نیاز ۳۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای طرح هادی روستاهای لرستان/صدور سند برای ۷۰ هزار واحد روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: ۱۲ روستا در لرستان که در حریم سدها قرار داشته و احتمال بروز حادثه در آن ها وجود دارد

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین لرستان به نقل از مهر ٰٰفرهاد خاکی پور در دیدار با جمعی از اعضاء تشکل «جوانان وطن» یکی از تشکل های نوپای استان به اقدامات بنیاد مسکن استان طی چند سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: در استان لرستان حدود دو هزار و ۸۶۴ روستای دارای سکنه وجود دارد.

تهیه طرح هادی برای ۱۵۰۰ روستای لرستان

وی با اشاره به اینکه ۹۳ درصد جمعیت روستاهای لرستان در روستاهای بالای ۲۰ خانوار زندگی می کنند، افزود: هزار و ۵۶۱ روستای لرستان بالای ۲۰ خانوار هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با اشاره به اینکه مطابق برنامه پنجم توسعه باید برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی تهیه شود، بیان داشت: تا کنون برای هزار و ۵۰۴ روستای استان طرح هادی تهیه شده است در حالیکه تا سال ۸۲ تنها برای ۱۶ روستای استان طرح تهیه شده بود.

خاکی پور تعداد واحدهای مسکن روستایی لرستان را ۱۶۹ هزار واحد برشمرد و گفت: تا کنون حدود ۹۷ هزار واحد مسکن روستایی استان بهسازی شده است.

قرار گیری ۱۲ روستای لرستان در حاشیه سدها و خطرات احتمالی برای آنها

وی عنوان کرد: طی چند سال اخیر هیچ واحد مسکن روستایی بهسازی شده در لرستان بر اثر حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله دچار آسیب نشده اند بطوریکه در سیل اخیر شهرستان کوهدشت حتی در یک واحد روستایی آبگرفتگی رخ نداده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان ساخت مسکن برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و همچنین ساخت مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر را از دیگر اقدامات این نهاد دانست و افزود: لرستان یکی از استان های برتر کشور در بحث ساخت مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت بوده است.

خاکی پور به وجود حدود ۱۲ روستا در لرستان که در حریم سدها قرار داشته و احتمال بروز حادثه در آن ها وجود دارد، اشاره کرد و بیان داشت: این روستاها در حریم سد سیمره و کمندان بوده که برای جلوگیری از وقوع حادثه مجبور به جابجایی آن ها هستیم و از آنجا که با جابجایی این روستاییان معیشت آن ها تغییر خواهد کرد لازم است متناسب با معیشت جدید برای آن ها طرح تهیه شود که بنیاد مسکن این اقدام را انجام داده است.

حفظ معماری روستا با استفاده از مصالح نوین

وی افزود: برخی روستاهای شهرستان پلدختر که اخیرا با سیل مواجه شده بودند فاقد طرح هادی بودند و با وجود اینکه به آن ها اعلام شده بود به علت قرار گیری در حریم رودخانه هنگام قوع سیل آسیب خواهند دید به این امر توجه نداشتند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با بیان اینکه معتقدم بخشی از راه حل مشکلات لرستان را باید در روستاهای آن پیدا کرد، اظهار داشت: در لرستان روستاهایی وجود دارد که بیش از ۶۰۰ نفر جمعیت داشته ولی به علت ایجاد مشاغل مختلف هیچ خانواده فقیری در آن ها وجود ندارد لذا در روستاها پتانسیل های زیادی برای ایجاد اشتغال وجود دارد.

خاکی پور مشارکت مردم در اجرای طرح های هادی روستایی در لرستان را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: هرجا مردم مشارکت کردند آن بخش توفیقات زیادی به دست آورد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای حفظ معماری روستا در واحدهای جدیدی که توسط بنیاد مسکن ساخته می شود انجام شده است، عنوان کرد: با مصالح نوین می توان کاری کرد که معماری قدیمی روستا حفظ شود در این راستا سازمان بنیاد مسکن یک کارخانه تولید مصالح خشک در استان سمنان راه اندازی کرده است که در این کارخانه حتی کاهگل نیز تولید می شود.

اجرای طرح روستاهای هدف گردشگری

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با تاکید بر اینکه معماری روستا باید مناسب با روستا باشد، ادامه داد: ما برای ساخت واحد مسکونی در روستاهایی که بافت باارزش دارند از این مصالح نوین استفاده می کنیم اما واقعیت این است که بسیاری از روستاییان علاقه ندارند از این مصالح در مسکن آن ها استفاده شود.

خاکی پور به اقدامات بنیاد مسکن لرستان برای توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد و تصریح کرد: در این راستا طرح هایی تحت عنوان روستاهای هدف گردشگری در حال اجراست مثلا در روستاهای اطراف آبشار بیشه اقداماتی برای خدمات دهی به گردشگران صورت گرفته ولی این امر کافی نبوده بلکه باید شرایطی مهیا شود که وقتی گردشگر به این روستاها مراجعه می کند محلی برای استراحت داشته باشد.

وی افزود: بنیاد مسکن لرستان برای ارتقاء صنعت گردشگری در روستاها طرح هایی تهیه کرده بدین صورت که در کنار هر خانه روستایی یک مهمانسرا ایجاد شده و سازمان میراث فرهنگی آموزش های لازم برای پخت انواع غذاهای محلی به زنان روستایی ارائه دهد همچنین شرایطی فراهم شود که برای گردشگران منطقه از قبل جا رزرو شود.

ساخت مسکن روستایی در لرستان به اندازه ۵ استان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با تاکید بر اینکه معتقدیم مساکن روستایی باید معیشت محور باشند، بیان داشت: برای این منظور باید زیربنا و عرصه خانه های روستایی زیاد باشد متاسفانه مشاهده می کنیم که منازل روستایی در حال کوچک شدن هستند بطوریکه بیشتر ساکنان روستا تقاضای ساخت قطعه های ۷۰ متری دارند و این بدان معناست که اقتصاد آن ها ضعیف است.

خاکی پور با اشاره به اینکه تمام تسهیلاتی که در حوزه ساخت مسکن روستایی در بخش ساخت، تعمیر و حوادث پرداخت می شود قرض الحسنه و با سود چهار درصد است، عنوان کرد: تقریبا سه درصد جمعیت روستایی کشور در لرستان ساکن هستند و در لرستان به اندازه روستاهای پنج استان ایلام، بوشهر، سمنان، قم و البرز مسکن روستایی ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد فضای سبز توسط روستاییان در بالا رفتن سرانه اعتباری آن روستا برای اجرای طرح های هادی و بهسازی شبکه معابر آن ثاثیرگذار خواهد بود، بیان داشت: در هر روستا به ازاء کاشت هر درخت توسط روستاییان ۱۰۰ هزار تومان به مجموع اعتبار آن روستا اضافه می شود و این اقدام باعث شده روستاییان به کاشت درخت ترغیب شوند.

صدور سند برای ۷۰ هزار واحد روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان طرح منظومه پایداری روستا را از دیگر طرح های قابل اجرا توسط بنیاد مسکن دانست و گفت: این طرح که به منظور توسعه پایداری روستاها اجرا می شود یک سطح بالاتر از طرح ساماندهی روستایی بوده که توانمندی های یک بخش در آن جمع می شوند لذا این طرح می تواند به اقتصاد روستا کمک کند.

خاکی پور با اشاره به اینکه تا کنون برای بیش از ۷۰ هزار واحد مسکن روستایی استان سند صادر شده است، اضافه کرد: با این اقدام حجم بلای اختلافات ملکی در دستگاه های قضایی کاهش پیدا کرده است.

وی به استفاده از مصالح و نیروهای بومی در اجرای طرح های هادی در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در روستاها نیروی کارگری وجود دارد می توان از همان نیروها برای ساخت طرح هادی استفاده کرد تا بخشی از اعتبار این طرح در اقتصاد روستاها جذب شود.

نیاز ۳۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای طرح هادی روستاهای لرستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان اعتبار امسال برای اجرای طرح هادی در روستاهای استان را ۱۴ میلیارد تومان برشمرد و افزود: با توجه به اینکه ۴۰ درصد این اعتبار به منابع تملک دارایی اختصاص دارد با این مبلغ نمی توان برای تعداد زیادی روستا طرح تهیه کرد زیرا در شرایط فعلی آسفالت تنی ۲۰۰ هزار تومان است پس مشارکت مردم در این زمینه می تواند کارگشا باشد.

خاکی پور گفت: اگر ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار داشته باشم طرح هادی را در تمام روستاهای لرستان طی یک برنامه زمانی چهارساله اجرا خواهم کرد.

وی به وجود ۱۸۸ ناظر فعال در بنیاد مسکن لرستان اشاره کرد و بیان داشت: در دفاتر فنی ما حدود ۱۰۴ مهندس محاسب و ۱۰۴ مهندس معمار فعالیت می کنند.

خاکی پور افزود: در سال گذشته حدود ۳۰۰ مشاور برای بنیاد مسکن لرستان طرح تهیه کرده و امسال نیز تا پایان سال حدود ۲۶۰ مشاور را جذب خواهیم کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =