اولین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک در سال جدید که به مدت 3ساعت در استانداری مرکزی با پیگیری چهار دستورکار به طول انجامید با پنج مصوبه و با تاکید بر تشکیل هرماهه جلسات در آخرین روز از اولین ماه بهاربرگزار شد .

به گزارش خبرآنلاین ، در این کارگروه استاندار مرکزی ضمن تاکید بر لزوم مشخص شدن پیشرفت بندهای مصوبه که از سال 86در هیات دولت به تصویب رسیده است تصریح کرد : باید محیط زیست استان در جلسه بعد به عنوان اولین دستور کار مشخص کند که مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک از سال 86 تا کنون چقدر پیشرفت داشته و درهر سال چه تعداد از مصوبات با چند درصد اجرای پیشرفت عملیاتی شده اند ؟
محمود زمانی قمی اجرای 41مصوبه از 47 مصوبه جلسات کارگروه در سال گذشته را نشان از تصمیم و همت جمعی اعضای کارگروه و پیگیری محیط زیست استان دانست و بر لزوم نقد منصفانه در این کارگروه که پرچالش ترین نسبت به سایر کارگروهها است تاکید کرد و گفت : رفع آلودگی هوای اراک هم پشتکار می خواهد هم اعتبار و هم برنامه ، و در این نیازهای جدی اعضاء حق دارند نگران بوده و از یکدیگر انتقاد کنند . وی تصریح کرد : انتقاد باید در همه جلسات باشد . نقد نظرات ، برنامه ها و اقدامات در منشور دینی ما هم جایگاه بالایی دارد و بسیار پسندیده و زیباست به شرطی که نقد با شد نه جدل زیرا انتقاد خوب سازنده است ، اما متاسفانه می بینیم آنچه در سالی که گذشت در کشور اتفاق افتاد جدل بود نه نقد . باید مرزهای جدل و انتقاد را مشخص کرد . استاندار مرکزی اختصاص 95درصد سوخت نیروگاه شازند به گاز به جای سوخت مازوت ، تصمیم برای انتقال صنوف آلاینده و مزاحم به خارج از شهر با مکان یابی یک شهرک در خارج از شهر اراک را از جمله اقدامات مثبت در اجرای مصوبه کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک در سال گذشته برشمرد و گفت : من به عنوان نماینده دولت در استان وظیفه دارم از گزارش کار مدیرانم حمایت کنم و همانطور که گزارش مدیرکل محیط زیست استان مبنی بر اجرای 41مصوبه از 47 مصوبه جلسات کارگروه را تایید می کنم از دغدغه ، تذکرات و پیشنهادات رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک که نگران سلامت مردم است نیز حمایت میکنم . نماینده ارشد اجرایی دولت در استان مرکزی قضاوت عموم را حساس ترین دغدغه مسئولان دانست و متذکر شد : افکار عمومی مردم متوجه ماست . مردم باهوشند و ما را قضاوت می کنند . باید خیلی مراقب باشیم و پیش ازآنکه مردم و خدا ما را قضاوت کنند خودمان در نزد وجدانمان جوابگوی رفتار و اعمالمان باشیم . زمانی قمی تصریح کرد : آنچه مسلم است در شهر اراک آلودگی هست و همه این را می دانند ، اما همه دور هم جمع شده ایم که این آلودگی را با برنامه کم کنیم . این کارگروه بحث های چالشی بسیار دارد تقاضای من برنامه محور بودن جلسات است و کاری نکنیم که اعتماد عموم را از دست بدهیم . اگر قبلا و در سالهای قبل کاری انجام نشده باید مشخص شود و از این پس کارها به جد پیگیری شود مردم از ما انتظار دارند .
به گزارش خبرنگار ما در این کارگروه که با چهار دستور کار درخصوص گزارش خطوط 4و5 احیای قدیم ایرالکو ، گزارش وضعیت هوای اراک و مقایسه روزهای آلاینده ، گزارش هواشناسی و گزارش دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شد . ابتدا شرکت ایرالکو با وعده خروج خطوط آلاینده طی چهار مرحله بار دیگر قول اجرا تا پایان سال 95 را در حالی دا دکه طبق مصوبه سال گذشته قرار بود خطوط قدیم فوق تا آخر آذر ماه از مدار خارج شوند .سپس در اعلام گزارش هوای شهر اراک و تعداد روزهای آلاینده در قیاس با سال 93 محیط زیست از کاهش 50روز آلاینده به 37 روز خبر داد . در این جلسه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در گزارشی که با همکاری اساتید این دانشگاه تنظیم شده بود با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای یک پروژه با محوریت تشخیص و شناسایی آلاینده ها و سهم هریک در ایجاد بیماری و مرگ ومیر شهروندان اراکی همچنین یافتن راهکارهایی برای کاهش آلایندگی ها تقاضای حمایت مالی و معنوی و گنجاندن این پروژه در برنامه های مصوبه کاهش آلودگی هوا را کرد که این پیشنهاد مورد تایید استاندار مرکزی قرار گرفت و به عنوان یکی از مصوبات این جلسه تصویب شد .

در پایان کارگروه با پنج مصوبه پس از 3ساعت گفتگو ،بحث و تبادل نظر تا تشکیل در یک ماه بعد به پایان رسید ومصوبات این جلسه شامل پیگیری اداره کل محیط زیست استان در چگونگی اجرا شدن مصوبه کارگروه از سال 86 تا کنون و سهم اجرایی در هرسال ، پیگیری خروج صنوف مزاحم از شهر با تعیین تکلیف وضعیت زمین مکان یابی شده برای ساخت شهرک صنعتی ، حمایت مادی و معنوی از پروژه دانشگاه علوم پزشکی اراک در انجام مطالعات تاثیر آلودگی هوا بر سلامت مردم و سهم و نقش هر آلاینده بر ایجاد بیماری و مرگ ومیر پس از تایید طرح در محیط زیست کشور ، تسریع در اجرای کمربند شمالی اراک و مصوبه تشکیل ماهانه کارگروه با محوریت معاون عمرانی استانداری برنامه ریزی برای تشکیل جلسات کارگروه به طور مرتب به تصویب رسید .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =