آقای وزیر! چه کسی باید جلوی خشونت و ضرب و جرح معلمان بایستد؟

به نظر می‌رسد معلمان خاطی ترسی از ادامه‌ی روش وحشیانه‌ی تنبیه بدنی دانش‌آموزان ندارند و ادامه‌ی روند فعلی کمکی به بهبود وضع نمی‌کند.

جناب آقای فانی

وزیر محترم آموزش و پرورش

 

به نظر می‌رسد هیچ برهه‌ی کوتاه مدت زمانی در حد هفته نباشد که خبری از نابه‌سامانی در یک مدرسه نشنویم. از خبر رابطه‌ی نامشروع و مقرون به عنف معلم با دختر دانش‌آموز نه ساله که بگذریم - که نمی‌دانم چه طور باید از چنین خبری گذشت - خبرهای ضرب و جرح وحشیانه‌ی دانش‌آموزان به دست معلمان که نام ظریف و بی‌تناسب تنبیه بدنی بر آن می‌گذارند مو بر اندام انسان راست می‌کند.

آخرین این سلسله خبرها خبر بستری شدن دانش‌آموز ده ساله‌ی بجنوردی در بیمارستان به علت آسیب شدید وارده به جهاز تناسلی او است. بهانه‌ی معلم برای این رفتار وحشیانه این بوده که دانش‌آموز توپش را زیر میز معلم انداخته. گیرم که دانش‌آموزی چنین کند، کدام عقل و قانون به معلم اجازه‌ی چنین رفتاری را می‌دهد؟ شما خود حاضر بودید فرزندانتان یا نوه‌هاتان با چنین رفتاری مواجه شوند؟ معلمی که بر اثر دیدن یک توپ زیر میزش و احتمالا خنده‌ی دانش‌آموزان لگدی به طفل ده ساله می‌زند که در بخش جراحی بیمارستان بستری شده است، صلاحیت و سلامت روانی حضور در کلاس را دارد؟

مسئولان آموزش و پرورش خبر از پی‌گیری پرونده می‌دهند. خوب سیاستی است. هر بار تا اتفاق رخ نداده هیچ کس احساس مسئولیت نمی‌کند، وقتی اتفاق رخ داد، تازه پای تکذیب‌نامه‌ها میان کشیده می‌شود و - احتمالا - پادرمیانی‌ها و ریش‌سفیدی‌ها. وقتی تمام این‌ها نتیجه نداد و پدر و مادر طفل از وقت و درآمد و زندگیشان گذشتند تا کار را به جایی - اغلب قوه‌ی قضائیه - برسانند، آن وقت تازه مسئولان خبر پی‌گیری می‌دهند. چه پی‌گیری‌ای؟ پی‌گیری به چه کار این دانش‌آموز می‌آید؟ گیرم ضرر و ضربه‌ی جسمی را جبران کردند، ضربه‌ی روحی وارد به چنین کودکی جبران‌پذیر است؟ در روند این پی‌گیری هرگز کسی که اجازه داده چنین معلمی سر کلاس برود شناسایی و بازخواست و تعلیق می‌شود؟

چه پی‌گیری‌ای است که در ماجرای تجاوز به کودک توسط معلمش همین که قوه‌ی قضائیه اعلام کرد رابطه‌ی مذکور تحت عنوان فقهی تجاوز نمی‌گنجد مسئولان آموزش و پرورش بی این که توجه کنند که تجاوز عرفی و تجاوز فقهی دو مفهوم مجزا است با کمال آسودگی گفتند خب بحمدالله تجاوزی در کار نبوده و رابطه‌ی نامشروع معلم با دانش‌آموز بوده است؟ رابطه‌ی نامشروع؟ بین طفل نه ساله و معلم متاهل؟ به گمان شما با مسئول اداره‌ی کل آموزش و پروش استانی که چنین اتفاقی درش می‌افتد چه باید کرد؟

جناب آقای فانی

پنج ماه پیش در ۲۴ آذر ۱۳۹۴ جناب عالی در مورد رفتار وحشیانه‌ی معلم با دانش‌آموز در لرستان فرمودید «عذرخواهی می‌کنم که هنوز چنین اتفاقاتی را در بعضی از مدارس شاهد هستیم و امیدوارم مسیر حرکت و روالی که پیش می‌رود رو به کاهش باشد و به صفر برسد. اداره رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش با این معلم خاطی به شدت برخورد کرده‌است و امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در مدارس نباشیم.»

به نظر می‌رسد وزارتخانه‌ی تحت مدیریت جناب عالی نه آموزش‌های لازم برای رفتار انسانی بین معلم و دانش‌آموز را به معلمان می‌دهد، و نه تنبیه متجاسران را با جدیت و اقتدار لازم پی‌گیری می‌کند؛ که اگر کرده بود امروز و هر روز شاهد این فاجعه و چنین فجایعی نبودیم.

پ‌ن: متاسسفانه و دردمندانه شاهد از غیب رسید. در تنبیه جدید که خبرش از شوش رسیده، مجتبی دیناروند رئیس آموزش و پرورش شوش با لحنی توجیه‌گرانه از شیطنت‌های مکرر کودک گفته و از این که معلم با از دست دادن کنترلش دانش‌آموز را تنبیه کرده و البته توضیح نداده چه طور یک مرد بالغ دانشکده دیده حق دارد کنترل خودش را از دست بدهد اما بچه حق ندارد شیطنت کند. بعد گفته والدین دانش‌آموز چون فرزندشان صدمه ندیده قصد شکایت ندارند. در نهایت هم گفته با دانش‌آموزی که تصویر این حمله‌ی وحشیانه را ضبط کرده برخورد خواهند کرد چون دانش‌آموز حق نداشته با خودش موبایل به کلاس ببرد.

دانش‌آموز حق شیطنت که ندارد. حق معامله به مثل با توحش معلم را که ندارد. حتی حق ثبت و ضبط این توحش را هم ندارد چون آوردن موبایل به کلاس و مدرسه قدغن است؟ الان که تصویر ضبط شده در دست است، دستگاه تحت ریاست شما چنین توجیه‌گرانه رفتار می‌کند و خدا عالم است چه رخ داده که پدر و مادر حاضر به شکایت نیستند، اگر صحنه ضبط نشده بود اصلا چه کسی واقعه را گردن می‌‌گرفت؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    8 3
    یه موقعی بجای کلمه معلم میگفتن فرهنگی الان تنها چیزی که تو اموزش و پرورش ویه تعداد متاسفانه پرشمار معلمها نیست فرهنگه دید مادی به اموزش داره عواقب خودشو نشون میده
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    3 4
    اين مساله درماجراي تجاوز به دانش آموزان دبستاني در تهران نيز قابل پيگيري است و از سخنان نويسنده محترم تشکر مي کنم و کاملا تاييد . بايد بچه هاي خودشان گرفتار اين معلمان بشوند تا بفهمند چقدر دردناک است. معلم سال اول دبستان دخترانه اي در قم بچه هاي کلاس اولي را تنبيه مي کرد.دختر هفت ساله بنده يکي از اين موارد بود و وقتي اعتراض مي کرديم مدير تنها از معلم بي اعصابش طرفداري مي کرد. متاسفانه غير از اين مسائل پايين بودن کيفيت مدارس دولتي که والدين را مجبور به تحمل هزينه هاي گزاف مدرسه هاي غير انتفاعي مي کند نيز بسيار بد است. متاسفانه فرهنگيان بيشتر از اينکه به فکر انجام وظيفه خطيرشان باشند به فکر حقوق و پاداش و مقايسه خود با ساير کارمندانند.
  • فرهنگی A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    6 6
    آقای عزیز مسایل این چنینی دربین اکثر گروه های جامعه اتفاق می افتد و معلمین نیز از این امر استثاء نیستند ولی متاسفانه مشکلات و ناهنجاریهای فرهنگیان جزئی زیا د درجامعه بزرگنمایی می شود به نظر شما آیا ماعبه قرار گرفتن یک معلم شریف توسط تعداد معدودی دانش آموز نما که هیچ بویی از تربیت خانوادگی نبرده صدمات جبران ناپذیری به معلم وارد نمی کند؟ مسئول جبران این صدمات کیه ؟ معلمی که با هزاران مشکلات فرهنگی واقتصادی ... دست به گریبان است آیا در سر کلاس هم باید به جبران کم کاری های خاواده ها استفاده از لجن زارهای رسانهای .... ماهواره ... توسط خانواده ها بپردازد؟....
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    8 1
    نویسنده محترم ، با شما موافقم. چه خوب است که معلمان حرفه ای و به روز داشته باشیم تا بدانند چگونه با دانش آموزان خاطی برخورد نمایند . اما تا زمانی که معلمی شغلی درجه 3 و 4 می باشد انتظار داشتن نیروی انسانی کارآمد بعید به نظر می رسد . لازم است جنابعالی موضوع را از دید یک معلم هم ببنید و ای کاش مدتی هم کلاسداری نمایید آنگاه نوشتن این مقاله برایتان سخت تر خواهد شد . هیچ معلمی دوست ندارد کنترل خود را از دست بدهد و کودک معصومی را به خاطر شیطنت تنبیه بدنی نماید اما افسوس که گاهی به خاطر مشکلات عدیده که اصلی ترین آن اقتصادی و آموزش عدم آموزش روش های به روز تربیتی می باشد چنین نمی شود و اتفاق ناگواری می افتد و باعث می شود تا معلمان مورد هجمه غیر منصفانه قرار گیرند .
  • بی نام RO ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    5 7
    برادر گرامی ، معلم از تنبیه بدنی منع شده درست اولا چرا همه رو زیر سوال می برید کشور که همین یکی دوتا معلم خاطی رو نداره بیش از یک میلیون معلم داریم که با متانت و صبوری پای کارند. تعدادی از همین معلمین از والدین و حتی دانش آموزان کتک خورده اند که یکی دو تای آن رسانه ای شده همکار عزیزمان توسط دانش آموز به قتل رسید شما کجا بودید؟ معلم مظلومی که مورد هتاکی دانش آموز و والدین و افراد بی انصافی مانند شما قرار می گیرد به که باید شکایت کند؟
  • رضا A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    7 2
    با عرض سلام هر روز در رسانه ها از قتل ها و از جرم هایی خواندیم از بی عدالتی و فساد در بعضی از دستگاه ها نوشتید ولی هیچ کدامشان را به اندازه ی اشکالات معلمان بزرگ نکردید آقای علیان برادر عزیز شما که قلمی به این خوبی داربد کاش کمی از برخوردهای ناملایم با این قشر هم می نوشتید کاش آن معلمی که زیر آوار رفت تا شاگردانش خراشی نبینند را هم شاخ و برگ میدادید کاش آن معلمی که غرق شد و هرزاران مورد دیگر را هم در بوق میکردید در این قشر هم ممکن است درصدی مشکل دار باشند ولی آیا باید اینچنین بر همه تاخت من با خواندن مقاله شما به این نتیجه رسیدم که درست است معلمان نتوانسته اند رسالتشان را به درستی انجام داده باشند چرا که در غیر این صورت این مقاله توسط شما به نگارش در نمی آمد
  • شمس تبریزی A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    7 5
    آقای علیانی، طبقه معلم در ایران چه کسانی هستند؟ معمولا کسانی هستند که یا هنگام کنکور رتبه بالا برای رشته های دیگر ندارند و از سر ناچاری معلمی را انتخاب می کنند، و یا فارغ التحصیل دانشگاهی هستند و به علت پیدا نکردن شغل، مشغول معلمی می شوند. وقتی برای معلمی، معمولا افراد مستعد و علاقمند جذب نمی شوند، و افراد سرخورده که یا به علت قبول نشدن در رشته مورد علاقه و یا به علت نیافتن شغل، جذب معلمی می شوند، نه آموزش رشد می کند و نه پرورش. دیدن چنین رفتارهایی از معلمانی که از سرخوردگی ها و عقده ها در رنج هستند چیز عجیبی نیست.
  • نحیف A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    4 1
    معلمانی که هنجارها را می شکانند را باید یک الی دو ماه از خدمت معلمی تعلیق کرد. با این کار در حقیقت آنها را اخراج کرده ایم بدون اینکه لایه های اجتماعی را تکان دهیم. چون مدرسه بعد از دو ماه می رود یک معلم دیگر می آورد و اشتغال زایی می کند. بعد از دو ماه که معلم هنجارشکان برگشت به او می گویند شرمنده ایم. یک نفر دیگر را گرفته ایم.
  • یک معلم A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    1 1
    دوست عزیزمان علیانی که دل پری از معلم و معلمان دارند توضیح نداده اند که در کودکی خود چه رفتاری از معلمشان دیده اند که اینقدر دل پر دارند.همیشه گفته اند که آواز دهل شنیدن از دور خوش است. دوست عزیز شما لطف کنید و ده دقیقه کلاسی را در پایین شهر مشهد اداره کنید بعد برای معلمان نسخه بپیچید.
  • پدر یک دانش آموز A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    جناب علیانی عزیز همین امروز درخدمت یکی از بازرسین محترم وزارتخانه آموزش و پرورش بودم و پس از صحبتهای بسیار عرض کردم تا زمانی که معلمین محترم چه پایبند به قانون و چه متخلف برای خودشان حاشیه امنیت شغلی بالا احساس کنند و مثل سایر مشاغل فرد از فردای حضورش در سرکار مطمئن نباشد این مشکل و معظل برخوردها حل نمی شود،اکثر معلم ها میدانند در نهایت تخلف با حداکثر درج در پرونده،تاخیر در افزایش پایه و در نهایت انتقال به مدرسه دیگر روبرو هستند که تائید میفرمائید هیچ کدام اینها انگیزه کافی و مناسبی برای ترک منکر تنبیهات بدنی دانش آموزان نیست . بعنوان مثال یک فروشنده در صنف کامپیوتر،نه مشتری را میزند و نه از مزایای توهین به مامور دولت برخوردار است ولی میداند اگر مشتری از برخوردش راضی نباشد باید برود .
  • بی نام A1 ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    1 0
    معلم در جامعه فراموش شده و عاقبت نارضایتی معلم از معیشت ومنزلت میشه...