پژوهشگران با تلفیق فناوری سلول‌های فتوولتایی که از نور مریی و فروسرخ برای تامین انرژی استفاده می‌کنند؛ هواپیمای بدون سرنشینی ساخته‌اند که هم در روز و هم در شب پرواز می‌کند و نیازی به سوخت‌گیری ندارد.

ابوالفضل کریمی: دانشمندان همواره به دنبال ساخت هواپیماهایی بودند که بتوانند انرژی خود را به روش‌های گوناگون تامین کرده و بدون نیاز به سوخت‌گیری، حتی سال‌ها در آسمان پرواز کنند.

هواپیماهای بدون سرنشینی که انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین می‌کنند، می‌توانند دانشمندان را به این هدف برسانند و هواپیما را حداقل برای نصف روز در هوا نگه دارند؛ اما محققان آژانس تحقیقاتی پیشرفته دفاعی، دارپا به دنبال راه‌حلی هستند تا بتوانند در هنگام شب نیز انرژی مورد نیاز این هواپیماها را تامین کنند.

به گزارش پاپ‌ساینس، پنتاگون قراردادی را با شرکت علوم پروازی آرورا منعقد کرده تا وسایل نقلیه هوایی کوچکی بسازند که بتواند انرژی مورد نیاز خود را هم از راه نور خورشید و هم از طریق انرژی گرمایی تامین کند.

آرورا فعالیت خود را روی یک پلت‌فورم بی‌سرنشین بال‌دار به نام اسکیت متمرکز خواهد کرد، هواپیمایی به شکل یک کوله‌پشتی که به راحتی باز شده و آماده پرواز می‌شود. این وسیله پرنده کوچک مانند بومرنگ عمل کرده و می‌تواند در خیابان ها و یا داخل یک ساختمان پرواز کند.

نمونه‌های آینده اسکیت دارای باتری‌های لیتیومی نازکی خواهد بود که به شکل بال طراحی شده‌اند. سطح بالایی این بال‌ها دارای سلول‌های خورشیدی و سطح زیرین آن مجهز به سلولهای فتوولتائیک فروسرخ خواهد بود که می‌تواند در هنگام شب نیز باتری‌ها را شارژ کند. نزدیک به 95 درصد از انرژی مورد نیاز اسکیت‌های 40 واتی از طریق نور خورشید تامین می‌شود و 5 درصد باقی مانده را نیز می‌توان به وسیله انرژی گرمایی به دست آورد.

اگر طراحی این هواپیما در فاز اول که 6 ماه به طول خواهد انجامید با موفقیت همراه باشد، آرورا ممکن است قرارداد جدیدی برای ساخت یک هواپیمای بی‌سرنشین به عنوان فاز دوم تحقیقات با پنتاگون ببندد و حتی این شرکت ممکن است طراحی یک سیستم هدایت صوتی را با الهام گرفتن از خفاش‌ها در دستور کار خود قرار دهد.

آرورا قبلا نیز روی هواپیماهای بی‌سرنشین دیگری نیز کار کرده است، مانند عمودپرواز اکسکالیبور با توانایی حمل چهار موشک Hellfire ، یا هواپیمای خورشیدی غول‌پیکر ادیسه؛ اما ساخت اسکیت یکی از بدیع‌ترین و جدیدترین فناوری‌هایی است که این شرکت در حال انجام تحقیقات روی آن است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 55148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =