وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از انتشار اوراق رهنی بانک مسکن و بازار رهن ثانویه پیشنهاد افزودن چهار نهاد فعال کننده بخش مسکن را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین امروز ۱۳ تیرماه در مراسم رونمایی از اوراق رهنی بانک مسکن و راه‌اندازی بازار رهن ثانویه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی همراه علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی، ولی‌اله سیف رئیس بانک مرکزی و مسئولان ارشد سازمان اوراق بورس بهادار شرکت کرد و با اشاره به اینکه در رابطه با اهمیت اوراق رهنی نکات قابل توجهی ارائه شده است گفت: در ارتباط با اوراق رهنی در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت داریم و باید از این ظرفیت به تدریج استفاده کنیم و پیش‌بینی ما این است که در ماه‌های بعدی می‌توانیم ارقام بیشتری عرضه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نکته‌ای که باید مورد توجه دکتر سیف قرار بگیرد و بتوانیم آن را در شورای پول و اعتبار مطرح کنیم نکته‌ای است که آقای مصباحی مقدم رئیس فقهی شورای بورس و اوراق بهادار سازمان بورس به ان اشاره کرده‌اند. وما نیز پیش‌تر در وزارت خانه راجع آن بحث کرده‌ایم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: باید توجه کنیم که اگر فرد تسهیلات گیرنده بخواهد یک جا تنزیل را انجام دهد ما برای آن راهی پیدا نکرده‌ایم به همین خاطر ضرورت دارد به شکل‌های قانونی آن اندیشه کرده و راهی برای آن پیدا کنیم، که این می‌تواند اقدامی مؤثر باشد. همچنین ما تنها در این روش شخص ثالث را در نظر گرفته‌ایم و اینکه خرید دیون اوراق رهن همواره باید توسط شخص ثالث انجام شود، به همین دلیل باید به اینکه تسهیلات گیرنده یک جا تنزیل انجام دهد به عنوان راهکاری تازه بیاندیشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راهکار جدید پیچیدگی‌های زیادی دارد در بیان نکات دیگر در رابطه با اوراق رهنی مسکن گفت: بحث مسکن بحث بسیار پیچیده‌ای است و نیاز داریم که انواع نهادها را در این بخش فعال کنیم.

آخوندی با یادآوری اینکه ۱۸ نهاد پیشنهاد شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده‌اند تأکید کرد: باید نهادهای بیشتری را به شورای پول و اعتبار معرفی کنیم تا بتوانند رشد درازمدت و با شدت بازار مسکن را داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی در بیان پیشنهادهای خود با اشاره به اینکه چهار نهاد فعال‌کننده بخش مسکن مورد توجه طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته است گفت: بحث مدیریت دارایی‌های عمومی که چندین‌بار مطرح شده پیشنها نخست من است و این روش می‌تواند قدرت نقد‌شوندگی بانک مسکن را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد زیرا همانطور که می‌دانید مطالبات بانک مسکن قدرت نقدشوندگی محدودی داشته و در درازمدت نقد می‌شود و این روش می‌تواند به بهبود وضعیت کمک قابل توجهی کند و ما همین بحث را در دولت نیز داریم.

اخوندی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف راه و شهرسازی از جمله شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و همچنین تمامی شقوق حمل و نقلی هزاران هزار میلیارد تومان دارایی وجود دارد که می‌تواند با روش مدیریت دارایی‌های عمومی نقد شوند و بتوانند اقتصاد را فعال کنند که این موضوع باید بین بازار بخش سرمایه و بازار بانکی صورت بگیرد.

آخوندی با اشاره به اینکه ایجاد نهادهای جدید گرفتاری‌های فراوانی در ایران دارد که در این ارتباط قوانینی نیز وجود ندارد افزود: اگر بخواهیم از حوزه اتکا به نفت خارج شویم و اتکا اقتصاد به بودجه عمومی دولت کاهش یابد، باید برای نهاد عمومی مدیریت دارایی‌ها قانون‌گذاری کنیم، بنابراین بحث جدیدی که باید در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار بگیر بحث دارایی های عمومی است که من به عنوان وزیر راه وشهرسازی آمادگی دارم تا کاملا بسته‌های برنامه‌ریزی‌های روشنی را در این رابطه ارائه کنم.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 552665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی خانمان A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    22 24
    آقا.... مردم...پول...ندارن...می فهمی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ قیمت رو واقعی کنید....مردم می خرن..خلاص
    • رضا GB ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
      16 5
      یه سربه بانکهابزن مردم توصف افتتاح حساب بلندمدت روببین بعدبگومردم پول ندارند میشه بگی چندماه قبل کی توچندساعت 120000هزارخودروروخرید؟
    • بی خانمان A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
      6 12
      جناب شهریار عزیز سلام ، ما باید دنبال این باشیم که بی خانمان ها خانه دار شوند نه این که یه آدم پولدار بیاد 50 واحد مسکونی بخره تا به بهانه راه افتادن وضع چند بنگاه اقتصادی بی خانمان ها زیاد شوند. برادر رضا از انگلستان درود: اون آدمهایی که رفتند توی صف خودرو وایسادن تا خودرو قسطی بخرن دو دسته بودن..یکی اونهایی بودن که توی فروش اقساط و تبدیل اون به نقد بودن و دیگری هم کسانی بودن که بیکار بودن و دنبال آخرین روزنه ایجاد شفل واسه خودشون یعنی مسافر کشی می گشتن..یه عده هم که به قول شما هنوز هم جوگیر میشن کاری رو که نباید انجام بدهند رو می کنند.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    13 6
    مردم منتظرن مثل همیشه گران شود ، بعد بگویند حیف
  • بی نام IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    4 12
    نهادهای دیگه کمک کنید آقای آخوندی یا توفرانسه داره هواپیما میخره یا آمریکا علاقه زیادی به بخش مسکن نداره تواین نزدیک 4سال نشان داده علاقه ای نداره
  • کیانی A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    5 11
    واقعاً رکودی درکار نیست فقط اون 80 درصد خریداری که دلال و واسطه بودن سودشون رو کردن و از بازار خارج شدن همین حالا بساز بندازها موندن این همه که جوگیر شدن و ساختن پس بقیه مشتری ها کوشن غافل ازاین که این دلال ها و واسطه ها بودن که تو این چند ساله خرید می کردن نه مصرف کننده ها چونکه مصرف کننده ها که از قبل بنده خداهاپول نداشتن خرید کنن روز به روزهم که گرونتر شد بی پولتر شدن حالا این واسطه ها خاله بازیشون که راه انداخته بودنو ازهمدیگه هی می خریدن به همدیگه می فروختن تمام شده و سر درگم شدند