ایرنا نوشت ، آیین رونمایی و اهدای لوح ذخیره گاه زیستکره تنگ صیاد سبزکوه استان چهارمحال وبختیاری روز شنبه با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مسوولانی از یونسکو و استان چهارمحال وبختیاری در تالاب گندمان شهرستان بروجن آغاز شد.

مدیركل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری در این آیین گفت: ذخیره گاه زیستكره تنگ صیاد و سبزكوه از بی نظیرترین اكوسیستم های طبیعی با كاركردهای منحصر به فرد زیستی و دارای تنوع بالای فرهنگی، جمعیتی، گردشگری و جاذبه های بی همتای طبیعی است.
وی با بیان اینكه 147 گونه پرنده در این منطقه شناسایی شده است، افزود: همچنین 600 گونه گیاهی نیز در این منطقه شناسایی شده كه 110 نمونه آن انحصاری است.
احمدی تصریح كرد: از دیگر خصوصیات این ذخیره گاه این است كه دارای 180 برابر غنای زیستی، گیاهی و جانوری كشور است.
مدیركل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری بیان داشت: ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد و سبزكوه در 17خردادماه سال گذشته در بیست و هفتمین اجلاس شورای بین الملل هماهنگی برنامه انسان و كره مسكون یونسكو در پاریس به ثبت رسید.
احمدی اظهار داشت: پروژه ثبت جهانی ذخیره گاه تنگ صیاد و سبزكوه با اهداف حفاظتی، توسعه پایدار و اهداف تحقیقاتی آموزشی و به منظور جلوگیری از تغییرات برگشت ناپذیر و بهره برداری از منابع طبیعی و طبیعت بصورت پایدار، اجرا می شود.
وی گفت: این ذخیره گاه دومین ذخیرگاه ثبت شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در یونسكو و همچنین نخستین ذخیره گاهی است كه برنامه جامع مدیریتی دارد.
احمدی خاطرنشان كرد: این ذخیره گاه شش شهرستان، 9 شهر و 20 روستای استان را تحت پوشش قرار داده است.
گفتنی است ، ذخیره گاه زیستكره، مناطق حفاظت شده طبیعی - زیستی بین المللی هستند كه علاوه بر حفاظت، دستاوردهایی نظیر ارائه سایت های مطالعاتی كم نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را نمایان می سازند.
منطقه حفاظت شده سبزكوه در 150 كیلومتری شهركرد مركز چهارمحال و بختیاری و 30 كیلومتری شهر لُردگان قرار دارد.
این منطقه با مساحت 56 هزار و 308 هكتار در محدوده شهرستان های بروجن، لردگان و كیار واقع شده است.
منطقه حفاظت شده سبزكوه از سال 1365 بدلیل ظرفیت غنی گیاهی و جانوری و توپوگرافی ویژه به عنوان منطقه شكار ممنوع مورد حفاظت قرار گرفته و پس از آن در سال 1369 به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.
پارك ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد نیز در سال 1349 از طرف شورای عالی شكاربانی و نظارت بر صید و شكار به عنوان منطقه شكار و تیراندازی ممنوع اعلام شد.
تنگ صیاد در سال 1352 با تصویب شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و در سال 1374 نیز چهار هزار و 372 هكتار از قسمت میانی آن به پارك ملی ارتقا یافت. منطقه حفاظت شده تنگ صیاد با مساحت 22 هزار و 896 هكتار و پارك ملی تنگ صیاد با مساحت چهار هزار و 372 هكتار جزو مناطق مورد حفاظت محیط زیست استان چهارمحال وبختیاری قرار دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =