چهاردهمین قاب «ماه عسل» تصویر اتفاقی بود که در تلویزیون ایران برای اولین بار مطرح می‌شد و این برنامه میزبان یک هکر جوان بود که به خاطر جرائم مجازی‌اش محکوم به هشت سال حبس است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احسان عليخاني در ابتداي برنامه اين طور عنوان كرد: قصه امروز را تا به حال درباره‌اش در تلویزیون صحبت نشده است؛ از شایان 20 ساله دعوت می‌کنم تا جزئیات قصه را برای شما بگوید و از عوامل پشت‌صحنه خواست که به خاطر شجاعت او برای آمدن به برنامه تشویقش کنند.

شايان درباره خودش گفت:«بیشتر دغدغه من اینترنت بود و تحقق رویاهای خودم را در کامپیوتر و اینترنت می‌دیدم و خانواده بیشتر به خاطر این موضوع فکر می‌کردند، من مواد مصرف می‌کنم. چون 24 ساعت در یک اتاق دربسته بودم و پای کامپیوتر.»

آن طور که شایان توضیح داد دیپلمش را نگرفته و دلیلش را هم این دانست که بیشتر درگیر برنامه های اینترنتی بود:«چیزی که من می خواستم در مدرسه نبود ، در اینترنت بود ، دوست داشتم برنامه نویسی کنم و سایت طراحی کنم.»

شایان در جمله‌ای جالب درباره اشتباهاتی که کرده گفت:« نیوتون زیر درخت خوابید و با کنجکاوی برای افتادن یک سیب، جهان را تغییر داد و بعضی ها به خاطر کنجکاوی مواد مصرف می‌کنند. من هم تنها در ابتدای کار کنجکاوی داشتم و اشتباهاتم از همین کنجکاوی ها آغاز شد.»

خاطرات این هکر در روایت خطاهایی که انجام داده آنقدر جالب و عجیب بود که علیخانی ترجیح داد بیشتر از آنکه سوال بپرسد حرفها و ماجراهای او را بشنود. شایان با بیان خاطره ای گفت:« در ابتدا ایمیل یک نفری که رابطه خوبی با او نداشتم را هک کردم. مردم کمتر در کارهای اینترنتی آگاهی دارند، من از ضعف آنها استفاده کردم و با ساخت صفحه جعلی بانک، به راحتی شماره کارت های آنها را بر می‌داشتم. یک بار دیدم پسری همسن و سال خودم، یک میلیارد پول داشت. حسادت باعث شد که حسابش را هک کنم. با خودم فکر می کردم خوش به حالش! او که یکدفعه 4 میلیون از حسابش کم می شود چه چیزی می خرد؟»

علیخانی پرسید:«وقتی پول برمی‌داشتی اسمش را چی می‌گذاشتی؟سرقت مجازی؟، شایان در پاسخ به او گفت: می گفتم یک مبلغ خیلی کوچک نسبت به موجودی او برمی‌دارم و بعد به او پس می‌دهم.»

علیخانی سوال دیگری پرسید: از حساب چه کسانی پول برمی‌داشتی؟ شایان پاسخ جالبی داد و گفت: «کسانی که خیلی پولدار بودند ، قطعاً وقتی در مازراتی باز است و همزمان در پراید هم باز است که من نمی‌روم پراید را بدزدم.»

تهیه‌کننده و مجری «ماه عسل» از اولین باری که از حساب فردی پول برداشت کرد، پرسید و شایان گفت: «قرار بود از یک حسابی پولی بردارم اما اینترنتم قطع شد و متوجه شدم مودم سوخته است. این شد که برای اولین بار به خاطر خرید مودم، حدود 170 هزار تومن از یکی از حساب ها برداشتم .»

پس از آن اولین کسی که شایان از حساب او برداشت کرد به صحنه ماه عسل دعوت شد. ابراهیم‌زاده ، معلمی بود که عنوان کرد به خاطر سادگی و بی‌تجربگی این پسر او را می‌بخشد و به علیخانی توضیح می‌دهد که چرا شایان را بخشیده و از شکایتش گذشته است.

شایان در ادامه عنوان کرد: «بدترین دوران زندگی من زمانی بود که فهمیدم از من بهتر و واردتر به امور کامپیوتر و اینترنت، در اداره آگاهی است و من دستگیر شدم. بعد از آن، تمام شهرهای ایران را گشتم تا بتوانم رضایت شاکیان خود را دریافت کنم الان با وثیقه بیرون هستم و هشت سال زندان در انتظارم است.»

احسان علیخانی در پایان برنامه گفت:«آدمهای این شکلی استعداد و نبوغ دارند و کاش می‌شد یک جور دیگری از آنها استفاده می‌شد ، کاش در آموزش و پرورش استعداد و توانایی‌های این جور افراد کشف بشود تا به راه‌های خلاف کشیده نشوند. شایان در 15 سالگی این کار را کرده و الان پشیمان است ، امیدوارم با او راه بیایند. از پلیس فتا هم ممنونیم که حواسشان به همه چیز هست.»

 

 

 

58241

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امنه A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    12 4
    سلام باتشکر از حمایت ماه عسلی ها که شایانا حمایت کردین و باتشکراز پلیس فتا واقعا لایک دارین