۰ نفر
۱۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۶

گویی که اسلام گرایان افراطی از این که ارتباطی موثر میان دو کشور پاکستان و هند برقرار شود، چندان خشنود به نظر نمی رسند چرا که هنوز مدت زیادی از همکاری های آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان و همتای هندی او نگذشته بود که حملات تروریستی به بمبئی آغاز شد.

 پس از شروع این حملات بلافاصله از یک طرف  نخست وزیر هندوستان با خارجی خواندن عاملان این حمله تروریستی موضع کشور خود را مشخص کرد و از طرف دیگر زرداری، تروریست ها را مسبب این فاجعه خواند و بدین ترتیب سعی داشت  تا کشور خود را از اتهام های وارده  تبرئه کند  و این نخستین باری است که دولتمردان پاکستان صحبت ازمقصر بودن تروریست ها می کنند.

هر چند که از سال 1946 تاکنون سه چهارم جنگ های هند و پاکستان در خاک کشمیر رخ داده است، اما در طول شصت سال این دو کشور در جوانب دیگر هم درگیری های بسیار با هم داشتند به طوری که  در زبان سیاسی هند، هنگامی که سخن از خارجی به میان می آید منظور پاکستان، کشور همسایه است. چرا که این دو کشور قرن ها به دلیل اختلاف ادیان و در فضای مسموم جنگ و خشونت  به سر برده اند.  به عقیده بسیاری از کارشناسان درگیری های دو روز گذشته هندوستان نیز نشات گرفته از نبردهای کشمیر خواهد بود.

بنابراین به منظور  جلوگیری از جنگ و خشونت در تمامی همه این سالها باید چاره ای اتخاذ می شد که در این میان  جدایی مذاهب بهترین راه چاره بود.  بدین ترتیب ژئوپولیتیک منطقه ای با جدایی مذاهب شکل گرفت. این کار صرفا با  جدایی بین هندوها و مسلمانان امکان پذیر شد و بدین ترتیب نقشه جدیدی از شبه قاره هند به دست آمد.

اما گویی که این نقشه چندان هم چاره ساز نبود چنان که به  عقیده بسیاری از تحلیل گران با این حمله ضربه مهلکی به قلب روابط هند و پاکستان وارد شد. همچنان هندوستان همسایه قدیمی خود، پاکستان را در این ماجرا مقصر می شمارد و اگر تلاشی از جانب پاکستان برای آشتی با هند صورت گرفت، دلیل اصلی آن نشان دادن حسن نیت پاکستان در جهت  کاهش تنش های کشمیر است و اثبات آن به  رئیس جمهور تازه کار آمریکا. البته شاید این ادعا چندان هم دور از حقیقت نباشد، چرا که رئیس جمهور پاکستان به تازگی قسمتی  از سرویس های امنیتی خود را که به عاملان درگیری در کشمیر و افغانستان کمک می کرد، منحل کرد و این خود می تواند گواهی باشد بر ریشه های حوادث هند در پاکستان.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =