ایرنا نوشت: ایاد علاوی رئیس ائتلاف الوطنی و شخصیت سیاسی متمایل به جریان سعودی هم نتوانست عملکرد سفیر سعودی را توجیه کند.

 شنبه شب در اظهاراتی تلویزیونی، عملکرد سفیر سعودی در عراق را مداخله گرانه و نگران کننده خواند و گفت: این اظهارات از هر طرفی که باشد قابل پذیرش نیست.

معاون سابق رئیس جمهوری عراق و نخست وزیر دوران اشغال این کشور توسط آمریکایی ها، همچنین از تلاش هایش برای دسترسی به سفیر سعودی خبر داد که به گفته وی، دو سه بار تلاشش به نتیجه نرسیده است.
وی، اظهارات متعدد سفیر سعودی را مداخله گرایانه خواند و گفت که چنین اظهاراتی از هر طرفی باشد قابل قبول نیست و نسبت به اینکه جنگ در فلوجه را در رسانه ها یک جنگ فرقه ای خوانده اند، اعتراض کرده است.


علاوی، با بیان اینکه جنگ فلوجه، جنگ رهایی از داعش است، این را هم گفته که 'اگر من نخست وزیر بودم درخواست تعویض ثامر السبهان را با شخص دیگری می کردم'.
وی اضافه کرد: حتی به فرض اینکه یک عراقی در امور داخلی سعودی دخالت کند، بازهم اعتراض می کردم.
رئیس ائتلاف الوطنی عراق، در برنامه 'حق پاسخ' السومریه، درباره الحشد الشعبی نیز که سفیر سعودی بارها برای تخریب آن اقدام کرده است، گفت که به گروه های الحشدالشعبی از دو جنبه می نگرد؛ از یک جنبه اینکه آنها هماهنگ در کنار نیروهای مسلح با داعش می جنگند و کسی نمی تواند ارزش های آنان را نادیده بگیرد و آنها خود را ثابت کرده اند.
وی در عین حال مدعی است که 'برخی افراد غیر منضبط به الحشدالشعبی پیوسته اند که گوش به فرمان فرماندهان الحشد الشعبی نیستند'.


علاوی درباره سردار سلیمانی و بحث هایی که در خصوص حضور وی در مناطق عملیاتی عراق مطرح می شود نیز گفت که فرمانده نیروی قدس، یک مقام در کشور همسایه است.
وی در عین حال گفته که از انتشار تصاویر سردار سلیمانی در فلوجه انتقاد دارد.


ثامر السبهان سفیر سعودی در عراق، از هنگام شروع بکار خود در بغداد، با اظهارات و برخی رفتارهایش بارها جنجال برانگیز شده است؛ تاجایی که بسیاری از شخصیت ها و احزاب سیاسی عراق خواستار اخراج وی به عنوان عنصر نامطلوب از کشور شده اند و تا آنجا پیش رفته که حتی شخصیت های متمایل به جریان سعودی نیز نمی توانند رفتار وی را توجیه کنند.
السبهان، بارها نیروهای مردمی عراق را نیروهایی فرقه ای خوانده و در طول عملیات آزادسازی فلوجه تمام تلاش خود را بکار بست تا این عملیات را متوقف کند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =