ایرنا نوشت: روزنامه السفیر "چشم انداز سعودی 2030" که شاهزداه جنگ طلب از آن رونمایی کرد را تحلیل می کند.

«چشم انداز سعودی2030» كه شاهزاده خام و جنگ طلب «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر جنگ سعودی از آن رونمائی كرد، نخستین گام جدی و كودتاگونه او برای ناامید كردن« محمد بن نایف» ولیعهد و كنار زدن پدرش « محمد بن سلمان» به منظور نشستن بر تخت پادشاهی رژیم سعودی ارزیابی شده است.

« سامی كلیب» روزنامه نگار لبنانی درتحلیلی كه در روزنامه لبنانی السفیر منتشر شد، با اشاره به چالش هائی مانند« وهابیت» و « آمریكا» كه در مقابل این شاهزاده جنگ طلب خودنمائی می كنند، بخشی از سخنان بن سلمان هنگام رونمائی از این رویای بلندپروازانه را « پیامی» به آنها خوانده است.

كلیب خاطرنشان كرد: صحبت بن سلمان در باره تغییر نظام آموزش و پرورش و آماده سازی مربیان و مدرسان ، دادن آزادی ها و فرصت های مناسب به زنان در آینده ، پاسخی به اصرارهای چند ساله آمریكا و كشورهای اروپائی برای تغییر و اصلاح شیوه های تربیتی و آموزشی مبتنی بر اندیشه وهابی در سعودی است.

وی تصریح كرد: كافی است كه چهره شیوخ وهابی سعودی را هنگام شنیدن سخنانی در باره سینما ، تئاتر ، فرهنگ ، هنر ، سرگرمی و موزه تصور كنیم.
این روزنامه نگار لبنانی تاكید كرد كه اگر به دیگر ادعاها و رویاهای بلندپروازانه جانشین ولیعهد ( نه ولیعهد) درباره شراكت های راهبردی، راه اندازی پروژه هایی با مشاركت كشورهای همسایه غیرخلیجی (دقیقا مشخص نیست كدام كشورها)، اصلاحات و آرزوهای غلوآمیز نگاه كنیم، بهتر متوجه خواهیم شد كه بن سلمان این شاهزاده جوان بعداز شروع جنگ های نظامی و رویاروئی با جمهوری اسلامی ایران و راه انداختن به اصطلاح ائتلاف های عربی و اسلامی با رونمائی از این طرح خود را برای دستیابی به تاج و تخت شاهی آماده می كند.
سامی كلیب نوشت: این شاهزاده جوان غرب را با زبان جدیدی مخاطب قرار داده تا ثابت كند اتهامات وارده به سعودی درست نیست اما چگونه می خواهد از سد شیوخ وهابی عبور كند؟

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =