معیشت 60 درصد مردم در کشورهای در حال توسعه از طریق محصولات کشاورزی تامین می‌شود

امیر دارستانی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران در همایش «نقش و کاربردهای فناوری نانو در توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی» که در اتاق ارومیه برگزار شد گفت: معیشت 60 درصد مردم در کشورهای در حال توسعه از طریق محصولات کشاورزی تامین می‌شود

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، همایش «نقش و کاربردهای فناوری نانو در توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی» توسط کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ارومیه با حضور رئیس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران و کارشناسان کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، مدیران دستگاههای اجرایی بخش کشاورزی ،فعالان حوزه کشاورزی،باغی،صنایع غذایی و تبدیلی و پژوهشگران حوزه علوم کشاورزی و غذایی در اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ارومیه برگزار شد.

تحریم های ظالمانه مانع از تکمیل زیرساخت ها برای توسعه روابط تجاری شد

در ابتدای این همایش حسن انتظار رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع ،معادن و کشاورزی ارومیه ،گفت: یک میلیون و 300 هزار تن سیب سال گذشته در آذربایجان غربی تولید و به نقاط مختلف دنیا صادر شده است.وی با بیان ظالمانه خواندن تحریم‎های اقتصادی علیه کشور، بیان داشت: تحریم‎های ظالمانه و برخی ضعف مدیریتی کلان کشور در گذشته و حال ، مانع از ساخت و تکمیل زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط تجاری شده است.
وی با بیان اینکه از شش مرز تجاری استان آذربایجان غربی سه مرز تعطیل است، افزود: مرز رازی از نزدیک‌ترین مرزها به ارومیه است، اما جاده و مسیر آن نیاز به بازسازی و احیای زیرساخت‌های آن دارد.
رئیس اتاق ارومیه صنعت نانو را تنها راه نجات صنعت کشاورزی آذربایجان غربی قلمداد نمود و تصریح کرد: از طریق این صنعت سیستم‌ها و محصولات صنعتی پیشرفته‌ای وارد عرصه کشاورزی شده و به این صنعت رونق می‌دهد.
رئیس پارلمان اقتصادی بخش خصوصی استان به ضعف جذب سرمایه‌گذار در آذربایجان غربی اشاره و خاطر نشان کرد: 96 درصد از سرمایه‌گذاری‌های بخش صنایع کشاورزی خصوصی است، اما به دلیل عدم حمایت بخش‌های دولتی از سرمایه گذاران جذب سرمایه در این استان به ندرت اتفاق می‌افتد.
انتظار با تاکید بر ضرورت شناسایی مودیان جدید مالیاتی به منظور کاهش فشار بر بخش تولید و صنعت استان، یکسان بودن بهره تسهیلات بانکی تهران با سایر استان‌ها به ویژه آذربایجان غربی را امری نادرست دانست و گفت: بهره بانکی در مناطق محروم باید چند درصد از تهران و برخی از شهرهای صنعتی که وضعیت اقتصادی مطلوبی دارند، کمتر باشد.
وی به مسئله کنترل مصرف آب در صنعت کشاورزی و محدود کردن کاشت نهال سیب در آذربایجان غربی اشاره کرد و ادامه داد: در پارس‌آباد مغان با وجود رود ارس تمام باغ‌ها و زمین‎های کشاورزی به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شوند، لذا در این راستا به جای محدود کردن کاشت نهال سیب، بهتر است روش آبیاری را مکانیزه کرد و از سیستم های نوین آبیاری استفاده کرد.

فناوری نانو باعث ارتقای سطح زندگی انسان می شود

در ادامه این همایش بهنام تاج الدینی عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ارومیه ضمن تشریح مولفه ها و رویکرد های نانو فناوری در توسعه بخش کشاورزی اظهار داشت: فناوری نانو به عنوان یک فناوری بین رشته ای و پیشتاز رفع مشکلات و کمبودها در بسیاری از عرصه های علمی و صنعتی، به خوبی جایگاه خود را در علوم کشاورزی و صنایع وابسته ی آن به اثبات رسانیده است .
وی بیان داشت:فناوري نانو، ذاتاً يك فناوري بين‌رشته‌اي بوده و از اينرو بسياري از نظريه‌پردازان علمي، آنرا نوعي رويكرد جديد در علوم مختلف محسوب مي‌نمايند.
تاج الدینی با بیان اینکه اين فناوري روز به روز توسعه و گسترش يافته و كاربردهاي بسيار جالب و مفيدي براي آن تعريف مي‌گرددگفت:. فناوري نانو موجب ارتقاء سطح زندگي انسان مي‌گردد و اثرات شگرفي در بهبود و توسعة امنيت، رفاه و بهداشت انسان داشته و موجب افزايش بهره‌وري در استفاده از منابع محدود مواد و انرژي خواهد شد
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه افزود:.با توجه به پتانسيلهاي ويژه فناوري نانو، غالب كشورها به اين فناوري بعنوان ابزاري براي پيشتازي در جهان و زمينه‌اي براي خيز برداشتن در جهت "جهش توسعه‌اي" نگريسته و آن را در راستاي منافع اقتصادي و ملي خود به حساب مي‌آورند.
وی خاطر نشان کرد:بخش كشاورزي از جمله مهم‌ترين عرصه‌‌هايي است كه استفاده از دستاوردهاي فناوري نانو، منافع زيادي را متوجه اين بخش خواهد نمود.وی در ادامه سخنان خود برخی زمینه های کاربردی فناوری نانو را در حوزه های مختلف کشاورزی برشمرد.

دلایل متعددی باعث عدم موفقیت برنامه پنجم توسعه شد
دکترعلی شریعتی مقدم رئیس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران نیز در ادامه این همایش ضمن تشریح و ارائه گزارش تحلیلی و آماری از تغییرات در واردات و صادرات سال 1394 و مقایسه آن با سال 1393 و نیز بررسی روند عملکرد در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در طی برنامه پنجم توسعه ، اظهار داشت: صادرات در سال گذشته تا سطح 18 درصد کاهش یافته و فروش محصولات کشاورزی را با مشکل مواجه ساخته است.
وی به صادرات محصولات غذایی در حوزه کشاورزی اشاره و اظهار داشت: شش و نیم میلیارد دلار میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال 93 بود که این رقم در سال 94 به پنج و شش دهم میلیارد دلار کاهش یافته است.
رئیس کارگروه صنایع غذایی اتاق بازرگانی صنایع غذایی، معادن و کشاورزی اتاق ایران به عمده دلایل عدم موفقیت برنامه پنجم توسعه در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: عدم تامین اعتبارات بانکی، نوسانات نرخ ارز و اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه‎ها از جمله دلایل عدم موفقیت برنامه پنجم توسعه است.
وی با اشاره به معاملات سه میلیارد و 670 میلیون دلاری در عرصه کشاورزی، افزود: ناهماهنگی بین دستگاه‎های مختلف، نوسانات در تولید و قیمت گذاری محصولات کشاورزی و مداخلات دولت در قیمت گذاری سبب رکود در معاملات عرصه کشاورزی شده است.
شریعتی مقدم به دیگر علل رکود در عرصه کشاورزی اشاره و بیان داشت ناپایداری سیاست‎های واردات و موانع ورود مواد اولیه مورد نیاز، عدم اعتماد دولت به مشارکت تشکل‎ها و نهادهای صنفی صنعتی و وجود طرح‎های نیمه تمام بدون توجیه اقتصادی از جمله علل رکود و عدم موفقیت برنامه پنجم توسعه است.
وی در پایان وجود ظرفیت‎های خالی واحدهای فعال، واحدهای راکد در بازار، عدم کشش بازار داخلی، تحریم‎های اقتصادی و از دست دادن مزیت‎های رقابتی در بازار خارج از کشور از عمده علل رکود اقتصادی قلمداد نمود.

معیشت 60درصد مردم در کشورهای در حال توسعه از طریق محصولات کشاورزی تامین میشود
دکتر امیر دارستانی فراهانی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران در این همایش در یک پنل تخصصی به معرفی ساختار فناوری نانو پرداخت و اظهار داشت: استفاده از مواد بسیار ریز در اندازه نانو متری یعنی نزدیک به اندازه اتم در صنعت کشاورزی از مزایای فناوری نانو است.وی بهبود چشم‌گیر خواص متداول محصولات و ایجاد اثرات جدید که قبلا در مواد دیده نشده است را از جمله فواید بهره‌بری از صنعت نانو عنوان و اضافه کرد: ایران در بخش مقاله نویسی در عرصه نانو به جایگاه ششم جهان رسیده است، اما در به شکل عملی اتفاق خاصی در کشور رخ نداده است.
دارستانی فراهانی تصفیه آب و پساب، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاهان و مبارزه با آفات و بیماری‌ها را از مطالب و موضوعات مختلف کاربردی در عرصه نانو فناوری دانست و گفت: ایجاد کشاورزی پایدار در جهان کنونی از ضروریات بوده و این عمل با بها دادن به صنعت نانو امکان پذیر است. وی در ادامه سخنان خود به تشریح فناوری نانو در حوزه دام و طیور، لبنیات ،کنسانتره،خوراک دام و طیور،بازیافت ضایعات کشاورزی، پرداخت و مولفه های آن را برشمرد.
وی یادآور شد: معیشت 60 درصد مردم در کشورهای در حال توسعه از طریق محصولات کشاورزی تامین می‌شود و این در حالی است که در این کشورها محصولات کشاورزی تولیدی داخل کفاف مصارف داخلی مردم را نمی‎دهد.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر در پایان تصریح کرد: کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران باید در صنعت کشاورزی خود تحول ایجاد کنند و این مسئله تنها با بها دادن به فناوری نانو ممکن می‌شود. در ادامه این همایش حاضرین به طرح سوالات تخصصی خود پرداختند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =