح اجرایی را تصویب کرده که منابع مالی آن 2400 میلیارد تومان برآورد می شود.

پیش بینی می شود با اقدامات اجرایی، 680 میلیون مترمکعب مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه کاهش یابد. با وجود اینکه ورودی آب رودخانه ها به دریاچه در سال جاری 1.5 میلیارد مترمکعب (1500 میلیون مترمکعب) خواهد بود؛ ستاد طبق برنامه پیش بینی شده نزدیک به 2.5 میلیارد مترمکعب (2467 میلیون متر مکعب) آب برای دریاچه تامین خواهد کرد.

یکی از برنامه های احیاء دریاچه، انتقال 150میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه و تامین 40 میلیون متر مکعب از طریق پساب شهری است. آغاز عملیات آبگیری سد سیلوه از تیرماه سال جاری است و انتقال آب به دریاچه ارومیه در آذرماه امسال محقق می شود.

موضوع عملیات انتقال آب پساب تفیه‌خانه‌های فاضلاب به دریاچه ارومیه، در سال جاری با توسعه شبکه فاضلاب شهر 12 شهرستان حوضه مخصوصا در شهر ارومیه و انتقال پساب تصفیه خانه تبریز به دریاچه ارومیه همراه می شود.

همچنین 200میلیون متر مکعب آب با بهره‌برداری کامل از تمامی طرح‌های لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به طول 250 کیلومتر، به دریاچه منتقل می شود. 

با 40 درصد صرفه جویی بخش کشاورزی در سال جاری 337 میلیون مترمکعب آب کشاورزی به دریاچه می رسد. درواقع از طریق پروژه‌های مطالعاتی و اجرایی بخش‌های آب و کشاورزی در دست اجرا 16 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب کل حوضه محقق می شود.

رهاسازی آب سدها به میزان 250 میلیون‌مترمکعب در زمستان سال جاری یکی از برنامه های احیای دریاچه ارومیه است. گفتنی است در زمستان گذشته 440 میلیون متر مکعب آب مازاد سدهای حوضه به دریاچه سرازیر شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 554965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =