هنوز عواقب تشکیل شرکتهای هرمی و شبکه ای از بازار رخت برنبسته که خانواده ها گلایه می کنند فرزندانشان به این مسیر رفته اند. مسیری که جرم انگاری شده و مجازات سنگینی دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیرزمانی نیست که اقتصاد کشور تحت تاثیر فعالیت شرکتهایی مانند دیاموند و گلدکوئیست و فارکس قرار داشت. با وجودی که بخشهای مختلف انتظامی و اطلاعاتی و قضایی به شدت با این شرکتها برخورد کردند، ولی هنوز هم بارقه هایی از این شرکتها، فضای جامعه را تحت الشعاع اقدامات خود قرار می دهد.
هر چند تاثیرات اقتصادی این شرکتها به صورت قابل ملاحظه ای کاهش یافته، ولی هنوز برخی خانواده ها معترضند چرا فرزندانشان گرفتار این سیستمهای دروغین شده اند.
یک پدر که خود را "محمدی" معرفی کرده در سرویس مشکلات مردم گلایه خود را درباره این شرکتها اینطور نوشته: سلام ،لطف کنید بگید ما از دست این شرکت های هرمی چه کنیم،دختر من دانشجوی مهندسی پردیس اراکه،،یکسره یه دسته رو مخ اینا میرن برای عضویت ،اژ مجوزاشون میگن و ثروت به دست امده،کارشونم فروش لوازم بهداشت ،نخود ،چای،هر دفعه با بچه حرف میزنیم دوباره میرن رو مخش،چرا بابد اینا انقد نفوذ کنن،بچه رو فرستادی مهندس شه ،سر به نخود فروختن و..در اوردن،من که نذاشتم دخترم بره ولی خیلیا رفتن ،کلا قید کلاس زدن،لطف کنید یه گزارش تهیه کنید تا به بچه ها نشون بدیم
این گلایه ها و درخواست ها در حالی بیان می شود که قانون، حضور و فعالیت در شرکتهای هرمی یا هر تشکیلات، بنگاه و موسسه ای که به صورت شبکه ای فعالیت می کرد را جرم انگاری و برای آن مجازات تعیین کرده است.
متن مصوب مجلس در زمینه بازاریابی شبکه ای مورخ 17/7/1384 :
طرح الحاق يک بند و يک تبصره به ماده 1 قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي کشور مصوب 19/9/1369 و اصلاح تبصره 1 ماده 2 اين قانون
ماده واحده - بند «ز» و يک تبصره به ماده 1 قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي کشور مصوب 19/9/1369 افزوده مي شود و همچنين تبصره 1 ماده 2 آن به شرح زير اصلاح مي‌شود.
ز- تاسيس، قبولِ نمايندگي، عضوگيري و ثبت‌نام پيشنهاد ثبت نام در بنگاه، موسسه، گروه يا فهرست اسامي با وعده کسب درآمد ناشي از افزايش اعضا بصورت شبکه‌اي، خواه از طريق عرضه کالا يا خدمات، يا اجبار به خريد کالا يا دريافت حق عضويت يا شيوه‌هاي مشابه ديگر خواه از طريق جلب مشتريان به عنوان بازارياب يا هر عنوان ديگر با وعده دريافت کالا يا خدمات رايگان يا به قيمتي کمتر از قيمت واقعي يا دادن درصد(پورسانت) يا توزيع جايزه.
ماده2-...
تبصره1- در مواردي که اخلال موضوع هريک از موارد مذکور در بند‌هاي هفتگانه ماده 1 عمده يا کلان يا فراوان نباشد، مرتکب حسب مورد علاوه بر رد مال به حبس از 6 ماه تا 3 سال و جزاي نقدي به دو برابر اموالي که از طرق مذکور به دست آورده محکوم مي‌شود.

جرم سنگین حضور در فعالیتهای اقتصادی شبکه ای
اين قانون با الحاق يك بند و يك تبصره به ماده (1) قانون «مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي كشور» تصويب شد.
طبق اين بند، فعاليت هرمي يكي از مصاديق اخلال در نظام اقتصادي كشور شمرده مي‌شود.
براساس بند «ز» اين قانون : « قبول نمايندگي ، عضوگيري بنگاه ، موسسه ، شركت يا گروه براي كسب درآمد ناشي از افزايش اعضاء ، به نحوي كه اعضاي جديد براي كسب منفعت ، افراد ديگري را جذب كرده و توسعه زنجيره انساني تداوم يابد ، جرم محسوب مي‌شود.»
براساس قانون ممنوعيت فعاليت شركت‌هاي هرمي ، فعالان اصلي اين طرح‌ها كه قصد ضربه زدن به نظام را داشته باشند، مفسد في‌الارض تلقي مي‌شوند و مجازات اعدام براي آن ها تعيين شده است و براي فعالان اصلي فاقد قصد مجازات ، حبس از 5 تا 20 سال و 20 تا 74 ضربه شلاق در انظار عمومي و براي فعالان جزء ، مجازات حبس از 6 ماه تا 3 سال و جزاي نقدي معادل دو برابر اموال نامشروع به دست آمده از اين راه قيد شده است.
در تمامي موارد ياد شده، دادگاه بايد تمام اموالي كه از راه خلاف قانون به دست آمده است را ضبط كند و به محروميت از هرگونه خدمات دولتي يا انفصال ابد از آن ها به تمامي شركا و معاونان جرم ، حكم دهد.
نكته مهم اين است كه هيچ يك از مجازات‌هاي مقرر در قانون قابل تعليق نيست و هيچ يك از جزاها، امكان تخفيف يا تقليل ندارند.
گرچه در بدو امر ممكن است به نظر آيد عمل فردی که به عنوان عضو معمولي در اين سيستم عضو است، عملي اخلال‌ گرانه به حساب نيايد ، اما بايد گفت كه عضويت در اين شبكه‌ ها نيز خود مصداق عمل مجرمانه اخلال در نظام اقتصادي كشور به حساب مي‌آيد و توجيه قانون‌گذار آن است كه هر عضو عادي به اعضاي بالاي هرم متصل بوده و افراد ديگري را در مجموعه خود عضو كرده است.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 2
    با سلام یک سوال : این شرکت پنبه ریز چطوری تونسته مجوز بگیره و اینکار رو به راحتی انجام بده؟ ظاهرا اگر حساب و کتاب مالیاتشون درست بشه مثل این شرکت وچندین شرکت مجوز دار دیگه , بقیه مسائلش حله
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    8 1
    متاسفانه عین سرطان به جان دانشگاه ها و دانشجویان افتاده اند.
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    پس اینایی که میگن ما ایرانی هستیم و مجوز داریم چی؟
  • بی نام EU ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 9
    آقای مقاله نویس بهتره بیشتر تحقیق کنی زود واسه شماها سر از اقتصاد در بیارید
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 0
    پس این شرکت بادران با آن همه تبلیغات چکار میکنه ؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    8 1
    متاسفانه بنده هر روز مشاهده میکنم سیل دخترام و پسران سیگار به دست رو که وارد شرکتی به نام " بیز " در نزدیکی محل کار بنده میشن و کل خیابوون رو بند میارن .و بدتر اینکه اصلا مشخص نیست چکار میکنن .
  • حبیب A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    4 0
    این شرکتها همشون مجوز گرفتند و در لوای مجوز همون کارهای هرمی را انجام میدن
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    3 0
    خیلی پیگیر بودم اما متاسفانه این ها قانونی شدند و مجوز گرفتند و رد پا را باید در مجلس دنبال کنید لابی های سنگینی که باعث شده نمایندگان کاملا پشت این شرکت ها باشند
  • امیرمسعود IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    8 1
    خود من چند وقت پیش رفتم شرکت بازاریابی ایرانیان خیلی قشنگ و با کلاس وسط شهر یه جای مشخص، تابلو زدن نیرو جذب میکنن. وقتی رفتم دیدم همون هرمیه ولی جای پولت یه سری جنس آشغالم میده که کسی بهشون گیر نده. کلی جونام اونجا الکی میچرخن. به پلیسم زنگ زدم گفتم، گفتن مجوز دارن.
  • آرش A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    3 2
    سلام. آقا لطفا اطلاعات بروز داخل سایت قرار بدهید. نویسنده این خبر اطلاعاتش مربوط به 11 سال قبله. مگه الان شرکتهای فروش مستقیم زیر نظر وزارت صنایع و معادن و بازرگانی تو ایران فعالیت نمیکنند؟؟ خبرآنلاین هم انگار هدفدار حرکت میکند؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    3 1
    اینها همون شرکت بازاریابان ایران زمین هستند که اول میگن باید خرید کنین مثلا ۲۰۰ هزار تومان وبعد اونها رو بفروشین.هرچقدر نفر بیشتر پیدا کنین پورسانتتون میره بالا.درواقع شرکت هرمی هستند که نوع فعالیتشون عوض شده.سود اصلی رو هم بالایی ها میبرن.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    4 1
    به نظر میرسه که مجوزهایی که به برخی شرکت‌ها داده شده، باعث شده که یک سری افراد از این مسئله سوء استفاده کنن. اغلب هم سراغ قشر دانشجو و یا افراد کم‌سواد و افرادی که میخوان زود پولدار بشن میرن. جالب هست که وقتی به صورت منطقی و استدلال با این افراد صحبت میشه، جواب‌های تند و غیرمحترمانه‌ای میدن
  • ایمان IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 1
    متاسفانه این شرکتها ماهیت اصلی شرکتهای هرمی را حفظ کرده اند و فقط برای اینکه به کارشان جنبه قانونی ببخشند و از وزارت صنعت مجوز بگیرند یک کالای بخصوصی را به شکل انحصاری واسطه قرار میدهند و اقدام به فعالیت میکنند. فقط کسانی که در راس هرم هستند سود میکنند و پایینی ها همیشه متضرر میشوند و به نوعی قربانی هستند.
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 2
    اینا شرکت هرمی نیستند، بازاریابی شبکه ای هستند که مجوز دولت را هم دارد اما خب ساختار آن به صورت سرگروه و زیرشاخه هست.
  • اسماعیل RO ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    سلام منظور ایشون از نخودفروشی شرکت های هرمی نیست برادر خبرنگار فکر کنم منظور ایشون این شرکت های مربوط به "بازاریابی شبکه ای" یا همون "نتورک مارکتینگ" هستش
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    پس تکلیف شرکت های بازاریابی شبکه ای که از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز گرفتن چی میشه؟ تو سایتشون هم لیست شرکت های دارای مجاز رو زدن. کار این شرکت ها و اعضاشون غیرقانونی هست و شامل این قوانین میشن؟
  • 1 A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    5 1
    ياد يكي از همخوابگاهي هاي دوران دانشگاهم افتادمژبنده خدا از يه شهرستان خيلي دور اومده بود با چه سختي اي درس خوند و كارشناسي ارشد قبول شد دانشگاه شريف وسطاي ترم دوم بود كه فهميدم انصراف داده خيلي تعجب كردم چون خيلي سختي كشيد تا قبول بشه اونم رتبه عالي تو بهترين دانشگاه وقتي ماجرا رو جويا شدم فهميدم كه جذب يكي از شركتهاي هرمي شده و آنقد تو گوش اين طفلك خونده بودن كه هرچي سرمايه خودش و خانوادش داشتن صرف اين كار كرده بود چند مدت پيش ديدمش خيلي ناراحت بود گفت هم سرمايه ام رفت هم وقتي كه براي تحصيلم گذاشته بودم هم موقعيت ادامه تحصليم تو دانشگاه الان رفته منشي يه شركت خصوصي شده ديگه هم حوصله ادامه تحصيل نداره
  • سعید IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    3 0
    ملت جوگیر باز هم به سرعت دارن جذب این شرکتهای جدید میشن. اونها هم که دارن با اطمینان و خیال راحت از نظر قانونی فعالیت میکنند. پس چجوریه؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 1
    چرا هیچ ارگانی نمیاد جلوی فعالیت این شرکت ها رو بگیره؟ اینا دارن سرمردم کلاه میزارن
  • محمد مهدی A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 3
    نگارنده محترم لطفا اطلاعات تون رو بالا ببرید و برید مطالعه کنید که فرق دسیسه هرمی با شرکتهای بازاریابی شبکه ای چی هست؟؟؟؟شما با این کارت داری مشکلی به مشکلات مردم که از عدم اگاهی شون هست اضافه میکنی و با این رویکرد که شرکتهای بازاریابی شبکه ای غیر قانونی هستند رشته ای که توی فنی حرفه ای و دانشگاههای کشور تدریس میشه و در سطح دکترا در دانشگاه هاروارد ارائه میشه رو زیر سوال میبری. از خبر انلاین توقع داریم جلوی همچین نظرات شخصی رو بگیره و مردم جهت اگاهی بیشتر به سایت ایران هشدار و وزارت صنعت و معدن بخش شرکتهای بازاریابی شبکه ای مراجعه کنند.
  • امير آقا A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    4 1
    البته شايد اين كاري كه اين خانم دانشجو شروع كرده به لحاظ قانوني مشكل داشته باشه ولي بايد به پدر ايشون بگم اينكه انتظار داشته باشيد فرزندتون «فقط درس بخونه» انتظار بي موردي هست اين خانم داره با واقعيتهاي جامعه آشنا ميشه و معامله كردن ياد ميگيره كه اگر نگم بيشتر، اقلا به اندازه تمام دروس دانشگاهي براش ارزشمنده
  • رضا IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 0
    راستش من یه جستجو کردم و دیدم که بازرایابی شبکه ای انگار مجازه و زیر نظر وزارت صنعت و معدن و تجارته. http://networkmarketing.mimt.gov.ir حالا یا متن مصوب مجلس در زمینه بازاریابی شبکه ای مورخ 17/7/1384 تغییر کرده یا مورد دیگه ای هم هست ممنون میشم بررسی کنید.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    اخه وزارت صنعت مجوز داده به بازاریابی شبکه ای اجناس کارخانه ها که افت اقتصاد و اشتغاله واقعا چرا مثلا یه کارمند یه حسابدار یه دانشجو در خانواده و دوستان فروشندگی کنه مگه فروشگاه و مغازه و ویزیتور و اینا کمه خود اینها هم شغل هستند چرا مردم دانشجو ها و یا حتی افراد بیکار باید بیان اینکارو کنن
  • رضا IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 1
    باید فعالیت های گوهی بالا مثلا بالای 10 هزار یا بالای صد هزار نفر در تلگرام و غیره هم شامل این قانون بشود. این گروهها بعضا می توانند بسیار خطرناک بشند. نباید ممنوع شود بلکه منظور نظارت است.....
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    3 0
    نخود فروشی خوبه پول باشه عالیه مهندسی بخونه چی کار میخواد بکنه اخه
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    کار نیس میفهمی کار نیس غذا نیست خونه نیست هوا نیست اون موقع بچه به دنیا میاوردین باید فکر 25 سال بعد رو میکردین.... مرسی اه
  • رضا A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 1
    عذر میخام این همه بند و لایحه اون بالا اوردی نویسنده یه نظری هم به اون مجوز دارا بنداز که حتی میرن اسپانسر تیم ملی میشن مثه بیز.... میدونم نمیچاپی
  • محمد A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 1
    نصف رفیقای من هم همینکارو میکنن متاسفانه.بازاریابی شبکه ای
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 1
    بابا اسم نمی برم ولی شرکت های بازاریابی شبکه ای کل جوون ها رو دیوونه کرده. این ها هم خیلی فرقی با شرکت های هرمی ندارن دارن از مردم بیگاری می کشن کاملا هم مجوز دارن از طرف دولت اما وقسپت و جوونی و سرمایه ی جوون ها رو به امید واهی می گیرن
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 0
    فارکس چه ربطی به هرمی داره؟ فارکس یک بازار نبادلات ارزی و مالی بین‌المللی هست.
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    اقا خوب بعضی از شرکت ها مثل بادران، مجوز دارن از وزارت صنعت، خوب یعنی الان اگه فعالیت کنیم مجازات داره پس اون مجوزه چیه چرا قانون تناقض داره
  • بی نام RO ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    سلام. اللن تو کرج شرکت پنبع ریز شدیدا داره با ایجاد فروش هرمی خانم های خانه دارو مشغول به کار میکنه کافی بریدبه سایت شرکت پنبه ریز تا واقعیت زو ببینید اگر این کار جرمه چرا به راحتی دارن تبلیغ میکنن
  • محسن A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 2
    کاملا درست می گویند.دراین شرکت های بازاریابی شبکه ای متاسفانه از همه اقشار جامعه به خصوص تحصیلکرده ها ودانشجویان که باید درجایی دیگری انرژی وخلاقیت خود را صرف کننددیده می شود که مجبور به خریدن یک مشت آت وآشغال با برنده های بی نام ونشان وبنجل می شوند با این وعده که درآینده ثروتمندمی شوند.در واقع ارزکشور که با هزارویک مشقت بدست می آیدتوسط این شبکه ها ی به ظاهر مجوز دار هدر داده می شود.
  • هانیه IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    کاش ساده تر می گفتین نوجوانان هم متوجه می شدن
  • nazari EU ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    کاش اسامی این شرکت ها اعلام بشه.چون تعدادی از شرکت ها هستن که از وزارت صنعت و بازرگانی مجوز دارن هم مردم از صحت مجوز این شرکت ها مطمءن بشن هم شرکت های خاطی شناسایی بشن
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    1 1
    خواهشن به رسالت خبرگزاری بودنتون عمل کنید و پی این قضیه این شرکت ها را بگیرید
  • علی فریدرادپور IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    1 4
    با عرض سلام و وقت بخیر من از این پدر بزرگوار و زحمتکش تشکر می کنم که این گلایه رو کردن،چون باعث میشه افراد و گروهی مثل خبر آنلاین خیلی هوشمندانه بیان یکسری شرکتها رو که یا از قوانین اونا و ایجاد این شرکتها خبر ندارن و یا خبر دارن و از عمد میان این کارها رو می کنن و باعث میشن افراد دیگه ای دوباره برن دنبال مراجع قانونی و اعتمادشون از قبل به این شرکتها بیشتر بشه کمال تشکر رو دارم،گروه خبری خبر آنلاین،من و تمامی افرادیکه تو صنعت عظیم بازاریابی شبکه ای در حال فعالیت هستیم از شما خیلی تشکر می کنیم که همچین خبرهائی رو تهییه می کنین چون باعث تبلیغ غیر مستقیم این صتعت میشین،فقط بجای اینکه قوانین سالهای 1369و84 رو بزارین برین کمی از سایت وزارت صنعت و معدن و تجارت اطلاعات کسب کنین