۰ نفر
۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۴

در حالیکه نخستین جلسه مشترک دولت و مجلس به منظور یافتن راه حلی یارانه‎ای بی نتیجه مانده و همه نگاهها معطوف به دومین جلسه این کمیته بود، اصلا این جلسه تشکیل نشد.

به گزارش خبرآنلاین، نخستین جلسه این کمیته به بررسی پیشنهادات متعدد از جمله تکرار درخواست 40 هزار میلیاردی دولت و پیشنهاد نمایندگان حامی دولت مبنی بر تخصیص 35 هزار درآمد به دولت از محل هدفمندکردن یارانه‎ها و مخالفت نمایندگان اقتصاد دان مجلس گذشت. به همین دلیل ابراز امیدواری شده بود که در جلسه عصر امروز نتیجه‎گیری لازم صورت بگیرد که چنین نشد.

سید علی‌اکبر مسعودپور معاون ارتباطات مجلس معاونت پارلمانی دولت در تشریح علت عدم برگزاری این جلسه به فارس گفت: از آنجایی که نمایندگان مجلس عضو این کمیته، در دانشگاه‌ها و مکان‌های دیگری جلسه داشتند و همچنین نمایندگان دولتی عضو کمیته مذکور در سفر استانی آذربایجان غربی همراه رئیس‌جمهوری هستند، این جلسه امروز تشکیل نمی‌شود.

البته این دولتمرد اشاره‎ای به این نکرد که اعضای دولتی این کمیته دیروز هم که دولت در سفر به آذربایجان به سر می‎برد، در تهران بودند از این رو به نظر می‎رسد که بی رغبتی نمایندگان برای حضور در این جلسه عامل اصلی برپانشدنش باشد. کما اینکه نمایندگان حامی ولت با اشاره به ترکیب نمایندگان منتقد درخواست دولت در این کمیته پیشاپیش پیش بینی کرده بودند که کار این کمیته به نتیجه مورد نیاز دولت ختم نمی‎شود. روح‎الله حسینیان و علی‎اصغر زارعی این پیش بینی را کرده بودند.

جلسه آتی کمیته مذکور عصر فردا - پنجشنبه - و یا روز شنبه برگزار می‎شود؛ روزی که قرار بود دولت لایحه اصلاحی خود را به مجلس بفرستد و گرنه به گفته زارعی نمایندگان طرح اصلاحی خود را دنبال خواهند کرد.

تفاوت ارائه طرح و لایحه برای اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‎ها از آن رو است که نتایج تورمی ناشی از اجرای آن را متوجه دولت یا مجلس می‎کند. مضاف بر اینکه دولت به راحتی می‎تواند لایحه اصلاحی بدهد اما مجلس تا 6 ماه از اجرای مصوبه‎اش نگذشته باشد، نمی‎تواند اقدام به اصلاح آن کند. مگر آنکه 50 نفر از نمایندگان چننی درخواستی را ارائه دهند و صحن علنی به این درخواست رای دهند.

اما دولت که گویا نمی‎خواهد به طور مستقبم خود را مسئول در عواقب این طرح بداند، ترجیح می‎دهد که نمایندگان حامی‎اش این سختی را به خود راه دهند و در قالب طرحی از سوی مجلس به اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‎ها بپردازند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 53353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =