8 روز دیگر راند نهایی رقابت 138 نامزد برای کسب 69 کرسی باقی مانده مجلس دهم در 56 حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد.

عباس طهماسبي زاده: این افراد که در هفتم اسفند نیز تجربه رقابت با یکدیگر را دارند، این بار سعی می‌کنند با بهره گیری از اندوخته‌های خود در مرحله اول با شرایط بهتری در این عرصه حاضر و بتوانند رای لازم را برای تکیه زدن به کرسی‌های سبز بهارستان کسب کنند.

پیروزی در این دور از انتخابات برای هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا از اهمیت بالایی برخوردار بوده چرا که دو گروه سعی می‌‌کنند با برد در این کارزا، سنگینی وزن سیاسی خود در چهار سال پیش‌رو را در خانه ملت به رخ رقیب کشانده و بتوانند در تحولات سیاسی کشور نقش موثرتری را ایفا کنند.

اصلاح‌طلبان و حامیان دولت که در دور اول توانستند کرسی‌های قابل توجهی را از آن خود کنند، برای کسب اکثریت مجلس چشم به دور دوم انتخابات دوخته‌اند تا با برنامه‌ریزی، جذب و حمایت برخی از نامزدهای مستقل بیشترین سهم را از 69 کرسی باقی مانده داشته باشند. از این رو پس از مشخص شدن حوزه‌هایی که به مرحله دوم راه یافته‌اند، شروع به برگزاری جلسه با نامزدهای اختصاصی خود و حتی مستقلین کردند تا در دور دوم نیز با حمایت از آنها بتوانند پیروزی خود را تکمیل کنند. در این ارتباط محسن رهامی رییس کمیته رایزنی و تعامل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به خبرآنلاین گفته بود که این شورا به همراه حزب اعتدال و توسعه و حامیان دولت جلسات متعددی برگزار می‌کند تا بتواند در تمامی حوزه‌های انتخابیه نامزد مورد حمایت معرفی کند.البته رهامی در این گفت‌وگو به برخی از اختلاف نظرها میان این سه گروه در مورد 13 کرسی اشاره و ابراز امیدواری کرده بود که در مورد حوزه‌های مورد اختلاف نیز در نهایت توافق به عمل آید. (اینجا)

محمود میرلوحی سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز در مورد منشاء این اختلافات گفته است که از 69 نامزد راه یافته به دور دوم، در هشت مورد‌ آن اختلافاتی وجود دارد از جمله اینکه فرض بر این بوده که ائتلاف اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه راجع به معرفی کاندیدا در حوزه‌های انتخابیه شهرستان ورود نکند ولی اعضای حزب اعتدال و توسعه ورود کرده‌اند و این مسئله قابل بررسی است. (اینجا)

در لیست نهایی ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت که به لیست "امید" مشهور است، برای 13 کرسی در حوزه‌های ایلام، مهران، شیروان و چرداول، بروجن، آبادان، ابهر، خرمدره و سلطانیه، نیریز و استهبان، مینودشت، کلاله و مراوه تپه، رشت، بروجرد، بابل، قائمشهر،ساوه و زندیه و مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم سکوت شده و نامزد مورد حمایت این جریان معرفی نشده است. (اینجا) بر این اساس اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان از 69 کرسی، تنها امکان رقابت در 57 کرسی را دارند. 

اما در مقابل اصولگرایان پس از شکست سنگینی که در شهر تهران از لیست امید خوردند، سکوت را به هر کنشی در مرحله دوم ترجیح داده و هنوز مشخص نیست این جریان چگونه در مرحله دوم از نامزدهای خود حمایت خواهد کرد. آنها با وجود آنکه در روزهای پایانی سال گذشته کمیته‌ای متشکل از چهره‌های اصولگرا راه یافته به مجلس دهم شامل حمیدرضا حاج بابایی، احمد سالک، سیدحسین نقوی‌حسینی، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدمهدی زاهدی، عبدالرضا مصری و امیرحسین قاضی زاده هاشمی به همراه آیت‌الله موحدی کرمانی برای ساماندهی امور اصولگرایان در مجلس دهم، پیگیری وضعیت نامزدهای اصولگرا مرحله دوم و پیشنهاد نامزدهای این جریان برای هیات رئیسه و کمیسیون‌های مجلس دهم ایجاد کردند، اما خروجی کار آنها در رسانه‌ها تنها توجه به بحث هیات رئیسه مجلس آینده بوده و خبری در مورد برنامه‌های این کمیته برای مرحله دوم منتشر نشده است.

اما برخی این سکوت را استراژی اصولگرایان و خواست خود نامزدها می‌دانند تا با عدم حساسیت بتوانند امکان بیشتری برای تصاحب کرسی‌ها داشته باشند. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌‌آبادی در این ارتباط به خبرآنلاین گفته که اخبار موثق دارم که در بعضی از شهرستان‌ها هیچ کاندیدایی برای حضور در لیست اصولگرایان ابراز تمایل نکرده است. آنها می‌گویند ما با حضور در لیست شما صدمه می‌بینیم. آنها حتی به اصلاح‌طلبان پیشنهاد داد‌ه‌اند که ما حاضریم پرچم‌های خود را هم عوض کنیم.(اینجا)

البته محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری برخلاف وي گفته است که اصولگرایان در مرحله دوم انتخابات مساله را فراتر از جناح بندی‌ها دیده‌اند و از کاندیداهای مستقل، متدین و سالم نیز حمایت خواهند کرد. (اينجا)

اما برخی اصولگرایان از جمله حسین ابراهیمی می‌گویند که این جریان برنامه مشخصی برای دور دوم ندارد و شورای ائتلاف نیز در مرحله اول نها قرار بود در صورت بروز اختلاف میان نامزدهای اصولگرا ورود کند. (اینجا) شايد از همين رو است که اين جريان سياسي هنوز ليستي از نامزدهاي مورد حمايتش در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم منتشر نکرده است.

البته حسين نقوی حسینی نیز که از اعضای کمیته 7 نفره اصولگرایان راه یافته به مجلس دهم هست، در مورد علت عدم انتشار لیست اصولگرایان در مرحله دوم، از احتمال ارائه لیست خبر داده بود. اما هنوز چنين ليستي منتشر نشده و او می‌گوید که گزینه‌های اصولگرایی در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه‌ای که به مرحله دوم رسیده اند قبلا اعلام شده است.

او که شانس اصولگرایان در مرحله دوم را بیش از اصلاح‌طلبان می‌داند و تصور می‌کند که از 69 کرسی، حداقل 40 کرسی از آن اصولگرایان خواهد شد، درباره چگونگی رقابت در حوزه‌های دور دومی انتخابات مجلس دهم نیز به خبرآنلاین گفت که از 69صندلی باقیمانده، برای 40 صندلی رقابت بین اصلاح‌طلب و اصولگراست و ما کاندیداهای دو جریان را مقابل هم داریم. در 20حوزه اصولگرایان یا در برابر نامزد ديگري از جريان اصولگرا هستند یا در برابر نامزدهاي معتدل و مستقل و تنها در 9 حوزه، تمامی کاندیداها اصلاح‌طلب هستند. (اینجا)

2729

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    8 1
    وضعیت اصفهان چی شد؟ مردم چه کار بکنند؟
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    8 1
    باید در انتخابات شرکت کرد...همیشه حضور کم مردم در انتخابات، به سود اصولگرایان بوده است. شک نکنید