علی لطفی برداشت آب از منابع آب استان را ۱ میلیارد و هفتاد میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت : ۳۰۰ میلیون متر مکعب از این مقدار به منابع آیر زیر زمینی است و مابقی از آب سطحی برداشت می شود.

مدیر عامل آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد از مصرف بیش از ۸۰ درصد منابع زیر زمینی خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از یاسوج، علی لطفی در نشست خبری که به مناسبت هفته آب برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت :طی سنوات گذشته ما با یک تغییر اقلیم و مشکلاتی در ارتباط با روند بارندگی در سطح جهانی ،کشوری و به طبع آن استان مواجه بوده ایم.

لطفی با اشاره به اینکه کل کشور در یک کمربند خشک قرار گرفته است بیان کرد:متوسط بارندگی در کشور حدود ۲۵۰ میلی متر است که در سنوات گذشته نیز کاهش پیدا کرده است و به حدود ۲۴۵ میلی متر رسیده است و علیرغم اینکه میانگین بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد ۶۷۵ میلی متر بوده است چون بیشتر این بارندگی به صورت جذر مد سطحی می باشد از دسترس خارج می شود.
وی در ارتباط با منابع آب زیر زمینی عنوان کرد : چون از منابع آب زیر زمینی بیش از حد نرمال استفاده کردیم می طلبد که ما به روش های مختلف به برنامه های متعدد صرفه جویی در مصرف آب در دستور کار داشته باشیم که یکی از برنامه های ما در شرکت آب منطقه ای پیگیری می شود بحث فرهنگ سازی است.
مصرف آب نهادینه شود
مدیر عامل آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اهمیت رسانه ها در فرهنگ سازی اعلام کرد :با اطلاع رسانی در سایت ها و نشریات و مصاحبه کارشناسان می توان بخشی از رفتارهای شهروندان را نهادینه کرد و در بخش های مختلف از جمله کشاورزی ،صنعت و مصارف خانگی ، فرهنگ سازی بهینه کرد .
علی لطفی برداشت آب از منابع آب استان را ۱ میلیارد و هفتاد میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت : ۳۰۰ میلیون متر مکعب از این مقدار به منابع آیر زیر زمینی است و مابقی از آب سطحی برداشت می شود.
لطفی درارتباط با برنامه های شرکت آب منطقه ای برای مقابله با خشکسالی اذعان داشت:برای مدیریت عرضه و تقاضا شرکت آب منطقه ای برنامه های متعددی در دستور کار دارد که می توان به بحث احیا و تعادل بخشی اشاره کرد که خود این کار ۱۵ زیر پروژه دارد .
وی در رابطه با مهار آبهای سطحی تاکید کرد: به دلایل شرایط خاص استان و عدم سرمایه گذاری در سنوات گذشته و سایر محدودیت های موجود ،عملا در سال های گذشته نتوانستیم بهره مندی قابل قبولی از منابع آب داشته باشیم اما در سالهای اخیر شرکت آب منطقه ای برنامه های مهم اجرایی و مطالعاتی با دید و هدف تامین آب کشاورزی و آب شربب شهرهای استان در دستور کار دارد.
آبرسانی به شهر لیکک در دستور کار قرار دارد
مدیر عامل آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با آبرسانی به شهر لیکک گفت : آبرسانی به شهر لیکک با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۴ درصد و بحث تامین آب دراز مدت این شهر و روستاههای اقماری با بالغ بر ۷۵ روستا و جمعیتی معادل ۷۵ هزار نفر در دستور کار داریم.
علی لطفی در ارتباط با تامین آب شرب شهرهای دهدشت ،چرام و لنده اظهار کرد : در رابطه با تامین آب شرب شهرهای دهدشت ،چرام و لنده همراه با ۳۰۰روستاهای اطراف این شهر ها باید گفت که کار مطالعاتی آن به اتمام رسید و مجوزهای زیست محیطی و سایر پیش نیاز های اجرایی توسط شرکت آب منطقه ای استان به اتمام رسید.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه ۹۲ درصد از مصارف کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، گفت: متوسط راندمان آبیاری کشور حدود ۳۵ درصد است که در یک برنامه زمان بندی ۵ ساله می‌توان این راندمان را ۱۰ درصد بالا برد.
۷۰ میلیون متر مکعب آب در دست استحصال است
وی با اشاره به اینکه هم اکنون یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه‌ها و چشمه‌ها در دست استحصال است، عنوان کرد: ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان از آب های زیرزمینی برداشت می‌شود.
لطفی با بیان اینکه مصرف این میزان آب از منابع آب زیرزمینی بالاتر از حد استاندارد است، خاطرنشان کرد: برای مدیریت درست مصرف آب طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی با ۱۵ زیرگروه در دست اجراست.
وی با اشاره به اینکه پروژه آبرسانی به شهر لیکک از سد کوثر در دست اجراست که پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری برسد، عنوان کرد: سد تنگ سرخ در بویراحمد نیز به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد اما به دلیل تامین نشدن منابع، پیشرفت زیادی نداشته است.
چاههای غیر مجاز پر می شوند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: بیش از یک هزار و ۱۵۰ چاه غیرمجاز در سال‌های ۹۵ و ۹۶ تعیین تکلیف می‌شوند.
وی تصریح کرد: به جز چاه‌هایی که قبل از سال ۸۵ به بهره‌برداری رسیدند مابقی چاه‌های غیرمجاز باید پر شوند.
لطفی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط سد تنگ سرخ در دست احداث است، ابراز کرد: دو سد شاه قاسم با حجم ۹ میلیون متر مکعب و سد کوثر با حجم ۳۹۹ میلیون متر مکعب در دست بهره‌برداری است.
وی کاهش بارندگی و اضافه برداشت از طریق چاه‌های مجاز و غیرمجاز را از دلایل افت سطح آب‌های زیرزمینی در استان برشمرد و گفت: در صورت رعایت الگوی مصرف از سوی مردم و کشاورزان می‌توان حجم بهره‌وری آب را از ۳۵ درصد به ۸۰ درصد افزایش داد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =