وجدان "روسف" آرام است/ خانم رئیس جمهور مخالفان را به مبارزه طلبید!

روسف گفت: از تلاش برای استیضاح خود خشمگین است اما وجدانش راحت است.

 

 

 

مجلس عوام کنگره برزیل یکشنبه طرح استیضاح دیلما روسف رئیس جمهوری کشور را تصویب کرد.(اینجا)

روسف در اولین واکنش به آن گفت از تلاش برای استیضاح خود خشمگین است اما وجدانش راحت است چرا که خطایی مرتکب نشده است. خانم روسف متهم به دستکاری در حسابهای دولتی بدون اجازه از کنگره برزیل است.

دیلما روسف تصمیم مجلس عوام کنگره را ناعادلانه خواند و گفت: « در مقابل یک کودتا قرار گرفته ام. آنها از یک تقلب ظاهرا قانونی و دموکراتیک استفاده کردند تا اتهامات سنگینی را به من منتسب کنند و این ناعادلانه است. شما نمی توانید یک بی گناه را محکوم کنید.»


کمتر از یک ماه دیگر سنای برزیل درباره استیضاح تصمیم گیری می کند و در صورت تصویب طرح استیضاح در سنا، دیلما روسف ناگزیر برای شش ماه از قدرت کناره گیری خواهد کرد تا پروسه دادگاهی اش را طی کند.

دیلما روسف در این باره گفت: «من دست از مبارزه نمی کشم و روند کامل دادگاهی ام را طی خواهم کرد. من در سنا از خود دفاع خواهم کرد.»

در صورت تعلیق خانم روسف از قدرت، معاون لبنانی الاصل رئیس جمهوری میشل تمر که البته اتهاماتی متوجه او نیز هست، عهده دار پست ریاست جمهوری خواهد شد.

روسف پارلمان را به چالش کشید؛ هرگز استعفا نمی‌کنم


رئیس‌جمهوری بحران‌زده برزیل با محکوم کردن رای مثبت مجلس سفلی‌ کنگره برزیل برای به جریان انداختن روند استیضاح، تاکید کرد، از مقام خود استعفا نخواهد داد. (اینجا)

وی همچنین متعهد شد تا به مبارزه با نیروهایی که علیه وی صف‌آرایی کرده‌اند، ادامه دهد.

به گزارش خبرآنلاین ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،گزارش داد:  اظهارات دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل دوشنبه در کنفرانس خبری کاخ ریاست جمهوری مطرح شد و اولین حضور عمومی وی از زمان رای‌گیری مجلس سفلی محسوب می‌شود. در نشست جنجالی این مجلس، نمایندگان با 367 رای مثبت در مقابل 137 رای مخالف، ارسال روند استیضاح به سنا را برای دادگاهی شدن احتمالی اولین رئیس‌جمهوری زن در برزیل تایید کردند.

ساز مخالف اپوزیسیون برزیل علیه روسف بر پایه اتهاماتی انجام می‌شود که دولت وی را به حساب‌سازی غیرقانونی متهم می‌کند.

گفته می‌شود که روسف برای افزایش هزینه‌های دولتی در دوران پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2014 اقدام به لاپوشانی کردن کسری بودجه کرده است.

روسف گفته است که روسای جمهوری پیشین برزیل هم از چنین ترفندهای مالی‌ای بدون آنکه تنبیه شوند، استفاده کرده‌اند.


وی اتهام‌زنی‌ها را اقدامی خشونت‌بار علیه دموکراسی توصیف کرد.


وی گفت که این ادعاها یک پوششی برای نخبگان حاکم سنتی برزیل است تا بار دیگر قدرت را از دست حزب چپگرای کارگران خارج کنند. حزب روسف 13 سال است قدرت را در دست دارد.

روسف گفت: نمی‌توانید مرا بترسانید. اجازه نمی‌دهم اقدامات شما مرا از پای درآورد. من انرژی، قدرت و شجاعت این را دارم که با این بی‌عدالتی مقابله کنم. امروز بیش از هر چیزی من طعم ستم و بی‌عدالتی را چشیدم؛ می‌گویم ستم چون این روند هیچ مبنای حقوقی‌ای ندارد. جنگ تازه شروع شده است.

  • در همین حال جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابراز اطمینان کرد که برزیل می‌تواند روند استیضاح را به صورت دموکراتیک برگزار کند.به گفته وی، برازیلیا در "لحظه سیاسی چالش‌برانگیزی" به سر می‌برد.


کربی افزود: همانطور که قبلا گفتیم برزیل نهادهای ذی‌صلاحی دارد که می‌توانند به چالش‌های این کشور رسیدگی کنند. ما اطمینان داریم که برزیلی‌ها می‌توانند به صورت دموکراتیک از پس این مسائل سیاسی دشوار بربیایند؛ به نحوی که مطابق اصول قانون اساسی برزیل باشد.(اینجا)


 روسف سفر به آمریکا را لغو کرد

۲ منبع آگاه کاخ ریاست جمهوری برزیل اعلام کردند که دیلما روسف رئیس جمهور برزیل سفر خود به نیویورک برای شرکت در نشست آب و هوایی سازمان ملل را لغو کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، تسنیم به نقل از رویترز، گزارش داد: در حالی که کنگره برزیل روز یکشنبه با طرح استیضاح دیلما روسف موافقت کرده است، دو منبع آگاه کاخ ریاست جمهوری برزیل اعلام کردند که روسف سفر هفته جاری به نیویورک برای شرکت در مراسم امضای پیمان آب و هوایی سازمان ملل را لغو کرده است.

کشورهای جهان در نشست نوامبر در شهر پاریس بر سر پیمان جدید تغییرات آب و هوایی به توافق رسیده بودند. روسف و تیم شرکت کننده از برزیل از فعال ترین مذاکره کنندگان در نشست پاریس بوده اند.

اگر سنای برزیل نیز به طرح استیضاح رئیس جمهور رای مثبت بدهد، دیلما روسف از این سمت تعلیق خواهد شد و معاونش تا پایان رسیدگی به اتهامات فساد مالی روسف مسئولیت های وی را به طور موقت در اختیار خواهد گرفت.

روسف متهم است که از منابع مالی دولتی برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور برزیل، سوء استفاده کرده است. وی بارها هرگونه دست داشتن در پرونده فساد مالی را رد کرده و تلاش های صورت گرفته از سوی مخالفان برای استیضاح خود را نوعی کودتا ارزیابی کرده است.

اگر روسف مجبور به کناره گیری از این سمت شود، دوره زمامداری 13 ساله حزب کارگر برزیل به پایان خواهد رسید.(اینجا)

تصاویر از یورونیوز

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =