آنچه تا به حال مرسوم بوده است افزایش تعرفه ی ویزیت پزشکان از طرف سازمان نظام پزشکی و کاهش آن از طرف وزارت بهداشت و رفاه بود که به نظر می رسد امسال این اختلاف برطرف شده است.

سمیرا سلطانی :افزایش 10 تا 20 درصدی ویزیت پزشکان خصوصی امسال برخلاف گذشته با توافق سازمان نظام پزشکی و  وزارت بهداشت مطرح شد. آنچه تا به حال مرسوم بوده است افزایش تعرفه ی ویزیت پزشکان از طرف سازمان نظام پزشکی و کاهش آن از طرف وزارت بهداشت و رفاه بود که به نظر می رسد امسال این اختلاف برطرف شده است.

 

دکتر زاهدی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی این افزایش را آغازی برای افزایش در تمام  جنبه های درمان می داند:" طبیعتا وقتی از افزایش 10 تا 20 درصدی صحبت می کنیم به این معنی است که تورم 10 تا 20 درصدی در سایر حوزه ها هم  ایجاد می شود."

وی هزینه های بهداشت و درمان را جزء هزینه های ضروری زندگی می داند و معتقد است : "گسترش بیمه مهمترین راهکار است. بیمه ای که واقعی باشد. این نوع بیمه واقعی نیست که وقتی به هر پزشک متخصصی مراجعه می کنیم دفترچه ی بیمه قبول نمی کنند .سهم بیمه ای که پرداخت می شود برای چیست؟ این دفترچه ها فقط برای پزشکان دولتی و بیمارستانهای دولتی اعتبار دارد. این مسئله را باید حل کرد. شرافتمندانه ترین راه برای پوشش همه، بیمه است. همه ی درمانگاهها ، آزمایشگاهها ، بیمارستانها و ... باید به دفترچه که به عنوان سند دست ماست اعتبار بدهند وگرنه این بیمه مشکلی را حل نمی کند."

دکتر سید احمد رئیس السادات درباره ی افزایش ویزیتها معتقداست :" 20درصد حداقلی است که باید تغییر بدهند چون تورم بیش از ۲۰ درصد است. اما همیشه مقدار دریافتی پزشک خصوصی بیشتر از تعرفه ی تعیین شده است. "

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می گوید:" اینکه مردم باید حمایت شوند وظیفه ی پزشک نیست. نمی شود گفت که چون پزشک این لباس سفید را پوشیده پس باید همه ی هزینه ها و ضررها را تحمل کند. ضمن این که اگر ویزیتها کم هم باشد باز هم  بعضیها هزینه ی عمل جراحی و درمان را بیشتر می گیرند تا میزان دریافتی را جبران کنند.باید این مشکلات را هم حل کرد."

یک متخصص کودکان و نوزادان هم مقدار افزایش ویزیت را کافی نمی داند:" این قیمت کاذب است و باید خیلی بیشتر از این بشود. حتی اگر بخواهیم با کشورهای اطراف در نظر بگیریم مثل عراق قیمت ویزیتهای آنها هم خیلی بیشتر است. "

دکتر کوروش نیرالدین زاده می گوید:" طرز تفکر باید عوض شود که سطح ویزیتها پایین نگه داشته شود و دولت تامین سلامت مردم را با پول پزشکان انجام دهد. بودجه به اندازه ی کافی نیست. ویزیت یک پزشک به اندازه ی یک آرایشگر نیست. بیمارستانهای دولتی با نیروی کار ارزان دارند می چرخند.بیمارستانهای دولتی شلوغ است به خاطر اینکه نیروی کار کمی در آنجا مشغول است که اکثرا رزیدنت هستند و خیلی هم حقوق کمی به آنها پرداخت می شود."

وی تامین ویزیت پزشکان را به عهده ی مردم نمی داند: "بیمه ی تامین اجتماعی فقط  ۳۰٪ از آن تعرفه را پرداخت می کند. سهم بیمه باید بیشتر بشود و باید بیمه تقبل مسئولیت کند. نسبتی که بیمه از حقوق فرد کم می کند نسبت به سهمی که در درمان می پردازد خیلی کمتر است. "

تعیین تعرفه ها باید بر اساس قانون بیمه ی همگانی برای بخش خصوصی شامل هزینه های خدمت به علاوه ی سود سرمایه و هزینه ی استهلاک باشد. اما تعیین تعرفه ها هرگز به صورت علمی انجام نشده است.سازمان نظام پزشکی براساس قانون مصوب سال 1382 موظف شده است برای بخش خصوصی و هیئت دولت برای بخش دولتی تعیین تعرفه کند که البته این آشفتگی و عدم استفاده از روشهای علمی موجب آشفتگی در اقتصاد سلامت جامعه نیز شده است. به گفته ی معاون درمان وزارت بهداشت اوایل اردیبهشت تعرفه های قطعی ویزیت پزشکان خصوصی اعلام می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 53686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =