ایسنا نوشت: سخنگوی قوه قضاییه از رهایی 370 محکوم به قصاص تا پایان سال 94 خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در نود و ششمین نشست خبری خود ضمن تبریک فرا رسیدن اعیاد شعبانیه با بیان این مطلب، اظهار کرد: 370 محکوم به قصاص از سال‌های گذشته تا پایان سال 94، با رضایت اولیای دم از قصاص رهایی یافتند.

وی ادامه داد: قصاص حق اولیای دم است که می‌توانند گذشت کنند یا دیه بگیرند؛ بر همین اساس مردم احساس کردند که می‌توانند از حق خود و قصاص‌شان صرف‌نظر کنند و برخی با اخذ دیه و برخی بدون اخذ وجهی رضایت دادند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به آخرین وضعیت پرونده تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج، گفت: در این رابطه بیش از 800 هزار حساب تعیین تکلیف شده است.

‌694 هزار پرونده در شورای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شد

محسنی‌اژه‌ای گفت: در سال 94، 694 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شد و در نهایت مختومه شد که این کار به نفع همه است و کار دستگاه قضایی را کمتر می‌کند، البته در دادسراها و دادگاه‌های انقلاب ما تعدادی نیز رضایت دادند که پرونده آنها با قرار موقوفی تعقیب مختومه شده که آمار آن را ندارم.

وی با اشاره به طرح حدنگار (کاداستر)،‌ گفت: از ابتدا تا پایان سال 94، یک میلیون و 258 هزار و 212 هکتار از اراضی شهری مشمول این طرح شده است. همچنین 2 میلیون و 449 هزار و 110 هکتار از زمین‌های مزروعی و استانی و نیز 18 میلیون و 134 هزار و 965 هکتار از منابع طبیعی مشمول این طرح شده است. امیدواریم اگر دولت و مجلس بودجه بیشتری را اختصاص دهند نسبت به سرعت بخشیدن منابع شهری و روستایی در این زمینه گام‌های بلندتری برداشته شود؛ چرا که اگر حد و حدود تمام زمین‌ها در این طرح مشخص شود از بسیاری از سوءاستفاده‌ها و اختلافاتی که در بحث زمین وجود دارد، جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در نیمه دوم سال 93 که آقای رئیسی دادستانی کل کشور را عهده‌دار شدند، مسئولیت ستاد اصل 49 و هیات ویژه آن به وی سپرده شد. تا پایان سال 94 ما موفق شدیم از 6 استان بازرسی دقیق داشته باشیم و تدبیری اتخاذ شد استان‌هایی که پرونده‌شان متراکم شده، به حد معمول درآیند. به عنوان مثال استان‌های بوشهر و مازندران پرونده متراکم داشتند که اکنون به وضعیت متعارف درآمدند.

وی با اشاره به اینکه تجدیدنظر اصل 49 در تهران متمرکز است، ادامه داد: 1130 پرونده در تجدیدنظر بود که اگر می‌خواستیم این پرونده‌ها را هم به صورت عادی رسیدگی کنیم ممکن بود چند سال طول بکشد، بر همین اساس اقدام فوق‌العاده‌ای شد و قضاتی در این رابطه قبول زحمت کردند و پرونده‌ها از هزار و 130 در پایان سال 94 تا 42 پرونده در تجدیدنظر رسید.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =