دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می گوید:رقابت فشرده شرکت‌های هواپیمایی دنیا برای حضور در بازار هوایی ایران نشان از تحولات مثبت و افق روشن صنعت حمل و نقل هوایی کشور پس ازبرجام است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تقدیر از مجلس برای تصویب قانون خاص صنعت هوانوردی گفت: تصویب شمول قانون خاص برای سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور می‌تواند منشاء تحولات بزرگ و مثبتی در صنعت حمل و نقل هوایی کشور باشد و سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان دستگاه نظارتی، حاکمیتی و متولی صنعت حمل و نقل جایگاه واقعی خود را در این صنعت و کشور به دست آورد.

مقصود اسعدی سامانی گفت: پس از سالها بی‌توجهی به صنعت حمل و نقل هوایی کشور به نظر می‌رسد این صنعت در مسیر پیشرفت و توسعه خود قرار گرفته و زمینه اتفاقات مهمی در صنعت هوانوردی کشور فراهم شده است.

وی با بیان اینکه اگرچه دغدغه‌های ساختارهای اداری و مقرراتی مالی سازمان هواپیمائی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور با تدبیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی کاهش یافته اما صنعت حمل ونقل هوائی کشور و به ویژه شرکت‌های هواپیمائی کماکان دچار مشکلات متعددی است؛ گفت: طرح تامین کفایت مالی و تطبیق شرکت‌های موجود با طرح مذکور، مشکلات اقتصادی ناشی از کمبود نقدینگی و مقررات انقباضی صندوق  توسعه ملی برای تامین مالی خرید ناوگان جدید و عدم حمایت اقتصادی مناسب بانکها از شرکت‌های هواپیمایی برخی از دغدغه‌های صنعت حمل و نقل هوایی و شرکت‌های هواپیمایی هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه طی چندین ماه گذشته شاهد تحولات اساسی و سرنوشت‌ساز در صنعت هوانوردی کشور بوده‌ایم گفت: لغو تحریم‌های هوایی کشور و تصمیم نظام به خرید هواپیماهای ایرباس، بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما)، مذاکره با شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی دنیا، علاقمندی بوئینگ برای ورود مجدد به بازار هوایی ایران و تامین پشتیبانی هواپیماهای بوئینگ موجود در کشور همچنین عرضه هواپیماهای جدید خود، رقابت فشرده شرکت‌های هواپیمایی دنیا مانند بمباردیرکانادا، امبرایر برزیل،ARJ چین،MRJ  ژاپن و سوخو ۱۰۰ برای حضور در بازار هوایی ایران نشان از تحولات مثبت و افق روشن صنعت حمل و نقل هوایی کشور پس از اجرایی شدن برجام است که البته ایران باید متناسب با ناوگان مورد نیاز خود تصمیم‌گیری کند و پیش از ورود بررسی های لازم را انجام دهد.

سامانی افزود: آنچه مسیر استفاده از این فرصت‌ها را فراهم می‌ساخت و عدم توجه به آن می‌توانست برای کشور خسارت بار باشد اصلاح ساختار اداری و مقرراتی سازمان هواپیمایی کشوری و  شرکت فرودگاه‌های کشور بود که با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین روزهای کاری مجلس نهم با تصویب ماده ۳۶ الحاقی به لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های ۵ ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران تحقق پیدا کرد.

سامانی ادامه داد: تصویب شمول قانون خاص برای سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور می‌تواند منشاء تحولات بزرگ و مثبتی در صنعت حمل و نقل هوایی کشور باشد و سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان دستگاه نظارتی، حاکمیتی و متولی صنعت حمل و نقل جایگاه واقعی خود را در این صنعت و کشور به دست آورد.

وی افزود: بدون شک با اجرایی شدن قانون خاص صنعت هوانوردی و ایجاد زمینه‌های انگیزشی در کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگا‌ه‌های کشور شاهد نظارت قوی‌تر و افزایش ایمنی بیشتر ناوگان هوایی کشور، استفاده بهینه از تمامی ظرفیتهای حمل و نقل هوایی کشور و جذب نخبه های متخصص در سازمان هواپیمایی کشوری خواهیم بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: طبعا در این شرایط شرکتهای هواپیمایی به عنوان ذینفعان فعالیت‌های سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور فرصت بیشتر و بهتری برای خدمت به مسافران که ولی نعمتان اصلی صنعت حمل و نقل هوایی کشور هستند خواهند داشت. فرصتی که شرکتهای هواپیمایی سالها در پی آن بودند.

سامانی همچنین خواستار تاسیس صندوق توسعه حمل ونقل هوائی شد و گفت: اخیر بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی صندوق توسعه حمل و نقل راه‌اندازی شد اما درخواست ما این است که یک صندوق ویژه بخش حمل و نقل هوایی تاسیس شود تا تمرکز آن بر صنعت هوانوردی باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در بخش دیگری از اظهاراتش از تحمیل دریافت عوارض‌های متعدد از ایرلاین‌ها مانند عوارض فرودگاهی، عوارض شهرداری، عوارض هلال احمر، حقوق و عوارض گمرکی  و ترخیص قطعات و موتور هواپیما خبرداد و گفت: علاوه بر این برخی از فعالیت‌های مرتبط و مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی در بعضی از فرودگاه‌های کشور انحصاری است. ضمن اینکه افزایش بی‌رویه هزینه‌های مربوط وتأمین هزینه‌های امنیتی از مواردی هستند که تدبیر وزیر راه و شهرسازی، مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان را می‌طلبد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 536877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 1
    یه روزی دبیر انجمن مورد نظر به ذهنش میرسه که اگه با 5 شرکت مذاکره کنه خیلی خوبه و فردا صبحش میاد با رسانه ها در میان میزاره که 5 شرکت هواپیمایی آمده اند ایران و پشت در اتاق من منتظر نشستن که با ما همکاری کنند. قصه درباره اغلب صنایع اینطوریه