نگاه تجار زنجانی به ضمانت‌نامه‌های صادراتی

روزنامه همشهری زنجتن نوشت: وجود ریسک‌های سیاسی و تجاری در روند صادرات یکی از عواملی است که نگرانی صادرکنندگان را در پی داشته است. تحقق هر یک از این ریسک‌ها موجب وصول نشدن وجه کالا و خدمات صادره از سوی آنها می‌شود.

از سوی دیگر وصول نشدن به موقع مطالبات از خریداران خارجی در اغلب اوقات صادركننده را در تنگنای مالی قرار می‌دهد و باعث ناتوانی در ایفای تعهدات مالی وی به اعتباردهندگان داخلی و گاهی اوقات منجر به ورشكستگی كامل می‌شود. در این راستا به منظور تشویق صادركنندگان به توسعه فعالیت‌های صادراتی و كاهش نگرانی آنها در این زمینه دولت‌ها اقدام به ایجاد شركت‌های بیمه اعتبارصادراتی کردند. این قبیل شركت‌‌های بیمه عمدتا وابسته به دولت و متكی به حمایت‌های مالی آن هستند و اغلب ریسك‌هایی را پوشش می‌دهند كه معمولا از سوی شركت‌های بیمه تجاری قابل پوشش نیستند. در این راستا و به منظور تامین امنیت مالی صادركنندگان ایرانی و در نتیجه توسعه موثر صادرات غیر نفتی كشور، صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان یكی از زیرمجموعه‌های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت با شخصیت مالی و حقوقی مستقل تأسیس شد.
این صندوق به پشتوانه حمایت‌های مالی دولت علاوه بر پوشش ریسك‌های سیاسی و تجاری صادرات با صدور انواع ضمانتنامه اعتباری به تامین منابع مالی موردنیاز صادركنندگان نیز كمك می‌کند.
در استان زنجان نیز با وجود ظرفیت‌های بالای صادراتی هنوز صادرکنندگان اطلاع چندانی از مفاد و جزییات فعالیت این قبیل صندوق‌ها و ضمانت نامه‌های صادراتی ندارند. در صورت تفهیم و آشنایی موارد مربوط به این قبیل ضمانت نامه‌ها زمینه و بستر برای توسعه صادرات انواع کالا و خدمات بیشتر خواهد شد. همشهری برای پیگیری بیشتر این موضوع سراغ برخی از صادرکنندگان استان رفته است.
یکی از صادرکنندگان نمونه استان با بیان این‌که هنوز جزییات و موارد مربوط به این قبیل ضمانت نامه‌ها برای اهالی صنعت روشن نشده است، می‌گوید: با وجود این‌که سال‌ها در عرصه صادرات استان ایفای نقش می‌کنم، هنوز این موضوع به شکل روشن طرح نشده است.
اوبا تاکید بر این‌که در صورت حضور موفق شرکت‌های فعال در این عرصه صادرکنندگان استان چراغ سبز نشان می‌دهند، می‌افزاید: البته استقبال نکردن صادرکنندگان از این طرح بخشی به خدمات ضعیف آنها برمی‌گردد که نتوانسته‌اند، در اطلاع رسانی جزئیات روند کاری و خدمات‌دهی موفق باشند.
هنوز صادرکنندگان استان چندان با این موضوع آشنایی ندارند و عده‌ای نیز که شناخت کافی دارند به علت سطح خدمات پایین به این موضوع ورود پیدا نکرده‌اند.
از سوی دیگر یکی از فعالان عرصه صادرات استان نیز در تشرح دلایل مغفول ماندن این شکل ضمانت نامه می‌گوید: پایین بودن سهم سود صندوق‌داران ضمانت صادراتی نیز یکی از دلایل است که موجب شده تا موضوع ضمانت‌نامه صادراتی به ورطه فراموشی رود. وی با تاکید بر نقش چشمگیر دولت در فراهم شدن زمینه‌های ضمانت صادراتی و تسهیل در امور مربوط به آن می‌افزاید: تا زمانی که دولت موانع سد راه این طرح را برای تسهیل ظرفیت‌های صادراتی برندارد، این طرح راه به جایی نخواهد برد.
این فعال صادراتی با تأکید بر این‌که هنوز راه زیادی برای معرفی خدمات ضمانت‌نامه‌های صادراتی وجود دارد، اظهار می‌کند: ورود بخش خصوصی به شکل ضمانت نامه‌ها نیز باید از سوی دولت و مجلس بحث شود تا بستر و زمینه برای صادرکنندگان کلید بخورد.

تاکید بر فعالیت صندوق‌ها
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری با تاکید بر فعالیت صندوق‌های اعتباری، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای فعال در حوزه صادرات می‌گوید: برخی از فعالان اقتصادی کشور و از جمله استان آشنایی کافی و دقیقی از خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران ندارند که مسئولان این صندوق باید در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهند.
«کریم حسین‌خانی» با بیان این‌که تولیدکنندگان و صادرکنندگان زنجانی موظفند در تولید و تهیه و فروش کالا در بازار به اصل رقابت‌پذیری، سلیقه مشتری و به طور کلی اصول بازاریابی توجه جدی داشته باشند، بر فعالیت پررنگ نمایندگی‌های صندوق ضمانت صادرات ایران تاکید می‌کند و می‌افزاید: با فعالیت مستمر و مثبت این نمایندگی‌ها به طور قطع صادرکنندگان برای انجام امور خود به مسئولان ذی‌ربط مراجعه می‌کنند.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری ادامه می‌دهد: اگر فعالیت‌های نمایندگان صندوق ضمانت صادرات ایران در زنجان قابل مشاهده و تاثیرگذار باشد، استقبال فعالان اقتصادی به نمایندگی‌های این صندوق نیز بیشتر می‌شود.
حسین‌خانی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی‌های مشخص برای ورود موفق فعالان اقتصادی و صادرکنندگان زنجانی به بازارهای بین‌المللی می‌افزاید: فعالان صنعت و خدمات در تولید و تهیه و فروش کالا در بازار باید به اصل رقابت‌پذیری، سلیقه مشتری و به طور کلی اصول بازاریابی توجه جدی داشته باشند.
وی ادامه می‌دهد: موانع سد راه برای بازگشت منابع مالی به کشور یکی از چالش‌های جدی برای صادرکنندگان است و باید در این زمینه جزئیات و مفاد ضمانت نامه‌های صادراتی روشن شود.

حمایت از صادرکنندگان
ضمانت صندوق ضمانت صادرات ایران در مقایسه با ضمانت‌های بانکی ساده‌تر است و عملیاتی شدن خدمات ارزنده این صندوق در استان مشکلات و موانع صادرکنندگان را برطرف می‌کند. در واقع هدف از تأسیس صندوق ضمانت صادرات رسیدن به اهداف عالی دولت در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی، پوشش مطالبات صادرکنندگان از خریداران خارجی در برابر ریسک‌های سیاسی و تجاری با صدور انواع بیمه نامه‌های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت و امکان تأمین مالی فعالیت‌های صادراتی صادرکنندگان از طریق صدور انواع ضمانت‌نامه‌های اعتباری به نفع بانک‌ها و موسسات اعتباری داخلی است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =