ایسنا نوشت: با حضور مسئولان بلند پایه دو کشور ایران و آذربایجان، عملیات احداث خط ریلی بین المللی استان گیلان به شکل رسمی در بندر مرزی آستارا آغاز شد.

شب گذشته با حضور محمود واعظی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شاهین مصطفی‌یف - وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، محمدعلی نجفی - استاندار گیلان، روسا و مسئولان بلندپایه راه آهن دو کشور ایران و آذربایجان و مسئولان استان های گیلان و شهرستان مرزی بندر آستارا، عملیات احداث خط آهن بین المللی آستارا - آستارا در نقطه صفر مرزی آستاراچای آغاز شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و هیأت همراه در بدو ورود به شهرستان مرزی بندر آستارا در دهکده گردشگری تله کابین حیران حضور یافتند و از امکانات توریستی و گردشگری این منطقه بازدید کردند.

هیأت ایرانی پس از بازدید از این منطقه، در گمرک زمینی شهرستان حضور یافتند و پس از بازدید از پل مرزی، در روی این پل مورد استقبال هیأت آذری قرار گرفتند.

واعظی و هیأت همراه پس از ورود به خاک جمهوری آذربایجان، در مدت زمانی کوتاه از امکانات و تأسیسات توریستی و گردشگری ساحلی آستارای آذربایجان بازدید کردند و جهت برگزاری آیین آغاز عملیات احداث پروژه خط ریلی، به همراه هیأت آذری در نقطه صفر مرزی رودخانه آستاراچای حضور یافتند.

راه آهن آستارا-آستارا گامی بزرگ برای توسعه روابط دو کشور ایران و آذربایجان است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گقت: راه آهن آستارا-آستارا گامی بزرگ برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است.

وی اتصال ایران به روسیه و کشورهای اروپایی را از دیگر دستاوردهای این طرح بزرگ برشمرد و افزود: اتمام این پروژه، جمهوری آذربایجان را به آب های آزاد خلیج فارس، هند و آسیای مرکزی متصل می کند.

واعظی کاهش فاصله 2000 کیلومتری این مناطق با یکدیگر را دیگر دستاوردهای این کریدور عنوان کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه روابط به سرعت در حال گسترش است و مشکلات بانکی گذشته حل شده باید این ارتباطات در آینده بیش‌تر شود.

جابجایی 5 میلیون تن کالا در مرحله نخست

شاهین مصطفی‌یف - وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان نیز پس از این مراسم در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد: برپایی این مراسم در راستای توافقات صورت پذیرفته برای افزایش مناسبات دو کشور است.

وی با اشاره به برخی از قابلیت های راه آهن آستارا - آستارا تأکید کرد: احداث این پل و خط آهن سرآغاز یک اقدام بزرگ در عرصه حمل و نقل بین المللی است.

مصطفی‌یف، اتصال شمال - جنوب را از دستاوردهای مهم این خط آهن عنوان کرد و افزود: این مسیر علاوه بر دو کشور به سایر کشورهای جهان خدمات ارائه خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در ابتدا برنامه ریزی برای جابجایی 5 میلیون تن کالا انجام شده است و در فازهای بعدی این میزان تا 10 میلیون تن افزایش می یابد.

پیمانکار پروژه نیز در بدو ورود وزرای دو کشور، توضیحاتی را در خصوص پروژه مذکور ارائه کرد و طرفین پس از بیان سخنانی بر تسریع و توسعه پروژه مذکور تأکید کردند.

پس از برگزاری مراسم، عملیات احداث این پروژه با استقرار کارگاه در دو سوی رودخانه آستاراچای به شکل رسمی آغاز شد و بنا بر رسم کشور جمهوری آذربایجان، یادمانی از این تفاهم نامه در اسکلت بتونی پل ریلی قرار گرفت.

تعداد کثیری از رسانه های تصویری و مجازی داخلی و خارجی با حضور در منطقه مذکور، این رویداد مهم را پوشش دادند.

به گزارش ایسنا، در طرح مذکور یک پل ریلی به طول 80 متر، با سه دهنه به روی رودخانه مرزی آستاراچای، 8 کیلومتر خط ریلی از خط آهن سراسری جمهوری آذربایجان تا نقطه صفر مرزی و پل در دست احداث و 2 کیلومتر خط ریلی از محل مذکور تا محدوده تعیین شده در آستارای جمهوری اسلامی ایران احداث می شود.

بر اساس توافقات صورت پذیرفته، پروژه مذکور تا پایان سال جاری میلادی اتمام و به بهره برداری می رسد.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =