پیشنهاد اسماعیلی به منتخبان مجلس دهم: جایگاهی برای حضور حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس تعبیه شود

تعامل مجلس و شورای نگهبان، موضوعی بود که در دومین روز از همایش فرآیند قانونگذاری، از سوی یکی از حقوقدانان این شورا عنوان شد.

به گزارش خبرآنلاين، محسن اسماعیلی عضو حقوق دان شوراي نگهبان و تنها عضو مکلي مجلس خبرگان رهبري، در دومین روز همایش فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکارها در خصوص تعامل مجلس و شورای نگهبان گفت: اگر می خواهیم موفق تر از پیشینیان عمل کنیم باید مجلس را در رأس امور ببینیم. هر کسي که که در اين موضوع تشکیک کند، اشتباه کرده است. باید به این امر اعتقاد داشته باشیم که ریل گذاری و مراقبت از حرکت قطار انقلاب بر عهده مجلس است.

وي با ارائه پیشنهادی گفت: لازم است برای حقوقدانان شورای نگهبان جایگاه مشخصی در مجلس به صورت سازمان یافته مشخص شود تا ضمن افزایش ارتباط این دو نهاد کار کارشناسی بیشتری در روند قانونگذاری صورت گیرد.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

** در کشور نیازمند اولویت یابی هستیم و باید ضروری ترین ها و فوری ترین ها را مشخص کنید که در این راستا می توان از ظرفیت مرکز پژوهش های مجلس که رشد خوبی داشته است استفاده کنید. همین مطالعات باعث کمتر شدن حرکت طرح ها و لوایح بین مجلس و شورای نگهبان می شود.

**از ارائه طرح های شتاب زده، خلق الساعه و یا تحت فشار منطقه ای پرهيز کنيد. هر چه تعداد استفساریه ها و اصلاحات قوانین کمتر باشد نشان از موفقیت کار است، همچنین باید دقت داشت قوانین با واقعیات جامعه همخوانی داشته باشد که در این خصوص باید به اسناد بالا دستی توجه کرد.

**سند چشم انداز و سیاست های کلی نظام تشریفاتی نیستند و باید در روند قانونگذاری جاری و ساری شود ضمن اینکه قانون اساسی رساله عملیه است و باید به آن مسلط باشید، همچنین سوگندی که در ابتدای مجلس می خورید را تشریفاتی ندانید چرا که متن آن، یک متن شرعی و حقوقی بوده و مفاد آن مهم است که اگر درست اجرا شود مجلس به جایگاه شایسته خود نزدیک می شود.

**بايد از ظرفیت تمام قوا و نهادهای کشور استفاده شود. در تمام دستگاه ها کار کارشناسی انجام می گیرد که باید از خروجی آن استفاده شود، همچنین رابطه صمیمانه با دولت و قوه قضائیه از الزامات است که نه تنها مسئله ای اخلاقی بوده بلکه باید همدلی و همزبانی در خصوص مسائل ملی و ضروری وجود داشته باشد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =