۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

اقتصادنیوز به نقل از کانال تلگرامی حمید قنبری نوشت: چرا آنانی که بابت رفع نشدن برخی از تحریم‌ها تا این حد نگران هستند در هنگام وضع این تحریم‌ها تا این حد نگران و پیگیر نبودند.

این ادعایی است که منتقدان برجام مطرح می‌کنند. وقتی گفته می‌شود که اگر برجام نبود فروش نفت ایران صفر شده بود یا اینکه بسیار کاهش یافته بود و عملاً به نزدیک صفر رسیده بود، آنها این ادعا را را مطرح می‌کنند که برجام باعث شده است قیمت نفت کاهش پیدا کند و اگر برجام نبود، قیمت نفت ایران پایین که نمی‌آمد هیچ بالا هم می‌رفت و لذا کاهش فروش نفت ایران، عملاً تأثیری بر درآمد نفتی ایران نداشت.

آنها مدعی هستند اگرچه آمریکا هر 6 ماه یکبار دولتهای خریدار نفت ایران را وادار می‌کرد که خرید نفت خود از ایران را حدوداً به میزان 20 درصد کاهش دهند اما به موازات این کاهش خرید، قیمت نفت هم افزایش می‌یافت و در نهایت، ایران متضرر نمی‌شد.

پاسخ این ادعا بسیار ساده است.

آمریکا برای وادارکردن کشورها به کاهش خرید نفت از ایران، قیمت را ملاک قرار می‌داد نه مقدار خرید را.

نگاهی به آمار خرید نفت کشورها از ایران در ماه‌های پس از وضع ماده 1245 از IFCA به روشنی بیانگر این مطلب است.

به عبارت دیگر، آمریکا هر کشور را وادار می‌کرد که مبلغ کمتری نفت از ایران بخرد و در این زمینه به مقدار نفت خریداری شده توجه نمی‌کرد.

نمی‌دانم که منتقدان برجام نکاتی نظیر این را واقعاً نمی‌دانند یا اینکه وانمود می‌کنند که از این مسائل اطلاعی ندارند.

اما در هر حال، همین بحث‌ها اندک اندک موجب آن می‌شود که مردم به این مسأله بیشتر پی ببرند که ایران با چه تحریم‌های گسترده و وسیعی روبرو بود و سوال ساده این است که چرا آنانی که بابت رفع نشدن برخی از تحریم‌ها تا این حد نگران هستند در هنگام وضع این تحریم‌ها تا این حد نگران و پیگیر نبودند.

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    36 2
    قبل از بر جام هم قیمت نفت پایین امده بود، فقط نمی تونستیم نفت بفروشزم، الان نزدیک به 4 ساله قیمت نفت پایین امده ولی برجام 6ماه هم نیست که اجرایی شده
  • بهنام RU ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    34 1
    شاید هم قیمت نفت بیشتر از 120 دلار می شد. ولی چه عاید ملت ایران می شد؟؟؟ اگر برجام نبود با تشدید تحریم ها، ما الان حداکثر می توانستیم 500 هزار بشکه در روز نفت بفروشیم و پول اش هم به ما پرداخت نمی شدو و سیاست نفت در برابر جنس های بنجل هندی و چینی و ... ادامه می یافت. در این شرایط فقط رقبا و دشمنان ما مثل سعودی و ... سود می بردند.
  • علی . ف A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    24 5
    اصولا پاسخ دادن به این جماعت دلواپس بی فایده اس . فکر می کنید اینها به حرف هایی که می زنند واقعا باور دارند ؟ هدف فقط تخریب دولت است و بس....
  • مدافع A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    7 36
    برای اینکه اون موقع به امریکایی ها باج نداده بودیم و امریکایها التماس می کردند ولی الان با زیاده خواهی های امریکا روبرو هستیم بعبارتی باید به طریق مختلف باج بدیم.
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    5 5
    اگر برجام نبود ما هم در کنار برادران سوری آواره دریاها و بیابانها بودیم و سعودی ها هم نفت را بشکه ای 180 دلار می فروختند و حالش را می بردند و ...
    • بی نام RU ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
      2 1
      خدایش زدی تو خال
  • عاقلان دانند DE ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    8 3
    احمدي نژاد باعث بالا رفتن قيمت جهاني نفت ، تحريم ما ، قدرت گرفتن بيش از اندازه عربها ، تضعيف قدرت ما ، جنگهاي منطقه شد ، كه اگر بر جام نبود ، شايد الآن در جبهه وصيت نامه ام رو مينوشتم.
  • بی نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    7 0
    حداقل الآن در آمد بزرگترین حامی تروریست که سعودیست هم کم شده
  • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    8 0
    اگر نفت 200 دلار باشد و ما نتوانیم نفت صادر کنیم و پول آنرا بگیریم یا آنکه پولش گم شود به چه درد میخورد؟
  • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    6 2
    تندروها ودلواپسان فقط دنبال اين هستند كه اين دولت موفق نشود تا كرسى هاى خود را يكى پس از ديگرى از دست ندهند وگرنه مى دانند برجام ايران را از بن بست نجات داد . وكار سياست خارجى روحانى بى نظير است .
  • رضا IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    7 0
    اگه بجای 120 دلار 1200دلار هم میشد چیش به ما ؟ نه امکان فروش داشتیم نه اون چندر غاز هم که می فروختیم می تونستیم پولشو وارد ایران کنیم فقط کشورهای مثل عربستان برد می کردند و حال پولشو می بردن و مابقیشم هم خرج دشمنی علیه ایران می کردند