عکاسی در زنجان؛ پرطرفدار ولی کم‌مشتری

رئیس اتحادیه عکاسان و تصویربرداران زنجان، شهر را از واحدهای عکاسی و تصویربرداری اشباع می‌داند و می‌گوید: چند بار به اتاق اصناف مرکز استان درخواست داده‌ایم اما چیزی که عنوان می‌کنند این است که چون در زنجان رقم بیکاری بالاست، اصناف باید به کمک دولت بیایند.

در نتیجه سقف و حریم صنفی را از اتحادیه‌ برداشته‌اند. در مجموع 195 واحد عکاسی داریم که سال گذشته 6 مجوز و امسال 2 مجوز صادر شده است. بیشترین تعداد رسته (25 تا 30 واحد) به آتلیه عروس و داماد مربوط می‌شود. «حمید قهرمانی» اظهار می‌کند: ظاهرا عکاسان درآمد خوبی دارند و استقبال برای دریافت مجوز خوب است اما باتوجه به گرانی محل‌های تجاری در شهر مشاهده می‌شود که بعد از تاسیس چندان موفقیتی در کار حاصل نمی‌کنند. سرمایه اولیه راه‌اندازی یک آتلیه 60 میلیون تومان است و 95 درصد واحدها استیجاری هستند. رسته‌های اتحادیه شامل عکاسان پرسنلی، آتلیه‌های عروس و داماد و آتلیه کودک است.

واحدهای فاقد پروانه
قهرمانی از میان کل واحدها 50 واحد عکاسی را در کارشان دارای تخصص کافی می‌داند. افرادی که با پشتکار بالا در شهرها آموزش دیده‌اند و حرفی برای گفتن دارند. رئیس اتحادیه عکاسان و تصویربرداران زنجان می‌گوید: در کنار زیاد بودن تعداد واحدهای صنفی که موجب اختلال در درآمدها شده است واحدهای فاقد پروانه نیز معضلی برای خود شده‌اند که هیچگونه اطلاعات و آماری راجع به آنها نداریم. ما مجوز ورود به منازل را نداریم و فقط روی واحدهایی که در مکان‌های تجاری فعالیت می‌کنند نظارت می‌کنیم. طبق آمارها به صورت میانگین سالانه 15 واحد بدون پروانه ایجاد می‌شود که آمارشان به ادارات اصناف برای پیگیری و برخورد ارائه می‌شود. اکنون 6 واحد بدون پروانه داریم که بعد از پیگیری‌ها قرار است اکثرشان مجوز اخذ کنند.

ورود غیر‌متعارف ادارات به عرصه عکاسی
رئیس اتحادیه عکاسان و تصویربرداران درباره مشکل کنونی عکاسان مبنی بر ورود خارج از عرف ادارات به عرصه عکاسی می‌گوید: این مشکل کشوری است و دبیرخانه عکاسان کشوری نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کند. اقدامات ما در این زمینه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. زمانی که به آنها می‌گوییم باید فرد متخصصی در این زمینه عکاسی کند می‌گویند این اقدام آنها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و می‌توانند روند کنونی فعالیت خود را داشته باشند. وی ادامه می‌دهد: یکی از مراجعات به ما این است که این افراد از صنف ما انتخاب شوند که فعلا مورد قبول واقع نشده است. اگر نگاهی به خروجی کارها داشته باشید متوجه می‌شوید که عکس‌های نهایی کیفیت مطلوبی ندارد و حرفه ای نیست.

حداکثر زمان تحویل 2 ماه است
برخی از شهروندان از تاخیرهای طولانی مدت در تحویل سفارش‌ها مانند آلبوم عکس و فیلم ناراضی‌اند. بیشتر آنها بعد از یک سال و گاهی بیشتر منتظر سفارش‌های خود می‌مانند. رئیس اتحادیه عکاسان و تصویربرداران در این زمینه می‌گوید: مدت تعیین شده برای تحویل کار حداکثر 2 ماه است اما گاهی به اوج کاری افراد می‌خورد و ممکن است کمی بیشتر طول بکشد اما یک سال خیلی زیاد است. در این باره مردم اگر شکایتی داشته باشند می‌توانند با شماره 33322157 تماس بگیرند و شکایات خود را بازگو کنند تا پیگیر درخواست آنها باشیم.

امنیت برقرار است
این روزها فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیشتر زمان و وقت افراد را پر کرده و در این میان حساسیت‌ها در خصوص امنیت در حرفه عکاسی و تصویر برداری بیشتر شده است. مردم به دنبال کسب اطمینان از امنیت فایل‌های شخصی خود هستند که قهرمانی در این باره نیز معتقد است: اولا مردم برای انتخاب عکاس و فیلمبردار مراسم خود به دنبال کسانی باشند که مجوز فعالیت داشته باشند تا مقید به قانون بوده و متعهد باشند. تا به حال نیز در شهر مشکلی از بابت عکس و فیلم شهروندان بوجود نیامده است. وی ادامه می‌دهد: اما باید توجه داشته باشیم که دنیا دیجیتالی است و عکسی که مشتری در مقابل دوربین می‌گیرد از بین نمی‌رود و اگر هم پاک شود امکان برگشت وجود دارد. یکی از قوانینی که لازم است شهروندان در مراجعه به آتلیه‌های عکاسی بدانند این است که عکس شان قبل از رسیدن به دست آنها برای تکمیل توسط افراد متخصص تکمیل می‌شود. لذا باید در نوع ژست و پوشش خود در برابر دوربین دقت کنند تا بعدا دچار پشیمانی نشوند. با این حال، ایمنی در واحدهای مجوز دار صد‌در‌صد تضمین شده است.

قیمت‌ها
عکس پرسنلی هر 6 قطعه 8 هزار تومان و عکس‌های تزئینی در سایز 13 در 18 بین 10 تا 12 هزار تومان متغیر و عکس a4 با نور پردازی، ژست، فتوشاپ و ویرایش از 25 تا 30 هزار تومان متغیر است. در فیلم‌ها نیز بحث میکس و تدوین وهمچنین از این دست حرکات حرفه‌ای هر یک قیمت خاصی را دارند. مثلا میکس و تدوین در کنار هم 250 تا 300 هزار تومان هزینه برای مشتری دارند. یک جلسه فیلمبرداری نیز 400 تا 600 هزار تومان هزینه خواهد داشت که به نوع ابزار و دوربین نیز بستگی دارد. •مشتری مداری
«زهره حاتمی» 15 سال است که در حرفه تصویر برداری و عکاسی مخصوص بانوان فعالیت می‌کند. مشتریان ثابتی دارد و کمبود حجم کار را موضوعی همه‌گیر برای این صنف برمی‌شمارد. وی که رضایت مشتری و حفظ امنیت فایل‌های شخصی‌شان را امری مهم قلمداد می‌کند، چنین می‌گوید: در محل کارم اینترنت ندارم. دلیل آن هم این است که کسی نتواند به اطلاعات سیستم دسترسی داشته باشد و آن را هک کند. چون بی برو برگرد ایمنی اطلاعات مردم برایم خیلی مهم است. این عکاس با اشاره به این‌که اگر یک مشتری به سراغم بیاید که وضع مالی خوبی نداشته باشد با او کنار می‌آیم، توضیح می‌دهد: مراعات زوج‌های جوان را بیشتر می‌کنم چون معمولا اوایل تشکیل زندگی دست و بالشان تنگ است و نیاز به حمایت دارند. برخی از آنها مبلغ را 4 ماهه می‌پردازند. پیش آمده که زوجی چند سال بعد از ازدواجشان به سراغ عکس و فیلمشان آمده باشند در حالی که هزینه را پرداخت نکرده اند و من با آنها مدارا کرده‌ام. این روزها با توجه به وضعیت درآمد افراد، با آنها در اغلب موارد به راحتی کنار می‌آیم. او بازار عکس را ظاهرا گرم عنوان می‌کند و می‌افزاید: باید بگویم همه افراد در منزل خود حداقل یک دوربین معمولی دارند. به همین دلیل برای کاهش هزینه‌های خود می‌گویند عکاسی سالن را خودمان انجام می‌دهیم و باقی کارها بر عهده شما.

•وضعیت درآمد
«حسین یعقوبی» از سال 69 در این حرفه فعال است و از روی علاقه وارد این کار شده و به صورت تجربی و با شاگردی کردن آن را فراگرفته است. او می‌گوید: با این‌که در میان مردم و به زبان عامه، همه واحدهایی که کار تصویری‌برداری و عکسبرداری می‌کنند آتلیه نام دارند اما در اصل آتلیه به فضای کاری برای عکاسی می‌گویند که با فراهم آوردن نیازهای اولیه عکاس، فرایند عکسبرداری را میسر کند. این عکاس که واحدی مخصوصی برای عکسبرداری کودکان دارد، وضعیت درآمد آتلیه‌های عروس را بهتر از دیگر آتلیه‌ها می‌داند و مکان فعالیت را در درآمد این صنف موثر می‌داند. یعقوبی هزینه هر عکس را به زحمتی که عکاس می‌کشد مرتبط می‌داند و اضافه می‌کند: مشتری هر عکس و تصویر که مدنظرش است را سفارش می‌دهد و قیمت‌ها بر اساس کار خروجی تعیین می‌شود. شکوه او از وضعیت عکاسان دوربین‌های موجود در خانه‌ها را هدف می‌گیرد؛ وی می‌گوید: الان همه عکاس شده‌اند و هر کسی برای خود دوربینی دارد. به همین راحتی به همه افراد می‌توان گفت عکاس. گرچه قطعا کار یک عکاس حرفه ای تفاوت‌های ویژه‌ای دارد. این عکاس زنجانی ادامه می‌دهد: مدتی است که ادارات ثبت احوال استان‌ها برای تعویض کارت‌های ملی و شناسنامه‌ها از مردم عکس می‌گیرند که این موضوع سبب ناراحتی عکاسان شده است و همصنفی‌های مرا آزار می‌دهد موضوع ورود برخی از ادارات به این موضوع کار ما را کساد می‌کند اما هرچه پیگیری‌ و شکایت‌ کردیم نتیجه‌ای بدست نیامد. آینده خوبی در انتظار عکاسان پرسنلی نیست. به مرور زمان با کارهایی که ادارات انجام می‌دهند و شخصا برای ثبت عکس‌ها اقدام می‌کنند این گروه از عکاسان حذف می‌شوند. اما آتلیه‌های عروس و داماد کار و بارشان رونق دارد. چون مردم همیشه به دنبال تنوع هستند.یعقوبی درباره گرانی لوازم و تجهیزات عکاسی می‌گوید: یک دوربین حرفه‌ای معمولی 3 میلیون و گاه تا 15 میلیون تومان قیمت دارد، اما ما مجبور هستیم که دوربینی را انتخاب کنیم که کارمان را راه بیندازد. کسانی که کار حرفه‌ای انجام می‌دهند باید از دوربین‌های حرفه ای و به روز و مدرن استفاده کنند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =