۰ نفر
۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۱

مدرس دانشگاه و عضو آب پژوهشی آمایش سرزمین گیلان گفت: معرفی "آزولا" به آبگیرهای استان‌های دیگر آنها را به سرنوشت تالاب انزلی دچار می‌کند.

ایسنا نوشت:

دکتر کریم ثابت رفتار مدرس دانشگاه و عضو آب پژوهشی آمایش سرزمین گیلان گفت: گیاه آزولا را که موجب ثبت ازت می‌شود و برای تحقیقات به مراکز پژوهشی آورده شده بود از طریق مختلف به تالاب وارد شد و از آنجایی که شرایط برای رشد و تکثیر این گیاه مهیا بود به سرعت شروع به گسترش کرد اگرچه بارش برف‌های سنگین در سال های اخیر رشد این گیاه را به حالت سکون برد اما از آنجایی که این گیاه به صورت جنسی و غیر جنسی تکثیر پیدا می‌کند حضور خود را در منطقه حفظ کرده است و این گونه‌ی مهاجم باعث از بین رفتن گونه‌های گیاهی ارزشمند بومی شده است.

وی با اشاره به اینکه این گیاه PH و میزان فتوسنتز آب را مورد تاثیر سوء قرار می‌دهد آشفتگی‌های زیادی را در طبیعت ایجاد می‌کند، افزود: معرفی این گیاه به آبگیرها و تالاب‌های سایر استان‌ها آنها را دچار سرنوشت تالاب انزلی خواهد کرد.

دکتر ثابت رفتار خاطرنشان کرد: برای کنترل گیاهان از سه روش شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیک استفاده می‌شود و از آنجایی که در اکوسیستم‌های آب از روش‌های شیمیایی و بیولوژیک نمی‌توان استفاده کرد چون بر سایر گیاهان و آبزیان تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و تنها راه مقابله و کنترل آن روش فیزیکی است و آن هم به صورت مکانیکی که با توجه به عمق کم تالاب انزلی تاکنون دستگاهی که بتواند آن را جمع آوری کند در دسترس نیست.

حسین دیده بان مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست گیلان نیز بیان داشت: آزولا گونه مهاجم فلیپینی است و از آنجایی که گسترش آن در سطح تالاب موجب کاهش نفوذ نور خورشید به داخل آب می‌شود فاصله زیست محیطی عظیمی را برای تالاب و زیستگاه جانوران آبزی به وجود آورده است و برای رفع این مشکل باید در استان مدیریت بحران صورت گیرد.

مهندس تقوایی، کارشناس محیط زیست نیز در این خصوص اظهار داشت: از آن جایی که آزولا مشکلات اکسیژن رسانی زیادی برای آبزیان ایجاد می‌کند و سبب افزایش گیاهان ناموزون می‌شود و حیات وحش و زیستگاه پرندگان و آبزیان را به مخاطره می‌اندازد باید هر چه سریعتر نسبت به جمع آوری این گیاه اقدامات ویژه‌ای انجام گیرد و از آن برای تهیه خوراک دام و احشام و کود در صورت انجام تحقیقات و نداشتن عوامل شیمیایی مضر استفاده کرد.

وی افزود: این گیاه در بهار و تابستان به رنگ سبز و در پاییز و زمستان به رنگ قرمز در می آید و با وجود آن پرندگان قادر به تشخیص بهینه آن نیستند و مهاجرت فرود پرندگان را دچار مشکل می‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 53666

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =