توفان، درخت سرو باغ  تاریخی فین را از جا درآورد

به گزارش ایرنا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: وزش توفان شدید یکی از درختان قدیمی سرو در باغ تاریخی فین کاشان را از ریشه درآورد.

محسن جاوري با بيان اينكه اين حادثه طبيعي هيچ خسارت جاني و مالي در اين باغ در پي نداشت به ايرنا اظهار كرد: باغ فين در برابر توفان عصر روز گذشته كه خساراتي به اماكن و درختان و نيز برخي تاسيسات كاشان زد، كمترين ميزان خسارت را داشت.وي خاطرنشان كرد: در پي وقوع باد شديد و توفان سال هاي قبل، بيش از 10 درخت در باغ تاريخي فين شكسته شد.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان افزود: معمولا درختان سرو داراي رييشه هاي سطحي هستند و اين مساله به كنده شدن آنها در توفان هاي شديد كمك مي كند.

وي تصريح كرد: پيشتر درختان اين باغ را به هم بسته بودند كه اين روش نيز خالي از نقص نيست.

جاوري تاكيد كرد: درختان سرو باغ تاريخي فين براي جلوگيري از اين گونه حوادث بايد به طور اصولي به گونه اي مهار شوند كه در منظر هم، براي گردشگران زيبا و جالب به نظر بيايند.

وي با اشاره به اين كه باغ فين در فهرست جهاني ثبت شده است، افزود: مهار كردن درختان آن بايد با دقت و ظرافت انجام شود كه اين مهم افزون بر در اختيار داشتن بودجه كافي، نيازمند به كارگيري مشاور عالي علمي نيز هست.

وي در خصوص قدمت و ميزان ارتفاع اين درخت سرو گفت: كارشناسان مشغول بررسي موضوع هستند.

عصر روز گذشته (جمعه) توفان و تندباد با سرعت بيش از 90 كيلومتر در ساعت منطقه كاشان را در نورديد كه ديد افقي را در اين منطقه به زير 100 متر رساند.

اين توفان كه با گرد و خاك همراه بود افزون بر غافلگير كردن گردشگران، باعث شكسته شدن درختان و بروز خسارت هايي به برخي اماكن مسكوني، تاسيسات و باغ هاي كاشان شد.

باغ تاريخي فين كاشان در پانزدهم آذر 1314 با شماره 238 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

باغ فين كاشان، نام يك باغ ايراني است كه حمام فين نيز در آن قرار دارد. مكان نامبرده جايي است كه ناصرالدين شاه، در سال 1852 ميلادي صدراعظم خود اميركبير را در آن به قتل رساند. سابقه و قدمت باغ فين به دوره صفويه بازمي گردد.

وسعت باغ افزون بر 23 هزار مترمربع و شامل يك حياط مركزي است و در مقايسه با بسياري از باغ هاي ايراني مشابه، باغ فين با آب قابل توجهي مشروب مي شود.

مجموعه باغ تاريخي فين در جنوب كاشان و در مجاورت چشمه سليمانيه به مساحت 23 هزار و 700 متر مربع قرار دارد كه در سال 2011 ميلادي در زمره 9 باغ برتر ايراني در فهرست ميراث ملموس سازمان يونسكو به ثبت جهاني رسيد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =