۰ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
قیمت مرغ کمتر از هزینه تولید

همشهری زنجان نوشت : چند روز است که شاهد تغییر قابل توجهی در قیمت گوشت مرغ و همچنین تخم مرغ در بازار هستیم. باید توجه داشت که پرداختن به موضوعاتی از این قبیل مستلزم نگرشی همه جانبه است و باید تمام ابعاد موضوع مورد توجه قرار گیرند سپس درباره تغییر قیمت انجام شده اظهار نظر کرد و جبهه گرفت.

بی‌شک نمی‌توان منکر حقیقت تلخ کاهش قدرت خرید مردم شد. افزایش قیمت هر محصول غذایی یا مصرفی می‌تواند تأثیر قابل توجهی براقتصاد خانواده داشته باشد. با این حال باید روی دیگر سکه را دید. سکه‌ای که یک سویش به نفع مصرف‌کننده و سوی دیگر آن به نفع تولید‌کننده است. کارشناسان اقتصادی استان معتقدند که باید لبه سکه را به مردم نشان داد. به عبارت دیگر در قیمت‌گذاری‌ها به گونه‌ای اعمال قانونی انجام شود که نه تولید کننده متضرر شود و نه مصرف‌کننده مجبور شود گوشت مرغ که غذایی پر مصرف به حساب می‌آید را از سبد غذایی خود خارج کند.

قیمت معقول
رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان در گفت و گوی خود با همشهری ضمن اشاره به منطقی بودن قیمت‌های جدید این مواد غذایی پرمصرف می‌گوید: هفته گذشته قیمت هر کیلو گوشت مرغ به طور میانگین 5150 تومان بود که روز گذشته این مبلغ به 6150 تومان رسید. «سید ناصر موسوی» با بیان این‌که تغییر قیمت آگاهانه بوده است، می‌افزاید: بر اساس قانون، هر مرغدار می‌تواند 10 درصد قیمت تمام شده، سود داشته باشد. اما روزهای گذشته که قیمت هر کیلو گوشت مرغ 5150 تومان بود مرغداران نه تنها سود 10 درصدی نداشتند بلکه دچار ضرر و زیان بسیاری شدند. از این رو اگر این وضعیت ادامه پیدا می‌کرد دیگر تولید‌کننده‌ای رغبت به تولید مرغ نداشت. رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی فروشان با اشاره به این‌که تغییر قیمت مرغ و تخم‌مرغ مختص زنجان نیست و استان‌های دیگر نیز از این امر مستثنی نیستند، اضافه می‌کند: اگر مردم استان قیمت مرغ را با سایر مواد غذایی مانند پنیر مقایسه کنند، آنگاه خواهند دید که قیمت مرغ در بازار بسیار کم است. موسوی توضیحاتی نیز درباره تغییر قیمت تخم‌مرغ داد. به گفته وی، چند روز گذشته قیمت تخم‌مرغ از قیمت گوشت مرغ بالاتر بود اما در حال حاضر با کاهش قیمت این قلم غذایی قیمت تخم‌مرغ از گوشت مرغ کمتر شده است. در حال حاضر هر کیلو تخم مرغ بدون شانه 4000 تومان و با شانه 3800 تومان به فروش می‌رسد.
این مسئول با بیان این‌که ماهی قزل‌آلا بیشترین نوع ماهی مصرفی در استان است، بیان می‌کند: قیمت این ماهی نیز با کاهش روبه رو بوده است. برای مثال روزهای گذشته هر کیلو گوشت ماهی قزل آلا 16 هزار تومان فروخته می‌شد که با کاهش 2 تا 3 هزار تومانی به 13 هزار یا 14 هزار تومان رسیده است. البته باید توجه داشت که با توجه به سایز و وزن ماهی‌ها، قیمت‌ها تاثیر‌گذار هستند.

سود کم مرغ‌فروشان
موسوی در گفت و گوی خود مرغ‌فروشان را بی‌تأثیر در تغییرات قیمت می‌داند. وی با بیان این‌که کنترل‌ها و نظارت‌های لازم توسط اتحادیه بهداشت و درمان و تعزیرات حکومتی از واحد‌های صنفی انجام می‌شود تا با گران‌فروشی مقابله کنند، می‌گوید: مرغ و تخم مرغ و ماهی جزو ضروری‌ترین اقلام غذایی در سبد خانوار‌ها به حساب می‌آیند. از این رو توجه به قیمت این اقلام در صدر امور مردم و مسئولان قرار دارد. بنابر‌این در چنین شرایطی نمی‌تواند تخلفی در افزایش قیمت‌ها انجام شود.
بعضی از اقلام غذایی انحصارا در اختیار افراد معدودی است که هر زمان اراده کنند می‌توانند قیمت‌ها را افزایش یا کاهش دهند. موسوی قیمت گوشت مرغ را از این موضوعات مبری دانست و گفت: تنها دلیل افزایش قیمت گوشت مرغ حمایت از تولید‌کنندگان است.

190 واحد مرغ، تخم مرغ و ماهی فروشی
به گفته رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان، در حال حاضر 190 واحد صنفی مرغ‌فروشی دارای پروانه کسب در استان فعالیت می‌کنند.
موسوی این تعداد مرغ‌فروشی را مازاد بر نیاز شهر زنجان می‌داند و می‌گوید: بارها در‌خواست صادر نکردن پروانه کسب از اتاق اصناف کرده‌ایم اما به دلیل نبود اشتغال و مسائل دیگر، اتاق محدودیتی در صدور پروانه کسب ندارد. وی با بیان این‌که پیش از سال گذشته به طور سراسری در کل کشور مرغ‌فروشان با 10 درصد سود گوشت مرغ یا تخم‌مرغ را به فروش می‌رساندند، می‌افزاید: اما از سال 87 به بعد تعیین میزان سود فروش به مسئولان استانی محول شد. مسئولان نیز تصمیم گرفتند نرخ 10 درصدی را لغو کرده و به ازای هر کیلو‌گرم گوشت مرغ یا تخم‌مرغ 350 تومان سود دریافت کنند. رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی‌فروشان با اشاره به نارضایتی مرغ فروشان از سود 350 تومانی می‌گوید: مرغ‌فروشان به دلیل سود کم در فروش مرغ و ماهی و تخم‌مرغ به فروش مواد دیگر مانند برنج، رب و چیپس و پفک رو می‌آورند که این موضوع یا بهتر بگوییم دخالت صنفی از نظر قانونی امری غیر‌قانونی است اما بسیار مشاهده می‌شود. صنوف دیگر نیز به کار ما دخالت می‌کنند. برای مثال کمتر خواربار فروشی را می‌توان یافت که در ویترین مغازه خود تخم‌مرغ نداشته باشد. موسوی همچنین با اشاره به فروش تخم‌مرغ‌های محلی در مرغ‌ فروشی‌ها بیان می‌کند: از نظر قانونی فروش این تخم‌مرغ‌ها اشکالی ندارد اما قیمتی مشخصی نیز برای آنها تعیین نشده است و به صورت توافقی میان فروشنده و خریدار مبادله می‌شود. در ضمن باید گفت خریداران مختار هستند و می‌توانند از هر نوع تخم‌مرغ خریداری کنند.

مقابله با افزایش بی‌رویه قیمت
«عبدالله جعفری» مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان درباره علت تغییر قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ می‌گوید: یک واحد مرغداری به سختی و با هزینه فراوان راه‌اندازی می‌شود و در صورت تعطیلی به سختی شروع به کار دوباره می‌کند، از این رو تعطیلی مرغداری‌ها تبعات منفی بسیاری را به دنبال دارد. وی با اشاره به متضرر شدن مرغداران می‌گوید: مرغداران هر کیلو مرغ را 3400 تا 3500 تومان می‌فروختند در حالی که قیمت تمام شده آن 4000 تا 4400 تومان است بنابر این درصورت حل نشدن این مشکل مرغداری در دور بعدی قادر به جوجه ریزی نخواهند بود. مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی با بیان این‌که 2 سال گذشته هر کیلو گوشت مرغ 8000 تا 9000 تومان عرضه می‌شد، می‌افزاید: در حال حاضر که قیمت مرغ به 6150 تومان رسیده است در مقایسه 2 سال گذشته پایین‌تر است.
جعفری ادامه می‌دهد: قیمت گوشت مرغ در بازار به صورت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و دولت به صورت مستقیم در تعیین قیمت وارد کار نمی‌شود. اکنون که قیمت مرغ 1000 تومان افزایش یافته، ناشی از عرضه و تقاضا در بازار است. با افزایش تقاضا قیمت افزایش یافته و با کاهش آن کاهش می‌یابد. در صورتی که قیمت مرغ بیش از اندازه افزایش پیدا کند دولت با عرضه مرغ از انبار‌های خود قیمت را به تعادل خواهد رساند. ماه مبارک رمضان یکی از ماه‌هایی است که تقاضای خرید مرغ از سوی مردم به اوج خود می‌رسد، بنا به گفته جعفری، با افزایش تقاضا قیمت بیشتر خواهد شد اما با تولید مناسب می‌توان جلوی روند افزایش قیمت را گرفت همچنین درصورتی که افزایش قیمت بیش از اندازه مجاز باشد با عرضه مرغ دولتی قیمت را به تعادل خواهیم رساند.
جعفری با بیان این‌که قیمت مرغ روزانه تعیین می‌شود، اضافه می‌کند: با توجه به این‌که قیمت تمام شده مرغ وابسته به قیمت نهاده است و بخشی از نهاده‌ها از خارج از کشور وارد می‌شود از این رو تحت تأثیر بازار جهانی است. از این رو روزانه قیمت‌ها توسط کارشناسان رصد و نتیجه به واحدهای اجرایی اعلام می‌شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =