جنگ جدید عربستان برای اعمال فشار اقتصادی به ایران

فدراسیون اتاق های بازرگانی کشور های عضور شورای همکاری خلیج فارس به دنبال اعمال ممنوعیت کامل نقل و انتقال کالاها به مقصد ایران و از مبدأ ایران است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عربستان در ادامه کارشکنی های خود در مسیر بهره برداری ایران از نتایج لغو تحریم ها اخیرا اقداماتی را در راستای ایجاد یک رویه مشترک میان تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آغاز کرده است تا بر مبنای آن نه تنها تجارت این کشورها با ایران به طور کامل قطع شود بلکه هیچ کالایی به مقصد ایران یا از مبدأ ایران امکان بارگیری و ترانزیت در کشورهای عضو این شورا نداشته باشد.

فدراسیون اتاق های بازرگانی کشور های عضور شورای همکاری خلیج فارس بخشنامه ای خطاب به اتاق بازرگانی و صنایع بحرین صادر کرده است که در آن از تجار این کشور خواسته شده هر گونه مبادله کالایی را با ایران متوقف کنند.

بنا بر ادعای عبدالحکیم الشماری عضو اتاق بازرگانی و رئیس کارگروه حمل و نقل و لجستیک بحرین، در این بخشنامه به تصمیم فدراسیون اتاق های بازرگانی کشور های عضور شورا ی همکاری خلیج فارس مبنی بر نپذیرفتن هر گونه کالا از ایران چه به صورت مستقیم یا از طریق کشور های عضور شورا ی همکاری خلیج فارس اشاره شده است.

به ادعای وی" این کار موجب توقف 100 درصدی انتقال کالاهای ایران از طریق کشور های عضور شورای همکاری خلیج فارس می شود و اتاق بازرگانی بحرین هم حمایت کامل خود را از این بابت خواهد داشت چرا که این مساله با امنیت و ثبات کشور های عضور شورا ی همکاری خلیج فارس در ارتباط است".

این تلاش های خصمانه در حالی ادامه دارد که تا کنون از میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، تنها کویت و بحرین به دعوت عربستان پاس مثبت داده اند و قطر، امارات و عمان واکنشی در راستای پذیرش این پیشنهاد از خود نشان نداده اند.

عربستان در شرایطی به دنبال اعمال فشار اقتصادی بر ایران است که علی رغم اعلام قطع تمام روابط میان دو کشور بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنان تبادل کالا میان عربستان و ایران ادامه دارد.

آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد ایران در یک ماهه منتهی به فروردین ماه سال 95  معادل 48 هزار و 592 دلار کالا به مقصد عربستان صادر کرده است. این کالاها از سه گمرک شهید رجایی، مشهد و حوزه تجاری فرودگاه امام خمینی صادر شده است و عبارتند از ظروف شیشه‌ای، کاشی و کف‌پوش.

در همین مدت تنها کالای وارداتی ایران از مبدأ عربستان سعودی نیز که از گمرک شهید رجایی وارد کشور شده، پلی‌اتیلن گرید لوله به ارزش یک میلیون و 397 هزار و 513 دلار است.

ارزش کل صادرات ایران به عربستان در سال 94 معادل 151 میلیون و 60 هزار و 212 دلار و ارزش کل واردات ایران از این کشور معادل 30 میلیون و 572 هزار و 174 دلار بوده است.

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    261 7
    سعی کنیم پورت "چابهار" جایگزین دبی کنیم
    • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
      31 1
      بله ، این بهترین فرصت برای فعال سازی واقعی مناطق آزاد خودمونه ، اگر از تنگ نظری و اشتباهات قبلی خودمون چشم پوشی کنیم.
    • محسن A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
      26 1
      همین الان هم با زیر ساختهایی که بندر شهید رجایی داره مثل راه آهن میتونه جایگزین جبل علی بشه فقط باید تجهیز بشه . ایکاش دولتمردان نگاهی ملی و فرا منطقه ای داشتند .
  • حسین A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    گنجشکی می خواست از روی شاخه درختی بلند شود. به درخت گفت محکم خودت را بگیر من قصد برخاستن دارم. درخت گفت من نفهمیدم تو کی نشستی که حالا می خواهی برخیزی. اینها اگر هر از گاهی حرفی نزنند، مردم خیال می کنند لال هستند. ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود می بری و زحمت ما می داری
    • رضا IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
      23 7
      فعلا که زور این سیمرغی که شما میفرمایید به این مگس نمیرسه.لطفا متعصبانه صحبت نکن.
    • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
      27 3
      شورای اعراب خلیج فارس از نظر اقتصادی گنجشک نیستن نهنگن.هیچی نداشته باشن پول دارن و بعضی کشوراش فهم بالای اقتصادی که از بیابان شهرهای مدرن و مرکز اقتصادی منطقه رو ساختن.10 سال با ارفاق زمان داریم خودمونو بسازیم والا ......
    • شهرام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
      30 1
      من خودم از قطع رابطه با عربستان خیلی خوشحالم ولی باید حواسمونو جمع کنیم و هوشمندانه رفتار کنیم اون دایم درحال حرکت علیه ما و برهم زدن روابطمون با بقیه کشورهاست و ما فقط مسخره میکنیم .امیدوارم مثل تحریما که میگفتیم کاغذ پاره س نشه
    • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
      23 3
      اینقدر که تو فکر میکنی ما قدرت مند نیستیم عربستان هم اینقدر ضعیف نیست حداقل مشاورای خارجی قدرتمند و کار بلدی داره از اون گذشته هر کشور قدرت مندی به کمک و همکاری کشور های همسایش نیاز داره .خواهشا یکم از توهم قدرت بیاین بیرون
    • واقع بین A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
      15 1
      دوست عزیز از اینکه به کشورمان عشق می ورزی و متعصبانه آن را بالاتر از بسیاری کشورهای دیگر می دانی خوشحالم. ولی چند نکته را هم یادآور می شوم.1 زمان خود را همه چیز و دیگران را هیچ شمردن گذشته است ـ همچون احمدی نژاد که قطعنامه های تحریم و ضد ایرانی را تنها کاغذ پاره می دانست ولی امروزه خلاف عقیده او با اثرات مخوفی که تحریم ها در زندگی و اقتصاد کشورها گذاشته و هنوز هم برطرف نشده ، ثابت گردیده 2 همین عربستان به همراه اقمارش بدلیل قرار گرفتن در جایگاه ایران در پیش از انقلاب بعنوان متحد اصلی غرب و بخصوص آمریکا در منطقه بارها با ایجاد جنگ ایران و عراق ، سوریه ،آشوبهای عراق و یمن و راه اندازی گروه های تکفیری همچون داعش و القاعده و... آرامش را از کشورمان سلب کرده و....
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    19 1
    حسين جان با كوچك كردن دشمن ما بزرگ نميشيم،چرا ما بايد دشمني حتي به كوچكي عربستان،بحرين و كويت و... داشته باشيم ازقديم گفتن هزار تا دوست كم و يه دشمن زياد
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    13 1
    نکته جالب اینکه ایران که اینقدر ادعای صنعتی اش می شود لوله از عربستان وارد می کند خجالت داره وزیر صنعت جوابگو باشد
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    6 8
    خیلی دوست دارم ایران یه گوش مالی درست و حسابی به ال سعود وهابی بده .
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    17 2
    و گنجشک کیه ما یا عربستان؟در ارتباطات بین المللی با نوشتن یک ضرب المثل و تحلیلهای این چنینی به مقصد نمی رسیم.ای کاش دوستان نادان ما از دیوار سفارت عربستنان بالا نمی رفتند.الان هم اجازه بدید بدور از هیجان و رفتارهای احساسی دیپلماتهای چیز فهم ما این اختلافات همسایگی را به نوعی مرتفع نمایند.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    4 2
    این اماری که نوشتید نشان میدهد ارتباط از اول هم قطع بوده بقیه کشورها هم مثل قطر کویت امارات و عمان هم بخوبی میدانند قطع رابطه با ایرانی یعنی رفتن زیر یوغ سعودیها انها همیشه از موازنه منفی بین ایران و سعودی برای بقای خود استفاده میکنند
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    14 1
    وقتی 4 تا دلواپس از دیوار سفارت میرن بالا باید انتظار چنین برخورد هایی هم داشته باشیم.
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    6 3
    مدارای بیش از حد ما با برادران عرب شبه جزیره موجب این همه گستاخیشان شده است .
  • میثم IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    4 4
    بد جوری تنشون می خاره ها
  • همون A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    2 5
    همیشه تندروی اول دامان خود تندرو را می گیرد. بازنده نهایی خود اعراب هستند. هرچند باید به توهمات این موجودات خفیف پاسخ درخور داده شود که تاکنون داده نشده است.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    7 6
    چابهار ،بندر جاسک ،بندر لنگه اینها همه داریم منتظر سوسمار خورها موندیم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    16 1
    عرب هم عربهای خودمون ؛ صلح طلب و اهل دیانت . . . ایران و ایرانی بهشون افتخار میکنه .
  • امید A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    1 6
    آنها در توهم خود فکر میکنند بنادر تجاری اروپا و ژاپن آمریکا و یا هر کشور صنعتی دیگر اند و این توهم نتیجه نپرداختن به اقتصاد مقاومتی در شان ایران در سی سال گذشته است که حالا قورباغه برای ما ابوعطا میخواند.
  • رضا A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    14 2
    جناب حسين خان اگر كشورهاي عربي رابطه شون را با ايران قطع كنند مردم بنادر خليج فارس 80درصدش بيكار ميمونند بيشتر مردم بنادر كارشون تجارت با لنج هست
  • بی نام DE ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    9 5
    این که میشه فشار اقتصادی به دوبی. اگه واقعا این کارو بکنن به نفع ایرانه. بخش عمده قاچاق کالا به ایران از کشورهای عربیه
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    1 4
    خداروشکر بهتر
  • کمال IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    1 1
    چرا نظر من رو منتشر نکردید؟
  • max A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    9 0
    این اقدامات عربستان تمومی نداره متاسفانه وابستگی ما در واردات کالا از این کشور ها بسیار زیاده دولت و مردم نبایت ساده نگارانه به این اقدامات عربستان نگاه کنند واقعیت اینه اونا توان ضربه زدن به اقتصاد مارو دارن بهتره با برنامه ریزی مناسب بنادر خودمون رو احیا کنیم اما در حال حاضر از مسئولین خواهش میکنم که جلوی این اقدامات رو بگیرن و اگر حتی لازمه برای حل مشکلات با عربستان پا پیش بزاریم اگر این فاصله ها بیشتر بشه قطعا ضرر می کنیم اقتصاد رو از سیاست جدا کنید