نماینده منتخب مردم ساری در مجلس دهم شورای اسلامی در اعتراض به طرح انتقال آب خزر به سمنان و کویر مرکزی نامه‌ای را خطاب به حسن روحانی؛ رئیس جمهور یازدهم نوشته است.

به گزارش خبرآنلاین على اصغر یوسف نژاد، نماینده منتخب مردم ساری و میاندرود در مجلس دهم شورای اسلامی که پیشتر در کابینه حسن روحانی معاونت وزارت اقتصاد را به عهده داشت در اعتراض به طرح انتقال آب خزر به سمنان و کویر مرکزی نامه ای را خطاب به حسن روحانی؛ رئیس جمهور یازدهم نگاشته است.

متن نامه على اصغر یوسف نژاد به دکتر روحانى بدین شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم

ما طبیعت را از پدرانمان به ارث نبرده ایم ؛ بلکه از فرزندانمان به امانت گرفته ایم

جناب آقای دکتر حسن روحانی؛ ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
من از جمله کسانی بودم که در انتخابات ریاست جمهوری از شما حمایت کرده و فی الحال نیز از نظر سیاسی قصد و نیّتم حمایت از دولت است.
اما آنچه مرا برآن داشت تا این نامه را برای شما قَلمی کنم موضوع «انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و کویر مرکزی ایران» است، که چندصباحی است به اصلی ترین نگرانی دوستداران محیط زیست، رسانه ها و مردم مازندران بدل شده است.
اینجانب اظهارات جنابعالی در جمع مردم سمنان را شنیدم و احساس می کنم طرح این موضوع توسط افرادی که سال هاست به دنبال اجرای این طرح هستند شما را در برابر مردم قرار می دهد و بدیهی است که این به سود شما و دولت یازدهم نیست.
مقصود اصلی از تقریر این نامه ارائه پاسخی کارشناسی و مناسب برای توجیه همه جانبه این طرح و روشنگری افکار عمومی در سطح مازندران و کشور است.
موضوع «انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و کویر مرکزی ایران» متاسفانه ریشه ای تاریخی دارد و هرازگاهی در دولت های مختلف به بهانه تامین آب کشاورزی، صنعتی و شرب استان سمنان مطرح می شود.
در جایگاه نماینده منتخب مردم ساری و میاندرود و یکی از دوستداران جدی منابع طبیعی و محیط زیست نگرانی جدی خود را بابت اتخاذ تصمیمات شتابزده، آنهم در چنین موضوعات مهمی ابراز می دارم و معتقدم که چنین طرحی، با این وسعت و اهمیت نباید دستمایه تصمیمات عجولانه و مقطعی شود.
طرح چنین مسئله ای فراتر از یک شهر، استان و یک دستگاه است و نه تنها بر مردمان امروز، بلکه بر نسل های آینده اثر می گذارد و حیطه تاثیرش حتی از مرزهای ایران فراتر می رود. بنابراین انتظار می رود دستگاه های مسئول در این امر منجمله سازمان حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی و وزارت نیرو حساسیت به مراتب بیشتری نسبت به این موضوع نشان دهند و طرح هایی عملی، واقع بینانه و توجیه پذیر را جایگزین این طرح کنند.
مایه تعجب و نگرانی است که چنین طرحی، احساسات مسئولان استانی و نهادهای تخصصی مازندران و کشور را تحریک نکرده است. آنهم در حالیکه تجربه تلخ دریاچه ارومیه، زاینده رود و تالاب گاوخونی و نظایر آن پیش روی ماست، اما به نظر می رسد هنوز از خشم طبیعت درس نگرفته ایم.
پوشش گیاهی منحصربه فرد مازندران با جنگل های هیرکانی کهن، گیاهان خاص البرز، چشمه های آب زیرزمینی ، کوهپایه های بکر و طبیعی، تالاب های زیبا و... همگی بخشی از سرمایه طبیعی کشور ماست که با اجرای این طرح با خطراتی جدی و جبران ناپذیر مواجه خواهد شد.
این طرح با اصل ۵۰ قانون اساسی که در آن بر حقوق این نسل و نسل های آینده در قبال محیط زیست تاکید شده مخالفتی آشکار دارد و بابسیاری از معاهدات بین المللی و تعهدات جهانی مغایر است.
جناب آقای دکتر روحانی! بنده با توجه به کلی بودن، در نظر نگرفتن اصول کارشناسی، مخالفت گسترده دانشمندان و کارشناسان خبره محیط زیست و منابع طبیعی کشور و تاثیر ناگوار آن بر حیات اجتماعی و فرهنگی مردم مازندران این طرح را «غیر قابل اجرا» می دانم.
بنده اعلام می کنم که جدا با این مکانیزم دستوری ـ اداری، بدون دقت و توجه کافی به مبانی نظری و کارشناسی و اخذ نظر و رای مردمی که قرار است میزبان این طرح باشند،مخالفم و معتقدم اجرای این طرح باعث کاهش سطح آب، افزایش آلودگی به جهت دستکاری در اکوسیستم طبیعی و افزایش مشکلات ناشی از شوری آب و به طور کلی بر هم خوردن تعادل زیست محیطی منطقه ای طلایی همچون مازندران خواهد شد.
انتقال آب از ۲۳ متر پائین تر از سطح دریا به ارتفاع بیش از ۲ هزار متری نه تنها از نظر اجرایی به شدت محل شک و تردید است بلکه ما را متحمل هزینه های هنگفتی خواهد نمود که در شرایط فعلی اقتصاد کشور، فاقد هرگونه توجیه علمی و عقلانی است.
متاسفانه محیط زیست در طول سال های گذشته کارنامه مناسبی از خود به جای نگذاشته و انتظار می رود برای حفظ هویت خویش، اینک مستقیما وارد کار شده و اظهارنظر کند و من منتظر اظهار نظر سریع، صریح و کارشناسانه سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در مورد این مسئله مهم و حیاتی هستم!
همانگونه که وقتی به نمایندگی دولت در مجلس از لوایح اقتصادی دولت دفاع می کردم، امروز نماینده مردم هستم و قدرت و وظیفه نمایندگی حکم می کند که در چنین مواقعی واکنش نشان دهم و بار دیگر یادآور شوم که از هیچ تلاشی برای توقف این طرح تا بررسی های کارشناسی دقیقتر فروگذار نخواهم کرد.
همچنین اعلام می کنم که برای توقف این طرح که در این مقال تنها بخش کوچکی از آثار مخرب آن را یادآور شدم، از تمام ظرفیت های قانونی خویش در مجلس و روش های نظارتی استفاده خواهم کرد تا این موضوع در مسیر مناسب خود پیگیری شود.
اینجانب از نخبگان و مسئولان استانی می خواهم در برابر این اتفاق مهم حساسیت به خرج داده و همه آنها را برای حراست از آینده فرزندان، سرزمین و طبیعتمان فرا می خوانم و متذکر می شوم که هیچ تعللی در این زمینه جایز نیست و تا خزر و اکوسیستم حواشی آن به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار نشده است باید کاری کرد.

جناب آقای رئیس جمهور، بنده دولت یازدهم را دولت محیط زیست می دانم و بر همین اساس امیدوارم ضمن رجوع دوباره به جزئیات این طرح و با درنظر گرفتن نظرات کارشناسان ذی ربط آن را از دستور کار خارج نمائید.
شک ندارم که اظهارات اخیر شما در جمع مردم سمنان در واقع بیان تمام راه های پیش روی دولت برای حل مشکل کم آبی این استان بوده است و بدین معنا نیست که دولت تدبیر و امید « طرح انتقال آب دریای خزر» را به جریان خواهد انداخت.
27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    58 2
    تو رو خدا دست از تخريب طبيعت شمال بر دارين.نفرين آيندگان به دنبال مجريان اين طرح هميشه خواهد بود.اي دريغ از طبيعت منحصر به فرد هيركاني
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    38 1
    خیلی خوب گفت. از دولت بیشتر از این طرحهای دستوری و غیرکارشناسی انتظار میره
  • سمنانی A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    17 1
    فقط یک سوال. قرار است با شیرین کردن آب دریا، در سال 36 میلیون تن نمک تولید شود. اگر این نمک به دریا ریخته شود، موجب مرگ و میر هر گونه موجود زنده در ساحل دریا خواهد شد. ممکن است بگویید که 36 میلیون تن نمک در برابر دریای خزر هیچ است. ولی وقتی آب به شدت شور را به دریا سرازیر میکنید تا این آب نمک در سراسر آب دریاچه به طور یکسان حل شود؛ مدتها طول میکشد و همین کافی است که موجود زنده لب ساحل را از بین ببریم. مصرف یک سال آب شرب سمنان در حدود 4 میلیون متر مکعب آب است. انتقال بیش از نیاز آب به این استان موجب اسراف در مصرف اب خواهد و بعید نیست که دریاچه ای آب شیرین در سمنان احداث شود.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
      1 2
      كاري به درست يا نادرست بودن طرح ندارم، اما يك سوال: چطور توليد 4 ميليون متر مكعب آب شيرين، 36 ميليون تن نمك توليد خواهد كرد؟ مگر هر ليتر آب درياي خزر 9 برابر آن نمك توليد مي كند؟
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    25 2
    برادران عزیز نحوه بیان طوری است که گویا دولت روحانی انهمه اشتباه را در مورد دریاچه ارومیه .زاینده رود وگاوخونی وحتی کارون ودز مرتکب شده کاش میگفتید اقای روحانی شما دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نکند .
  • بی نام RO ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    27 2
    ریزگرد خوزستان نتیجه انتقال آب از سرشاخه هاست لطفا طبیعت را دستکاری نکنید
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    23 3
    من به عنوان یک شهروند مازندرانی با اجرای این طرح مخالفم........
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    8 9
    دریاچه اورمییه رو عمدا خشک کردن. اما خدا با ماست
    • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
      6 4
      اين درياچه رو كشاورزان اطرافش با حفر چاه هاي غير قانوني زياد خشك كردند، طبق اخبار رسمي. كه البته به قانون گريزي در كشور بر مي گردد.
  • داروش GB ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    7 0
    اگر پند خردمندان به شیرینی نیاموزی فلک آن پند را روزی، به تلخی ات بیاموزد
  • یزدان IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    14 1
    آفرین به این نماینده خوشفکر به فکر منابع طبیعی و محیط زیسته. ما باید نگران آیندگان هم باشیم
  • سیدعلی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    13 1
    به شدت با این کار مخالفم. خواهش میکنم مردم مازندرانو بدبخت نکنین
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    3 4
    وای چه خوب بعد ما پیاده می ریم اونورآب
  • کریم IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    6 1
    احسنت به آقای یوسف نژاد که ملی فکر میکنند. وبه دولت یاد آور میشوند خشک شدن دریاچه ارومیه که باعث فاجعه زیست محیطی خواهد شد یا خشک شدن زاینده رود که فاجعه باره احیا کنید بعد شعار بزرگتر سر بدید . قول داده بودید اولین اولویت دولت خواهد بود ولی بکل فراموش شده. البته پولهای کلانی اختصاص وحیف ومیل شده سخنرانی وهمایش ولایروبی جوی ونهر و....اما دریغ از ذره ای کار موثر
  • ایمان A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    4 1
    کسانی که این موضوع مطرح میکنن مثل اینکه تو کشور نیستن .یا خواب تشریف دارن .بابا دریاچه خزر داره خشک میشه بیایین بندر ترکمن ببینین چقد اب در یا پسروی داشته .تالاب گمیشان داره خشک میشه.اقایون کدوم اب میخوان انتقال بدن نمیدونم به بهانه سیراب کردن کویر یه کویر دیگه تو ایران درس نکنیم. استان گلستان با معضل جدید ر یز گردها مواجه هست که یکی از دلایلش خشک شدن تالاب گمیشان و پسروی دریای خزر میباشد.من پیشنهاد میکنم استان سمنان انتقال بدیم چه لزومی داره تو کویر مردم زندگی کنن. اب نیست مهاجرت کنن. ضرب المثل قدیمی میگه میخواسته ابروشو درس کنه جشمشو هم کور کردن. از اقای ریسجمهور میخواهیم برای همیشه این موضوع همینجا ببندن و اجازه مطرح شدن این موضوع هم ندن تمام
  • رشیدی حجت اله IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    1 7
    بنام خدا .البته دغدغه های نماینده محترم و با تجربه شهرستان ساری جناب اقای مهندس یوسف نژاد قابل تقدیر و تامل هست .اما باستحضار مردم خطه استان میرساند که روش انتقال میتواند تغییر یافته و بشکل بی ضرر برای کشور و مردم استان انجام شود بگونه ایی ایی که درامد و منافع حاصل از انتقال اب به سایر استانها بتواند درامد سرشاری را برای عمران و ابادی استان و کشور بهمراه داشته باشد .نکته مهمی که جناب مهندس یوسف نژاد از یاد برده اند اینست که دریاچه خزر از موقعیت ویژه ایی نسبت به دیگر دریاچه های نام برده شده برخوردار است .بعبارت دیگر این دریاچه از طریق کانال ولگا در روسیه متصل به اقیانوس منجمد شمالی است .حتی مطلعین میدانند که خود روسیه در معرض شدید تهدید ذوب یخ های اقیانوس منجمد شمالی متاثر از افزایش دمای کره
    • بدون نام ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
      2 1
      اهان، درامد انتقال اب رو بدن به شمالي ها? عجب. عزيز من اين درياچه است، به اقيانوس اطلس متصل نيست كه، والله يه مهد كودكيم اينو ميدونه كه براي اباداني يه سرزمين جاي ديگه رو خشك نمي كنند. ببين حال و روز مملكت مارو ،
  • علی A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    3 1
    انتقال آب از دریای خزر علاوه بر تاثیرات بسیار مخرب زیست محیطی آن کاری کاملا غیر اقتصادی و غیر علمی است. امروز شیرین کردن یک متر مکعب آب دریا هزینه آن یک دلار می باشد با افزودن هزینه های بسیار زیاد انتقال چه توجیه اقتصادی دارد. توزیع کردن رایگان آب معدنی بین مردم کویر مرکزی ایران ارزانتر از شیرین کردن آب در خلیج فارس و دریای خزر و انتقال آن به کویر مرکزی است.
  • حمید RO ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    چرا از دریای عمان آب رو انتقال نمیدید؟ به آبهای آزاد متصل است و اتفاقا سطح آب های آزاد در حال افزایش هستند و بلاشک از خیلی از کشورها مثل هلند تقدیر نامه و فاینانس هم خواهیم گرفت چون با خطر زیر آب فرو رفتن مواجه هستند به نظر من نیمی از کویر مرکزی ایران میتونه دریا بشه در این صورت هوای ایران کاملا مدیترانه ایی میشه