جمشید عدالتیان گفت:« اگر واحدهای کوچک و متوسط فعالیت های خود را افزایش دهند، هم اشتغالزایی صورت می گیرد و هم رونق به بخش تولید برمی گردد.»

جمشید عدالیتان شهریاری، عضو عیئت علمی دانشگاه آزاد در گفت و گو با خبرآنلاین درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی در اقتصاد کشور تصریح کرد:« باید با کاهش نرخ سود بانکی کمی با احتیاط برخورد کرد. چون زمانی که سود سپرده های بانکی به  ۱۵ درصد کاهش پیدا کند، مردم دنبال راه حل های دیگری برای سود گرفتن می گردند. راه منطقی این است که این پول ها وارد تولید شود ولی به نظر نمی رسد که مردم پولشان را از سپرده ها خارج کنند و در قسمت تولید خرج کنند.  این پول ها بیشتر به سمت سفته بازی و بازار ارز و طلا خرج خواهد رفت و اگر این اتفاق بیفتد نرخ ارز تغییر می کند و رکود بازار ارز زیاد افزایش خواهد یافت. »

وی افزود:« اگر این اتفاق بیفتد و نرخ مبادله ارزی تغییر کند، هجوم به بازار ارز افزایش خواهد یافت و احتمال دارد ریال با کاهش رو به رو می شود. بعد احتمال اینکه  دوباره تورم بالا برود،وجود دارد. وقتی تورم بالا می رود، نرخ سپرده ها مجددا سر جای قبلی خود برمی گردد. بر این اساس، باید خیلی با آهستگی حرکت کرد و دولت و مردم باید دقت کنند اگر بخواهند پول شان را از بانک ها خارج کنند، در مسیر تولید قرار می گیرد.»

عدالتیان خاطرنشان کرد:« به نظر من تنها راه خروج از رکود و حرکت در مسیر ایجاد اشتغال، صنایع کوچک و متوسط هستند. درهمین رابطه دو درخواست وجود دارد؛ اول نقدینگی این صنایع تامین شود و مشکل سرمایه در گردش شان آنها حل می شود. درخواست دوم  این است که به صنایع  تنفس داده شود. یکی دو سال تنفس برای بازپرداخت وام هایشان به آنها بدهند تا جان بگیرند و این گونه می توانند وضعیت خود را تثبیت کنند.»

وی گفت:« اگر واحدهای کوچک و متوسط فعالیت های خود را بیشتر کنند، هم اشتغالزایی صورت می گیرد و هم رونق به بخش تولید برمی گردد.»

 

22435

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    4 2
    احسنت
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    9 0
    دو راه منطقی برای سرمایه وجود دارد. یکی همان سود بانکی ست و دیگری بازار بورس. بازار بورس ما مشکل دارد که سرمایه به سمت طلا و ارز می رود. بنظر من آنجا هم باید شفاف و قانونمند شود و اطلاعات به شکل برابر به اعضا داده شده و با قانون جلوی بورس بازی گرفته شود. بورس باید فقط یک بازار سرمایه باشد.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    10 3
    منتظر گران شدن دلار و طلا باشید
  • منصور اميريان RO ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    5 0
    سلام. خيلي متين و با حساب و كتاب فرموده اند. ولي هيچ اشاره نكرده اند كه بايد براي توليدات آنها خردار هم وجود داشته باشد. قدرت خريد مردم در حال حاضر چطور است ؟ يادتان نرفته كه جهت خارج كردن صنعت خودرو دولت اقدام به دادن وامهايي كرد كه قدرت خريد را افزايش دهد و تا همين چند هفته پيش هم قراربود وامهايي براي خريد لوازم منزل و .. داده شود. بنابراين صرف پايين آوردن هزينه تامين نقدينگي كافي نيست. بعنوان مثال شخصي كه از محل سپرده 18 درصد سود دريافت ميكرده و حالا 15 درصد طبيعي است كه تمايلي به خريد نخواهد داشت. كارشناسان محترم بايستي همه جوانب را در نظر بگيرند. كاهش سود بانكي حركت روي لبه تيغ است. تازه اين بدگماني هم وجود دارد كه چرا حالا اين نظرات تخصصي در مورد خوب بودن كاهش سود و به نفع توليد بود..
  • محسن IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    6 1
    بنظرمن ابتدادولت بایدشدیداجلوی واردات اقلامی که امکان ساختشان درایران است ونیزقاچاق رابگیردتاتولیدکننده جرات کنددرتولیدسرمایه گذاری کند.الان اگردولت بخواهدوامهای باتنفس بدهدبایدسودآن راخودش به بانکهابدهدو بازرانت ورشوه وزدوبندهای معمول برای گرفتن وامهای تنفس داررواج می یابدکه دورباطل است.پس تافضای کسب وکارتولیدی واقعافراهم نشودکم کردن سودبانکی نقدینگی رابسمت بسازبفروشی ودلاروطلامیبردوتورم ایجادمیکند لطفااین تحلیل شفاف راانعکاس دهید
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    4 0
    سودوتورم دولبه یک ترازوهستند منتظرتورم دربخشهای مختلف باشید
  • بی نام IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    1 1
    اونقدر وضع اقتصاد ما خراب است که مردم به سود 15درصد هم راضی هستند.