گوزن زرد ایرانی، پلنگ و سیاه گوش از تیره پستانداران، انواع درناها، عقابها، لاشخورها و جغدها و اردک مرمری از تیره پرندگان، لاک پشت دریایی، افعی، انواع عقربها و لاک پشت از تیره خزندگان، ماهیان خاویاری و یک نوع کوسه ماهی گونه های در معرض تهدید هستند.

 مهر نوشت:

 معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران از قرار گرفتن 23 گونه جانوری کشور در معرض بحران و نابودی خبر داد. محمد جواد محمدی زاده افزود: 13 گونه از این تعداد در شرایط بحرانی قرار گرفته که شش گونه از آنها در آذربایجان غربی زیست می کنند.

وی با اشاره به اقدامات در دست انجام سازمان در راستای تقویت و حفظ این گونه‌ها بیان داشت: گوزن زرد ایرانی، پلنگ و سیاه گوش از تیره پستانداران، انواع درناها، عقابها، لاشخورها و جغدها و اردک مرمری از تیره پرندگان، لاک پشت دریایی، افعی، انواع عقربها و لاک پشت از تیره خزندگان و ماهیان خاویاری و یک نوع کوسه ماهی  گونه های در معرض تهدید هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه به وضعیت زیستی گونه نادر و در معرض خطر میش مرغ اشاره کرد و بیان داشت: این پرنده در لیست سرخ IUCN ثبت شده و تنها زیستگاه آن در شمالغرب کشور و زیستگاه اصلی آن در دشت سوتاوه بوکان قرار دارد. محمدی زاده با بیان اینکه این پرنده به ندرت پرواز کرده و بیشتر ترجیح می‌دهد که راه برود، گفت: 40 قطعه از این پرنده ارزشمند در زیستگاه های آذربایجان غربی زیست می‌کنند.

وی با اشاره به ایجاد مرکز تحقیقات میش مرغ در استان گفت: این مرکز در زمینی به مساحت دو هکتار به منظور حفاظت، احیا و تکثیر گونه میش مرغ احداث می‌شود. معاون رئیس جمهور با بیان اینکه منطقه زیستگاه دشت سوتاوه به پناهگاه حیات وحش تبدیل شده، خاطرنشان کرد: با احداث این مرکز گونه کمیاب این پرنده افزایش یافته و امیدواریم به 100 قطعه در یک سال آینده برسد و از خطر نابودی نجات یابد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 54072

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =