۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

«خبرجنوب» نوشت: سال هاست بحث بافت فرسوده و تاریخی شیراز و حوادثی که در کمین این بافت قدیمی است، نقل محافل مختلف شهری و کشوری است و هنوز هم هیچ کس به نسخه واحدی برای درمان دردهای این بافت دست نیافته و این خطر همچنان بر سر این بافت کمتر برخوردار شهر سایه افکنده؛تا جایی که به گفته بسیاری از کارشناسان شاید با یک زلزله کوچک فاجعه ای بزرگ در این بافت رخ دهد و دیگر در آن زمان انگشت ندامت به دندان گزیدن فایده ای نخواهد داشت.

مدیر بحران و پدافند غیر عامل شهرداری شیراز با هشدار در خصوص خطراتی که به ویژه بافت تاریخی و فرهنگی شهر را تهدید می کند به خبرنگار ما گفت: بافت تاریخی و فرهنگی و بخشی از بافت حاشیه ای و الحاقی شهر، میراثی است که ناخواسته به شهرداری تحویل داده شده و استحکام آنچنانی ندارد.
رحیم جوکار ادامه داد: بافت فرسوده تنها مربوط به اطراف حرم مطهر شاهچراغ (ع) نیست و در بسیاری از نقاط و محلات قدیمی شهر شاهد وجود بافت های فرسوده هستیم که البته ساخت آن ها مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه متعلق به سال ها قبل بوده است.
وی با اشاره به معابر کم عرض این بافت گفت: با توجه به این که ساخت این بافت مربوط به گذشته است در صورت بروز هر گونه حادثه ای ،امداد رسانی به آسیب دیدگان بسیار دشوار می شود و در این رابطه نیازمند ماشین ها و ابزار امداد رسانی ویژه خواهیم بود.
مدیر بحران و پدافند غیر عامل شهرداری شیراز اضافه کرد: اگر یک زلزله نسبتاً شدید در حدود 5 تا 6 ریشتر در این بافت به وقوع بپیوندد، ما با بحران مواجه شده و تلفات زیادی خواهیم داشت.
وی در خصوص ناقص ماندن پروژه کانال های مشترک تاسیسات شهری که قرار بود در برخی از نقاط شهر ایجاد شود نیز گفت: تا زمانی که قانون مدیریت شهری به اجرا در نیاید و مدیریت 23 وظیفه دستگاه های مختلف به شهرداری واگذار نشود، این گونه اقدامات به سرانجام نخواهد رسید البته با توجه به عضویت برخی از دستگاه ها در مدیریت بحران استان حداقل در حوزه مدیریت بحران این همکاری می تواند راهگشا باشد.
جوکار در خصوص وضعیت ایمنی بازار وکیل نیز اضافه کرد: شهرداری بودجه ای برای این کار در نظر گرفته بود و جلسات مشترکی را با دستگاه های مختلف و مسئولین بازار داشتیم اما در نهایت هیچ کس در این زمینه ما را یاری نکرد.
وی اضافه کرد: در نهایت شهرداری ،خود وارد عمل شد و بحث کنترل و اطفای حریق را در دستور کار قرار داد.به گونه ای که تعدادی کپسول 6 کیلویی اطفای حریق در اختیار واحدهای تجاری بازار قرار دادیم اما برای تعبیه کپسول های 50 کیلویی اطفای حریق با مخالفت بازاریان مواجه شدیم و اجازه نصب این امکانات را در جلوی واحدهای تجاری به ما ندادند و تنها توانستیم در 13 نقطه بازار نسبت به نصب این تاسیسات اقدام کنیم اما در کل ایمن سازی بازار هنوز به سرانجام نرسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =