کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: قطره‌های چشم، گوش و بینی به شرطی که دارو به حلق نرسد، موجب ابطال روزه نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ مجید حنیفه كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه علوم پزشکی همدان با اعلام مطلب فوق افزود: تمام داروهایی كه از راه پوست جذب بدن مي‌شوند مانند كرم‌ها، پمادها و نوارهاي چسب حاوي مواد دارويي موجب باطل شدن روزه نمی‌شوند.

وی در خصوص استفاده از انواع شياف، محلول‌ها و كرم‌هاي واژينال، نیز اعلام کرد: مصرف موارد یاده شده در ایام روزه‌داری، روزه را باطل نمی‌کند.

حنیفه عنوان کرد: آمپول‌هایی با تزريق زيرپوستي، عضلاني يا وريدي به استثناي تغذيه از راه وريدي، سرم و آمپول‌هاي تقويتي موجب ابطال روزه نمی‌شود.

کارشناس تجويز و مصرف منطقی داروی دانشگاه افزود: از آنجا كه مصرف كافي آب و مايعات نقش مهمي در دفع داروها و متابوليت‌هاي ناشي از آنها دارد، لازم است دقت شود كه در فاصله بين افطار تا سحر به ميزان كافي آب و مایعات به بدن روزه‌داران بویژه بيماراني كه دارو مصرف مي‌كنند، برسد.

وی یادآور شد: نوشیدن آب و مایعات کافی ضمن تأمين نياز روزه‌داران به مايعات بخصوص زمانی که ماه رمضان در فصل گرما قرار دارد، شرايط لازم را براي دفع مناسب داروها و متابوليت‌هاي آنها از بدن فراهم می‌کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =