انجام مقدمات ایجاد پنجره واحد مجازی برای تبادل اطلاعات گمرکی میان ایران و ترکیه، دو طرفه و شبانه‌روزی شدن مرز بازرگان و بازگشایی مرز سرو- اسن‌دره در اردیبهشت ماه، در دستور کار گمرکات دو کشور قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از گمرك ایران، درب تجاری مرز سرو(آذربایجان غربی)- اسن دره (تركیه) با توجه به ناامنی‌های به‌وجود آمده در سمت تركیه از 31 مردادماه پارسال بسته شد به‌طوری كه هیچ‌گونه وسیله نقلیه از جمله كامیون و سواری از این مرز تردد نمی‌كند.

براساس این گزارش، به دنبال سفر رئیس‌جمهوری كشورمان به تركیه، طرف ترك اعلام كرد مدرنیزاسیون دروازه مرزی اسن‌دره در قالب برنامه اصلاحات مرزی تركیه در آینده نزدیك به اتمام خواهد رسید؛ رئیس گمرك تركیه نیز در نامه رسمی برای بازگشایی در اردیبهشت ماه اعلام آمادگی كرده است.

همچنین با توجه به محدودیت‌های ساعت كاری و گسترش مبادلات كالا و افزایش تردد مسافر، ایجاد دروازه مشترك مرزی در مرز رازی (آذربایجان غربی)- كاپی‌كوی(تركیه) مورد توافق واقع شد و طرفین بر ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای مورد نیاز توسط دو طرف توافق كردند و مقدمات اجرای آن فراهم شده و به‌زودی زمان دقیق اجرا اعلام خواهد شد.

ایجاد پنجره واحد مشترك مرزی بین گمركات كشورهای ایران و تركیه با توجه با امضای یادداشت تفاهم تبادل اطلاعات بر خط بین دولت ایران و تركیه در 19 فروردین ماه سال 94 در تهران، در بیست و پنجمین كمیسیون مشترك همكاری اقتصادی دو كشور مطرح و اجرا شدن آن مورد تأكید قرار گرفت.

در این زمینه گمرك ایران آمادگی كامل خود را برای برقراری تبادل اطلاعات از طریق پنجره واحد تجاری فرامرزی اعلام كرد و گمرك تركیه در حال انجام مراحل قانونی اخذ مجوزهای لازم برای تبادل الكترونیكی اطلاعات است.

فاز دوم تیر الكترونیك اجرایی می‌شود

همچنین با توجه به اجرای موفقیت‌آمیز فاز نخست پروژه تیر الكترونیكی (E-TIR) كه با همكاری گمركات ایران و تركیه در سال گذشته برای نخستین بار بین دو گمرك كشور در سطح بین‌المللی اجرایی شده است اجرای فاز دوم این پروژه در اردیبهشت ماه امسال اجرا می‌شود.

براساس این گزارش، با توجه به اینكه در حال حاضر وجود یك مسیر ورودی و خروجی برای تردد كامیون‌های عبوری گاهی منجر به ایجاد صف‌های طولانی می‌شود، بنابراین طرفین برای افزایش خطوط تردد كامیون‌ها از یك مسیر ورودی و خروجی به دو مسیر در مرز بازرگان-گوربلاغ به‌منظور افزایش ظرفیت تردد توافق كردند.

بنابراین گزارش، با توجه به اینكه گمركات مرزی تركیه برای انجام بعضی از مراحل تشریفات گمركی نیازمند اخذ مجوز از ستاد مركزی گمرك تركیه هستند و این مساله منجر به تاخیر در انجام فرآیند ترخیص می‌شود، بنابراین بنا به درخواست گمرك جمهوری اسلامی ایران توافق شد تفویض اختیارات مشخص براساس مكاتبات اداری انجام شود.

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =