ایسنا نوشت: مدیرکل مشارکت‌های سازمان حفاظت محیط زیست گزینه‌های پیشنهادی جایگزین طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای را مطرح کرد.

محمد درویش با اشاره به اینکه برای اجرای هر پروژه‌ای باید فواید و مضرات آن ارزیابی شود، گفت: دلیل مخالفت کارشناسان با طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای این است که ثابت شده که ضررهای این طرح‌ها بیشتر از فواید آن است. بنابراین در سایر گزینه‌های پیشنهادی نیز باید کفه فواید سنگینی کند.

بازچرخانی پس‌آب‌ها

او با بیان اینکه در کشور ما به موضوع بازچرخانی آب توجه نشده است، گفت: این درحالیست که در برخی کشورها تا 18 بار فرآیند باز چرخانی صورت می‌گیرد. حدود 30 تا 35 میلیارد متر مکعب آب به صورت پسآب‌های کشاورزی و صنعت در حال از بین رفتن است، در حالیکه این آب‌ها با تجهیزات فنی و ملاحظات محیط زیستی می‌تواند در چرخه مصرف قرار گیرد که این چرخه تا 18 بار قابل تکرار است.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه 35 میلیارد متر مکعب آب، معادل پنج برابر نیاز یک ساله 80 میلیون ایرانی به آب شرب است، گفت: در نتیجه نبود سیستم بازچرخانی در کشور پنج برابر آب شرب کشور را از چرخه تولید حذف می‌کنیم و درعوض با خرج میلیون‌ها دلار، طرح‌های انتقال آب از سر شاخه‌های کارون به سمت اصفهان، کرمان، یزد و رفسنجان اجرا را کرده و تنش‌های اجتماعی را دامن می‌زنیم.

توسعه نرم‌افزری بخش کشاورزی کشور

درویش با تاکید بر اینکه برای حرکت به سمت بهبود وضعیت کشاورزی یک پیشنهاد کاربردی می‌تواند جایگزین طرح‌های انتقال آب شود، گفت: حدود 30 درصد محصولات کشاورزی کشور نابود می‌شود که 6 برابر میانگین جهانی است و حدود 27 میلیارد مترمکعب آب برای تولید این محصولات هزینه می‌شود در حالیکه هیچ وقت به دست مصرف کنندگان نمی‌رسد چون تکنیک‌های بسته‌بندی و حمل و نقل مشکل دارد و به طور کلی بخش کشاورزی ارتقای نرم افزاری پیدا نکرده است.

رشد کسب و کار سبز

این کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بهتراست به جای ساخت سد و اجرای طرح‌های انتقال آب به سمت ارتقای نرم‌افزاری بخش کشاورزی و کاهش ضایعات محصولات حرکت کنیم و به جای افزایش تنش‌های اجتماعی به سمت افزایش راندمان کشاورزی حرکت کنیم، گفت: رفتن به سمت کسب و کار سبز که کمترین وابستگی معیشتی را به آب و خاک دارد و استحصال انرژی‌های نو چون انرژی‌های خورشیدی، زمین‌گرمایی، بادی، جزر و مدی که پتانسیل‌های آن در کشور وجود دارد از دیگر پیشنهادات جایگزین اجرای طرح‌های انتقال آب است.

تقویت بوم‌گردی و اکوتوریسم

به گفته درویش، اهتمام به تقویت بوم‌گردی و اکوتوریسم و رونق کسب و کارهایی که کمترین نیازرا به مصرف آب دارند، مزیت‌هایی است که در کشور ما جدی گرفته نشده است و در حالیکه ایران دهمین کشور جذاب دنیا از نظر کهن‌زادبوم‌های تاریخی است حتی جزو10 کشور اول دنیا از لحاظ درآمدهای حاصل کهن‌زاد‌بوم‌ها نیست. این گزینه‌ها ایرانیان را به کیفیت پایدار زندگی می‌رساند و خسارت‌های وارده به طبیعت را کاهش می‌دهد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 1
    دست مریزاد خوبه یکی مثل آقای درویش هنوز تو ایرانه