مداحان استان سمنان در سامانه طوبی ساماندهی می شوند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به امکان به وجود امده برای ثبت نام مداحان در سامانه طوبی، گفت: مداحان استان توسط این سامانه ثبت نام و ساماندهی می شوند

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ، حجت الاسلام علی شکری در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه به میزبانی این اداره کل در شاهرود، پیرامون سامانه طوبی، بیان داشت: نخستین مرحله ثبت نام در این، ثبت اطلاعات اولیه در منزل توسط مداحان است و سپس کمیته ای متشکل از رئیس تبلیغات اسلامی و کانون مداحان شهرستان، رئیس کانوان مداحان استان، یک روحانی و کارشناس مذهبی و یک پیشکسوت عرصه مداحی آن شهرستان وظیفه بررسی سوابق مداحان را برعهده می گیرند.
وی افزود: در نهایت مداحان طبق سطح بندی مندرج در پرونده سامانه طوبی، کد رسمی تبلیغ دریافت می کنند و بر اساس آن می توانند به هیئات مذهبی اعزام شوند.
شکری بیان داشت: روند ثبت نام مداحان نیز طبق روال هیئات مذهبی در سامانه طوبی انجام می شود اما با این تفاوت که در این سامانه مداحان بین سطوح یک تا پنج از لحاظ کیفیت تبلیغ، رعایت المان های ویژه مداحی، علم مداحی و ... تقسیم بندی شده و سپس کد تبلیغی دائم دریافت می کنند.
وی افزود: سه کمیته آموزش، تعیین صلاحیت و سطح و کمیته تخصصی حرفه ای در سامانه طوبی وظیفه بررسی و ثبت نام مداحان استان سمنان را برعهده دارند که علاوه بر ثبت نام، وظیفه رصد مداحان استان را در طول سال نیز برعهده دارند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، درباره اعزم مبلغان توسط این نهاد به سراسر استان، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در 18 مقطع از سال روحانی اعزام می کند.
شکری بیان داشت: این اداره کل در مناسبت هایی مانند محرم، صفر، رمضان، شعبان، رحلت امام خمینی(ره)، فاطمیه، غدیر، دهه ولایت و ... اعزام روحانی به نقاط مختلف استان را در دستور کار دارد که در راستای نیل به این هدف، تنها در ایام ماه رمضان سال جاری، 18هزار و 600نفر روز به اقصی نقاط استان سمنان روحانی اعزام شدند.
وی افزود: روحانیان مستقر دائمی در روستاها حداقل یکسال در روستای مورد نظر حضور دارند و روحانیان فصلی به صورت مقطعی وظیفه تبلیغ دین و اشاعه فرهنگ دینی را در بین اقشار مختلف برعهده دارند.
شکری همچنین گفت: به اذعان نهادهای قضایی در روستاهایی که مبلغان حضور دارند، میزان ناهنجاری های اجتماعی کمتر است و این تاثیر ویژه روحانیان بر منطقه است.
وی همچنین ادامه داد: نقش روحانیان مستقر در روستاها فراتر از اقامه نماز است و این مبلغان با جایگاهی که در بین اقشار مختلف مردم دارند می توانند نقش میانجی در دعاوی و رفع اختلافات، برگزاری مراسم و آداب و رسوم ویژه روستاها و اقدامات فرهنگی را برعهده دارند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان درباره نحوه فعالیت سامانه طوبی هم گفت: این سامانه ویژه ساماندهی هیئات مذهبی و مداحان است که بر طبق آن پس از ثبت نام روحانیان در سامانه اعزام مبلغان موسوم به سجام و دریافت کد تبلیغی دائمی، به عنوان روحانی یک هیئت مذهبی معرفی می شوند.
شکری افزود: هیئت های مذهبی نیز پس از ثبت نام در سامانه طوبی و اعلام اسامی مداحان دارای کد تبلیغی به جرگه هیئت های مذهبی ساماندهی شده تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی درمی آیند.
وی همچنین گفت: پس از ثبت نام هیئات مذهبی و معرفی یک مداح و روحانی، کمیسیونی از کارشناسان صحت و سقم اطلاعات هیئت مذهبی ثبت شده در سامانه طوبی اعم از وب سایت اطلاع رسانی، افراد، نیروها و مکان را بررسی می کنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان همچنین گفت: پس از اعلام نظر این کمیسیون، سامانه طوبی یک کد ملی ثبت شده و رسمی برای فعالیت در اختیار هیئت مذهبی قرار می دهد همچنین باید گفت از این پس مداحان تنها با استفاده از این کد به مراسم اعزام می شوند.
وی افزود: مراحل ثبت نام در سامانه طوبی به اتمام ثبت نام و دریافت کد تبلیغی توسط همه مبلغان و روحانیان استان و دریافت کد تبلیغی ویژه مبلغان بستگی دارد لذا هنوز آمار دقیقی از میزان ثبت نام در این سامانه وجود ندارد.
شکری در ادامه از فعالیت65 خانه عالم روستایی در استان خبر داد و گفت: استقرار روحانیان در روستاها در زمره فعالیت های عمده این اداره کل در سطح استان است.
وی افزود: به دلیل نبود اعتبارات عمرانی در سازمان تبلیغات اسلامی، منابع مالی برای ساخت خانه های عالم روستایی توسط سازمان مدیریت و منابع استان تامین می شود.
شکری درباره جمعیت بانوان فرهیخته استان سمنان نیز، گفت: بانوان اهمیت ویژه ای در جامعه دارند و این اداره کل نیز در پنج شهرستان، تشکل ویژه بانوان را از بین بانوان تاثیرگذار، اساتید دانشگاه و حوزه و صاحبان تولیدات فرهنگی و علمی را راه اندازی کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 553194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =