کتاب جدید احمد مسجدجامعی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، با عنوان «نگاهی به دروازه غار» در نمایشگاه کتاب تهران عرضه‌شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ این کتاب در حوزه تهران گردی است و اطلاعات خوبی را درباره یکی از قدیمی ترین محلات تهران، دروازه غار، در اختیار خواننده خود قرار می دهد. در این کتاب از گودنشینی تا آپارتمان نشینی، بحث و به نقالی و مداحی در قهوه خانه ها پرداخته شده و تاریخچه ای مفصل از دروازه غار به شکل سفرنامه ای ارائه شده است.

 این کتاب به صورت مصور ارائه شده و عکس های آن از مهدی نصرتی است. صفحه آرایی کتاب به عهده آیدین قشلاقی و حمیده درویش بوده است.

 مسجدجامعی در این کتاب با استناد به دیدار خود از محله دروزه غار به ۱۶۲ موضوع از جمله زندگی در اطراف دروازه غار، بازارچه قدیمی، قهوه خانه، دعوای لوطی ها، حسینیه شیخ رجبعلی خیاط، حمام چهارشنبه، سقاخانه و... پرداخته است.

 این عضو شورای اسلامی شهر تهران پیش از این با انتقاد از بی توجهی به این محله و میراثی که دارد، گفته بود: چه اشکالی دارد که شاهنامه خوانی و پرده خوانی در قهوه خانه ها داشته باشیم؟ چرا روی سرمایه های بومی آنجا برنامه ریزی نمی کنیم؟ همیشه راه هایی را جستجو می کنیم که هیچ نسبتی با تاریخ و سنت آن ندارد و در این راه دست مردم را نیز قطع می کنیم.

 او پیشنهاد داده بود: سنت های پایداری در محله دروازه غار است که در محله های دیگر می توانند ادامه دهند و در آنجا اینگونه نیست. خاستگاه شاهنامه خوانی تهران قهوه‌خانه ها هستند و در مکان های دیگر اجرا می شود. پس بیاییم و این سنت های پایدار دروازه غار را احیا کنیم.

 وی گفته بود: مردم محله ظرفیت این را دارند که منطقه را به محلی برای عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی امروزی و احیای پرده خوانی و شاهنامه خوانی آماده کنند و این کار به امنیت بیشتر در محل منجر خواهد شد.

 «نگاهی به دروازه غار» در ۱۸۰ صفحه به صورت مصور و در قطع خشتی، از سوی نشر ثالث با قیمت ۳۲ هزار تومان منتشر شده و امروز به بازار کتاب آمده است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =