اقتصاد نیوز نوشت:بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، در حال حاضر 15 میلیون دستگاه انواع خودرو در کشور در حال تردد است و نزدیک به 885 هزار نفر در بخش تولید و خدمات صنعت خودرو ایران مشغول به کارند.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، در حال حاضر 15 میلیون دستگاه انواع خودرو در کشور در حال تردد است و نزدیک به 885 هزار نفر در بخش تولید و خدمات صنعت خودرو ایران مشغول به کارند.


این گزارش حاکی از آن است که 122 هزار نفر از این تعداد در شرکت‌های خودروساز مشغول کارند که نزدیک به 110 هزار نفر از این تعداد در دو گروه بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا کار می‌کننند و ماهانه نزدیک به 200 میلیارد تومان دریافت حقوق و مزایا دارند. 

آمار تولید خودرو نشان می‌دهد که روزانه بیش از 5 هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید می‌رسد که نشان می‌دهد هر نفر شاغل در صنعت خودرو کشور، ماهانه 1.3 خودرو به تولید می‌رساند.

بر اساس آماری که انجمن خودورسازان ایران در اختیار اقتصادنیوز قرار داده، 265 هزار نفر هم اکنون در واحدهای قطعه‌سازی فعالیت دارند که بیشتر آنان حقوق و مزایای خود را از بخش خصوصی دریافت می‌کنند. صنعت قطعه‌سازی کشور این روزها به دلیل تکنولوژی پایین از کارگران بیشتری بهره می‌برد که در صورت ارتقای تکنولوژی علاوه بر کیفی‌سازی محصولات، از تعداد کارگران این صنعت کاسته خواهد شد.

کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که یا خودروسازان با روش بهینه و بر اساس ارتقای بهره وری باید به فعالیت خود ادامه دهند یا اینکه با همین تعداد کارگر و تکنولوژی کنونی به تولید خودرو بپردازند که در این صورت از رویای دستیابی به بازارهای جهانی ناکام خواهند ماند. 

بر اساس اعلام انجمن خودروسازان ایران، کارخانه‌های خودرو کشور در سال 89 با نزدیک به 100 هزار نفر کارگر، اقدام به تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو کرده‌اند، اما درحال حاضر با توجه به استخدام‌های بی‌رویه در دولت قبل با 122 هزار پرسنل، تولیدی کمتر از یک میلیون دستگاه در سال دارد.

از نظر سیاستگذاران صنعت خودرو کشور، بهتر است تا دولت مجوز تعدیل نیروی چند ده هزار نفری کارکنان صنعت خودرو را صادر کند تا آنان با بهره‌وری بالاتری به تولید پرداخته و حقوق و مزایایی که به طور اضافه به کارگران مازاد پرداخت می‌شود را صرف ورود تکنولوژی‌های جدید کنند.

آمار انجمن خودروسازان بیانگر آن است که در بخش صنعت قطعه‌سازی و خودرو در مجوع 390 هزار نفر، در بخش تامین مواد اولیه خودرو، 380 هزار نفر و در بخش نمایندگی خودروسازان و خدمات پس از فروش حدود 85 هزار نفر مشغول کارند که این تعداد در نهایت موید آن است کل اشتغال ایجاد شده از سوی صنعت خودرو ایران، 855 هزار نفر است.

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    12 0
    بخش حوداث جاده ايي را يادتان رفت
  • بی نام ES ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    20 0
    سالانه 25 هزار نفر در جاده ها کشته و 75 هزار نفر هم مجروح و قطع عضو و غیره میشوند...
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    13 0
    به خاطر این 900 هزار نفر چند نفر کشته شدن؟؟؟؟؟
  • امیر A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    13 0
    دوتا کارخونه فرغون ساز تعطیل نمیشن اینهمه کشته میدیم معلول میشن ملت تا این 850 هزار نفر نون بخورن . اینم از عدالت
  • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    10 0
    واقعا خیلیا کشته می شن
  • مجید IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    10 0
    دستتون درد نکنه بابت اشتغال زایی
  • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    14 0
    به خاطر این 855 هزار نفر 80 میلیون نفر از تکنولوژی 50 سال قبل استفاده می‌کنند.
  • حمید IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    3 0
    اینا همش بهونه است، با نو کردن صنعت خودرو و افزایش فروش و کیفیت افراد بیشتری هم می توانند شاغل شوند. یه نگاه ساده به شرق آسیا این گفته را تایید می کند.
  • محمد RO ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    1 5
    باسلام اینجانب وامثال هم دراین صنعت مشغول به کاریم با16سال سابقه ایا به نظر اقایان با بیکار شدن مثلا صدهزار نفر درمجموع خودرو سازی ایا صنعت خودرو درست میشودیه کم به موضوع فکر کنید بعدش نظر بدهیدایا چین با این صنعت که دنیا فتح کرده حالا باید برند درجه سه تعدیل کنه نیروهاشو بیکار کنه یه کم واقع بین باشیدلطفادنبال چاره درست حسابی باشیدبرند درجه سوم چین مصرف کننده داره چون ازش پول درمیارهخودروسازهم پول درمیاره مجبور بااین شرایط بفروشه محصولشوحالا چاره چه اگه جنس خوب پول خوب اگه جنس بد پولش بد انتخاب با شماست این وضعیت خودرو سازان
    • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
      4 0
      "اگه جنس خوب پول خوب اگه جنس بد پولش بد انتخاب با شماست این وضعیت خودرو سازان" این حرفت درست، اما پول بد به چی میگی؟ به 45 میلیون که باید بدیم به دنا یا مثلا هیوندایی الانترا درصورت حذف تعرفه ها؟ مرد حسابی با این پول میشه راحت انواع خودروهای روز دنیا رو خرید