استان ایلام از معدود استانها و مناطق کشور است که می توان آب و هوا و اقلیم های متفاوتی را در طول فصول مختلف سال در نقاط مختلف آن شاهد بود.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، کسانی که این روزها سیری و گردشی در مناطق مختلف این استان داشته باشند با دیدن آب و هوای بسیار متفاوت و متمایز از هم در این استان تا حدودی شگفت زده خواهند شد و از گوناگونی فصلها در این استان به وجد خواهند آمد.
در استان ایلام در یک مقطع زمانی خاص هم می توان سوز سرما، یخچالها و قله های برفی کوهستانها، سرسبزی دشتها و جنگلها را دید و هم اینکه در همان زمان با دشتهای تفتیده، گندمزارهای در حال درو و کویرهای گرما زده ی زیبا مواجه شد.
در این مناطق انگار طبیعت در قالب فصلها بدون اینکه گردش های دورانی فصول و تقویم را مشاهده کنیم به شکل راز آلودی دست به دست شدن فصلها را می توان مشاهده کرد.
متمایز از هم بودن اقلیم آب و هوایی استان ایلام اگرچه که در فصول مختلف سال قابل مشاهده است اما در بهار و زمستان ها این وجه تمایزها بیشتر بوده و به وضوح می توان چند گانگی فصلها را در این مناطق دید.
این روزها در حالی که در روزهای آغازین اردیبهشت ماه و اوج زیبایی های بهار در مناطق شمالی استان هستیم در مناطق جنوبی این استان مدتها است که دیگر خبری از بهار نیست و همه جا رنگ و روی تابستانی به خود گرفته است.
بهار در مناطق شمالی استان ایلام بسیار باطراوت و مست کننده است. در این فصل شگفتی های بهار و طبیعت را می توان در بلندی های قلاجه و مانشت، سرسبزی های جنگلهای بلوط شلم ، ارغوان و گچان، دامنه های سرسبز و مسحور کننده کبیرکوه در شهرستان بدره ، سبزارهای اطراف ایوان و چرداول و دره شهر و نیز ارتفاعات برفی مانشت و کبیرکوه مشاهده کرد و از زیبایی های آنها سرمست شد و به وجد آمد.
همزمان ،حال و هوای تابستانی را در این روزهای اردیبهشتی می توان در برخی از شهرستانها همانند دهلران، مهران و برخی از مناطق آبدانان شاهد بود.
در میان این شهرستانها که همگی در جنوب استان ایلام قرار دارند شاید شهرستان های دهلران و مهران وضعیت متفاوت تر و متمایز تری داشته باشند.
مسافران و گردشگران این روزهای استان ایلام در حالیکه دارند از زیبایی سبزه زارها،آبشارها، رودها و جنگلهای اطراف شهرهای ایوان و ایلام بهره مند می شوند با کمی ادامه سفر به سمت شهرستان مهران ناگهان طبیعت این حوالی رنگ و شکل دیگری به خود می گیرد و زمینهای سرسبز و جنگلی به یکباره به دشتهای کویرمانند بدل می شوند.
در ادامه اگر به سمت دهلران رفت با زیبایی کشتزارهای وسیعی مواجه می شویم که برعکس کشتزارهای اطراف ایلام، ایوان، ملکشاهی ، چرداول و بدره که هنوز سرسبزی خود را دارند اینجا همه چیز رنگ زردی به خود گرفته است. در دهلران با اینکه هنوز اواخر فروردین ماه است ، در دشتها و کشتزارهای این منطقه حاصلخیز برای کشاورزی می توان ماشین های زیاد کمباین را دید که در حال درو کردن محصولات خود هستند.
در این شهرستان بعد از تعطیلات نوروزی دیگر خبری از لطافت هوای بهاری نیست و مردم در خانه های خود بدون استفاده از کولرهای گازی دیگر نمی توان زندگی عادی خود را داشته باشند.
در فروردین و اردیبهشت ماه علاوه بر شهرستان های مهران و دهلران در مناطق مختلف دیگری همانند بخشهایی از آبدانان و دره شهر نیز مردم خبری از بهار ندارند و سرگرم دروکردن و برداشت محصولات کشاورزی خود هستند.
در طبیعت چهار فصل ایلام ،این تغییرات و دگرگونی فصول در پاییز و زمستان حالت عکس به خود می گیرند به شکلی که در اواخر پاییز و زمستان در حالیکه در شهرستانهای شمالی استان ایلام با سوز سرما و برف و بوران مواجه هستیم در شهرستانهای دهلران، مهران و بخشهایی از آبدانان ، خبری از زمستان نیست.
در این مناطق طراوت و سرسبزی بهار زودرس را می توان در دشتهای گرم و مطبوع این مناطق مشاهده کرد.
در زمستاهای استان چهار فصل ایلام می توان ظرف چند ساعت از زمستان به بهار سفر کرد، سرزمین های برفی را در ایلام و ایوان پشت سر نهاد و به میان دشتهای سرسبز و گرم مهران و دهلران سفر کرد و چند روزی در طبیعت گرمسیری آنجا اطراق کرد و لذت برد.
بهره گیری از طبیعت چهار فصل استان ایلام نه تنها در زمان حال و امروز بلکه گویا از قرنهای گذشته نیز برای ساکنان آن دوران ها متداول بوده است.
امروزه در جای جای طبیعت و سرزمین استان باستانی ایلام می توان رد پای تمدنهای گذشته را مشاهد کرد و شکوه دیرپای گذشته و گذشته گان را از آثار به جای مانده از آنان در این استان به نظاره نشست.
یکی از مهمترین این تمدنها شاید تمدن ایلام باستان باشد که یکی از مهمترین قلمروهای این تمدن سرزمین فعلی ایلام بوده است. علاوه بر این تمدن در دورانهای مختلف دیگر همانند دوران ساسانی، هخامنشی و قرنهای اولیه دوران اسلامی جای پای تمدنها در جای جای استان ایلام قابل مشاهده است که شاید از مهمترین این دلایل، چهار فصل بودن استان ایلام باشد.
با زندگی در طبیعت چهارفصل ایلام می توان همزمان و در یک دوره زمانی ،بهار را در زمستان، زمستان را در بهار، بهار را در تابستان و تابستان را در بهار لمس کرد و از این دیگرگونی و همجواری فصلها لذت برد و به هیجان آمد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =