یک کارشناس برجسته مسائل آمریکای لاتین در گفتگو با خبرآنلاین وضعیت دیلما روسف را بسیار متزلزل می داند.

محمد اکبری: اتهام فساد مالی به رئیس جمهور برزیل منجر به منشنج شدن افکار عمومی در این کشور شد. این موضوع به اندازه ای تاثیر گذار بود که باعث به وجود آمدن طرح استیضاح روسف شد. بحران سیاسی همچنان در این کشور ادامه دارد و فعلا قرار است خانم روسف شش ماه از کار تعلیق شود. برای تحلیل اوضاع در برزیل با یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین به گفتگو نشستیم. هادی اعلمی فریمان معتقد است با توجه به وضعیت متشنجی که افکار عمومی و اکثریت مخالف با روسف دارند نمی توان شاهد یک سازش در مورد این موضوع بود.

اوضاع در برزیل کاملا متشنج و بحرانی شده است و هر روز بر میزان مخالفت ها نسبت به خانم روسف افزوده می شود. فضای برزیل را چگونه تحلیل می کنید؟

همانطور که می دانید اختلاف بین اعضای کنگره در برزیل بسیار جدی است. در میان این اختلاف ها دو گروه از موافقان و مخالفان روسف به وجود آمده که اقلیت را هوادارن و اکثریت که نمایندگان کنگره هستند واز افکار عمومی تبعیت می کنند تشکیل می دهد. در این بین موضوع جالب این است که در بدنه دولت هم معاون روسف خودش را آماده کرده که بعد از برکناری بلافاصله قدرت را به دست گیرد. من فکر می کنم در این شرایط وضعیت روسف وضعیت متزلزلی خواهد بود. نوع عملکرد خانم روسف به نحوی بوده که هر روز بر میزان مخالفان ایشان افزوده و از تعداد حامیانش کاسته می شود. 

خانم روسف با همراهی آقای لولا داسیلوا به اینجا رسید و در واقع شاید بتوان گفت بخش مهمی از موفقیت سیاسی خود را مدیون لولا است. اما به فاصله کمی هر دو وارد بحرانی مشابه شدند. این دو پرونده را چگونه می توان به هم مرتبط دانست؟

برای بررسی این مسائل باید به ریشه به وجود آمدن آن نگاه کینم. می دانیم که حزب آقای داسیلوا زمانی که به قدرت رسید در یک مجموعه ای از ائتلاف های گسترده جامعه مدنی برزیل برنده شد. و این پیروزی به معنای حمایت گسترده مدنی و سیاسی در حاکمیت این کشور بود. اما پس از اینکه داسیلوا از قدرت کنار رفت و روسف به صحنه آمد، به تدریج بر میزان اختلافات این دو افزوده شد. 

خود آقای داسیولا وقتی به قدرت رسید، تغییر و تحولات مهمی را در ساختار سیاسی و اقتصادی برزیل ایجاد کرد. پیروزی ایشان را چگونه می توان تحلیل کرد؟

اگر سابقه آقای داسیلوا را بررسی کنیم همه پیروزی ها به تبحر و مهارتی که او در مذاکره داشت بر میگردد. داسیلوا یک مذاکره کننده بسیار متبحر بود. ضمن اینکه اسپانسر و حامی اصلی این فرد حزب کارگر بود. حزب کارگرچرا  هم بزرگترین بدنه سیاسی در برزیل را در اختیار دارد و از جمله جریان های سیاسی است که سابقه طولانی و قدیمی دارد. داسیلوا در دو سال ابتدای کار خود فعالیت های مثبتی به خصوص در حوزه های توسعه انجام داد ولی از سال دوم بحث رشوه و فساد مالی او مطرح شد و همین امر منجر به کاهش محبوبیت او شد.

ریشه مسائل به وجود آمده بین روسف و داسیلوا به چه چیزی بازمی گردد؟

ریشه مسائل اخیر به افشای موضوع رشوه دهی و مکالمه روسف و داسیلوا بر می گردد که آنجا از الفاظ رکیکی استفاده شده است. همین موضوع منجر به خشم و ناراحتی افکار عمومی در برزیل شد. البته یک سری فاکتور های دیگر داریم هم داریم که از میان آنها می توان یه موضوع فاکتور سازی روسف و مسائل و فساد اقتصادی اشاره کرد یا برگزاری جام جهانی و المپیگ در این کشور که هر دو هزینه های زیادی را بر دوش ملت این کشور گذاشت. 

جلسه استیضاح روسف چندبار کنسل شد، آیا او با این کار توانسته فضا را به سمت خودش تغییر دهد؟

روسف تمام تلاش خود را می کند که این کار را انجام دهد و در این کار خود بسیار هم جدی است همانطور که بارها اعلام کرده که این وضع کودتاست و معاون خودش را به طراحی یک کودتا متهم کرده ولی در کل بعید است که فضا به نفع او تغییر کند.

به نظر شما نتیجه این موضوع به کجا ختم خواهد شد؟ آیا ساعت شنی برای رفتن خانم روسف شروع به کار کرده است؟

باید منتظر باشیم تا 180 روزی که مجلس سنا وقت دارد این موضوع را بررسی کند سپری شود به دلیل اینکه نتیجه آن بررسی ها چشم انداز را مشخص خواهد کرد. جامعه بریل یک جامعه سیاسی به هم پیوسته است و هر احتمالی را در مورد این موضع می توان پیش بینی کرد ولی من شخصا احتمال یک سازش بزرگ را بعید می دانم و به نظر می رسد همانطور که فعلا شش ماه از فعالیت تعلیق شد کم کم خانم روسف کلا باید از صحنه کنار رود. 

5250

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =