تسنیم نوشت: وزرای حزب الکتائب لبنان اعلام کردند که در اعتراض به عملکرد دولت و ادامه خلأ سیاسی در کشور ، از دولت استعفا می‌دهند.

به گزارش رسانه‌های لبنان دیشب از استعفای دو تن از وزرای این کشور وابسته به حزب الکتایب خبر دادند. روزنامه السفیر در گزارشی به بررسی ابعاد و پیامدهای این اقدام پرداخته و می‌نویسد: استعفای دو وزیر الکتائب یعنی سجعان قزی و آلان حکیم از حد و مرز محاسبات حزبی فراتر رفته و آینده دولت لبنان را در معرض مناقشه قرار داد و بار دیگر تمرکز را برای بحران سیاسی مستمر لبنان در چارچوب خلأ ریاست جمهوری و فلج بودن نشست‌های قانون‌گذاری و تزلزل دولت نشان داد.

تصمیم حزب الکتایب به کناره‌گیری وزرای خود از دولت حادثه انفجار تروریستی بانک لبنان و المهجر را تحت‌الشعاع خود قرار داد، حادثه‌ای که همچنان تحقیقات در رابطه با آن از سوی شعبه اطلاعات ادامه دارد.

یک روز بعد از هدف قرار گرفتن بانک لبنان و المهجر حزب الکتایب تصمیم گرفت بمب سیاسی خود را در داخل دولت منفجر کرده و از استعفای دو وزیر خود در اعتراض به روند اقدامات و رفتارهای دولت خبر بدهد، البته برخی این تلاش‌ها را به محاسبات مربوط به رقابت در داخل افکار عمومی مسیحیان مرتبط دانستند، اما در هر صورت این اتفاق می‌تواند تبعاتی در آینده ائتلاف‌های سیاسی و پارلمانی لبنان داشته باشد.

دلایلی که سامی الجمیل در توجیه انگیزه‌های استعفا مطرح کرد، بخش کوچکی از مشکلاتی است که تمام سلام نخست وزیر لبنان از آن رنج می‌برد، با این وجود به نظر می‌رسد تصمیمات سیاسی در ابعاد داخلی و خارجی همچنان ناظر به تولد این دولت نیم بند است، اما احتمالاً شورای وزیران همچنان تا اطلاع ثانوی به اقدامات خود در زیر تنفس مصنوعی ادامه خواهد داد و تحت تأثیر استعفای وزرای الکتایب قرار نخواهد گرفت.

به ترتیب به نظر می‌رسد با وجود اقدام الکتایب ابقای دولت معیارهای ثبات نسبی در کشور را حفظ می کند. این رویکرد بهتر از این است که دولت سقوط کند و کشور در آستانه شرایطی نامعلوم قرار بگیرد. البته برخی اعتقاد دارند که سقوط دولت بدون وجود جایگزین، می‌تواند شوکی را ایجاد کرده و مرحله در جا زدن سیاسی در لبنان را کوتاه نموده و زمینه را برای پتانسیل‌های جدید چه در زمینه انتخاب رئیس‌جمهور یا اجرای انتخابات زودهنگام پارلمانی آماده کند.

سامی الجمیل رئیس حزب الکتائب دیشب در کنفرانسی خبری اعلام کرد که «سجعان قزی» وزیر کار و « آلان حکیم» وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان براساس تصمیم حزب الکتائب از سمت های خود کناره گیری کردند. وی دلیل این تصمیم را ادامه خلاء بیش از دو سال ریاست جمهوری و ناکامی های دولت لبنان در حل وفصل پرونده های پیچیده مانند بحران زباله ها دانست.

وی افزود: ما به دولت « تمام سلام» نخست وزیر لبنان فرصت زیادی دادیم و تلاش کردیم به کار خود ادامه دهد.

رئیس حزب الکتائب تصریح کرد: این استعفا به معنای کناره گیری الکتائب از مشارکت در ساختن لبنان نیست.

31050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =