۰ نفر
۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۵

صادرات شکلات ایرانی در سال 88 از مرز 500 میلیون دلار گذشت.

جمشید مغازه ای، دبیر انجمن تولید کنندگان شیرینی وشکلات ایران با اشاره به رشد خوب صادرات شیرینی و شکلات کشور در سال 88 گفت: براساس آخرین ارقام که هنوز قطعی نشده میزان صادرات این صنعت از مرز نیم میلیارد دلار گذشته است و این در حالی است که کل صادرات محصولات صنایع غذایی کشور در حدود 800 میلیون دلار برآورد می شود.

وی تاکید کرد: این ارقام مربوط به صادرات شکلات و شیرینی حداقل قیمت محصولات صادراتی است که در گمرکات کشور برآورد شده است و این در حالی است که ارقام واقعی صادرات توسط واحدهای تولیدی بعد از نهایی شدن به انجمن اعلام خواهد شد وبطور حتم به مراتب فراتر از برآوردهای گمرکی است.

مغازه دار در ادامه افزود: صنایع شیرینی و شکلات ایران در حال حاضر به رغم توسعه خوبی که داشته است هنوز در حدود 40 درصد از ظرفیت تولیدش بلا استفاده مانده و در حالی که ظرفیت تولید بیش از 2 میلیون تن محصول در واحدهای فعال این صنعت وجود دارد در سال گذشته میزان تولید از مرز 1.3 میلیون تن فراتر نرفته است.

دبیر انجمن تولید کنندگان شیرینی وشکلات ایران گفت در حال حاضر در حدود 250 کارخانه تولید شیرینی وشکلات در کشور فعال هستند که بخش عمده تولیدات آنها قابلیت رقابت در عرصه های جهانی را دارند.

قابل ذکر است در حال حاضر سرانه مصرف شیرینی و شکلات در کشور ما نسبت به کشورهای توشعه یافته اروپایی بسیار پایین است، آخرین بررسی ها نشان می دهد میزان مصرف شیرینی وشکلات هر ایرانی در طول سال معادل دو کیلو گرم است در حالی که هر اروپایی سالانه 10 کیلوگرم شکلات مصرف می کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 53791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حنيف IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۲
    2 0
    ارقام گزارشتان با هم تناقض دارد. اگر سرانه مصرف كشور 2 كيلوگرم باشد، مصرف كشور ساليانه مي شود 140هزار تن. اگر اين رقم را از توليد 1.3 ميليون تن توليد گفته شده كم كنيم مي شود 1.16 ميليون تن كه يعني صادر مي شود(سهم شكلات وارداتي را هم در نظر نگرفتيم). كه ارزشش خيلي بيشتر از نيم ميليارد دلار است. در ضمن به اين ترتيب بيش از 90 درصد شكلات توليدي صادر مي شود؟!