۰ نفر
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۰

سید جعفر هاشمی


واقعا دنیای عجیب و غریبی است  و از ان عجیب تر،  بی توجهی مسولین و نخبگان کشورمان به مسائل مهم جاری
با نگاهی به حجم عظیم اخبار و عکسهای متعدد یک خواننده در فضای مجازی، تاسف بیش از پیش خود را نمایان می کند که ایا در گذشت مرد تنهای شب و توجه به وی،  از ظلم سازمان ملل در عدم محکومیت دولت عربستان،  که یقینا در تاریخ به ثبت خواهد رسید مهمتر است؟
با قرار گرفتن نام عربستان در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان سازمان ملل به عنوان مسول بیش از 60 درصد کشته شدن کودکان در جنگ یمن ، متاسفانه ریاض، سازمان ملل را تهدید به عدم پرداخت کمک های مالی خود نمود.
یعنی باز در صحنه بین المللی شاهد کارایی سیاست دلارهای چمدانی عربستان هستیم.
متاسفانه امریکا نیز علی رغم حمایت از حقوق بشر در کشورش که حق تحویل سلاح به واحد های ناقض حقوق بشر را ندارد به عنوان جایزه ، قرارداد تحویل تعدادی بالگرد به ارزش 667 میلیون دلاری را در همین ایام با عربستان به امضا رسانید.
با تهدید ریاض مبنی بر قطع کمک های انساندوستانه خود به سازمان ملل در اقدامی عجیب و غریب بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن حذف نام عربستان از فهرست سیاه ناقضان حقوق بشر بیشرمانه اعلام کرد اگر چنین نمی کردم بودجه سازمان ملل قطع می شد.
اقدامی بی سابقه در سازمان ملل رخ داده و متاسفانه هیچ اقدام موثری از سوی دیپلماسی عمومی کشور به چشم نمی خورد.
کسی از بان کی مون سوال نکرده که تو به عنوان دبیر کل موظف به حفظ منشور سازمان خود میباشی و چرا به دلیل اقدام خودسرانه و ناتوانی در تصمیم و بی عرضگی چنین جایگاه مهمی را اشغال کرده ای؟
دیپلماسی عمومی در کشور از یک سو و سیاست خارجی از سوی دیگر و موازی و هماهنگ می باید اقدام عربستان و تهدید صورت پذیرفته از سوی ریاض را که با تهدید عدم پرداخت کمک های مالی عملا وظایف دبیر کل را سلب نموده و هم با هماهنگ نمودن دیگر کشورها و سازمان ها در مسیر زنده نگه داشتن موضوع و بهره برداری صحیح و برنامه ریزی شده از رسوایی به وجود امده پیگیری های لازم را دنبال نموده و :
 1- دولت ریاض را به عنوان تهدید کننده سازمان ملل به دنیا معرفی نموده
2- دبیرکل را به عنوان فردی مرعوب و بی توجه به وظایف محوله خواهان سلب مسولیتش شد
3-اعضای سازمان ملل را به عنوان بی توجهی و عدم موضع گیری به واسطه اقدام خودسرانه دبیر کل خود مورد سرزنشش قرار داد
4- امریکا را که داعیه حقوق بشری اش گوش عالم را کر کرده است به عنوان ناقض حقوق بشر معرفی نموده
همان گونه که اشاره شد قطع و یقین پذیرفته نیست ، امام جمعه فرماندار، هنرمندان، مسولین تاثیر گذار حتی روزنامه های مشهور وابسته به خطوط فکری خاص ، فوت یک خواننده را انقدر بزرگ و مهم جلوه دهند که تصور شود ضایعه بزرگی در کشور به وجود امده حال انگاه از مساله بسیار مهمی مانند تصمیم افتضاح دبیر کل سازمان ملل به این راحتی چشم خود را بسته و از کنار ان بگذرند.
باشد که بیش از پیش منافع ملی را درک و نسبت به آن به اندازه اهمیتش عکس العمل نشان دهیم.

*سفیر اسبق ایران در برزیل

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =